Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-31, 22:44
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typsnittet
Återigen, skulle säga att jag så gott som sitter med facit i hand efter att ha läst ett flertal domar från Förvaltningsrätt och Kammarrätt. R.G och P.L har även ett äldre barn tillsammans som varit placerad enligt LVU och den lilla flickan omhändertogs innan föräldrarna hann lämna BB. Därefter har föräldrarna flera gånger begärt upphörande av vård vilket olyckligtvis också blev fallet till sist. Vill inte lägga ut något sökbart på FB men de som har tillgång till rättsdatabaser hittar nog enkelt precis som jag.

Ska även tilläggas att kvinnans nuvarande försvarare, som uttalat sig i Aftonbladet, var hennes offentliga biträde i Kammarrätten så.. alla pusselbitar faller på plats.

Pappans namn?
Citera
2020-01-31, 22:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det jag menar är att ingen förutom en läkare får väl fastställa att en person är död innan polisen går ut med det? Någon trodde att det tog 25 minuter för polisen att hitta barnet. Min tanke var att det tog 25 minuter för en läkare att 1. Ta sig dit 2. Utesluta minsta möjliga tecken på aktivitet i hjärtat 3. Dödförklara

Jag trodde att sånt var rutin, men jag kan absolut ha fel.

Men om huvudet var skilt från kroppen, så är det ju helt uppenbart att barnet var dött. (Eller har den uppgiften dementerats?)
Citera
2020-01-31, 22:47
Medlem
Citat:
Nix, inget som framgår av det jag funnit.

Ok, konstigt jag har helt färsk info, från soc kontakt, men inget som tyder på de namn som anges, dock bara modern jag vet
Citera
2020-01-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kletskiten
Källa på det tack!

Det finns en hel del forskning bla har Söderköping jobbat enligt nätverksmodell och det är ett ställe som heter "Nexus" som har samtal med hela familjen/barnets nätverk. Detta har varit ett av få framgångsrika sätt för barn i problemfamiljer/barn med problem att få det bättre. Dock inte att förglömma - det bästa hade väl troligen varit att inte födas alls.
Citera
2020-01-31, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men om huvudet var skilt från kroppen, så är det ju helt uppenbart att barnet var dött. (Eller har den uppgiften dementerats?)

Den enda källan angående huvudet verkar vara Nkpg News, en nyhetssida som inte ser alltför seriös ut. Så det ska man nog inte ta alltför hårt på fram till dess att det är bekräftat någon annanstans.
Citera
2020-01-31, 22:57
Medlem
Citat:

Det vet jag inte. Det verkar som att flera undrar det iom att uppgiften ser ut att komma från en tvivelaktig nyhetssida? Det verkar stå olika på flera nyhetssidor, men om det nu är så att mamman tappat henne (källa: kvällstidning?)
så kan barnet fallit så illa att det brutit nacken och skadat hjärnstammen och förlängda märgen eller fått ett dödligt trauma mot huvudet som tex skallfraktur eller stor blödning i hjärnan.
Bara spekulerar..
Senast redigerad av uncommon-name 2020-01-31 kl. 22:59.
Citera
2020-01-31, 22:59
Medlem
hannybannys avatar
Citat:
Japp. Ännu ett fall där socialen redan har varit inblandade i barnets liv, och medvetna om allt elände - men ändå felat grovt. Överhuvudtaget måste man vara mycket försiktig med att "friskskriva" missbrukare bara för att de varit gröna på ett antal pisseprov. Det är oerhört lätt att ramla tillbaka i missbruk, och även om de inte gör det, så finns orsakerna till att de började missbruka oftast kvar. Och till det har de ofta fått skador i hjärnan av själva missbruket, samt att de har missat i den mognad som deras jämnåriga gått igenom under de åren då de själva bara tänkte på spriten eller knarket. De har "stannat någonstans" som man säger. Man måste följa upp sådana människor under lång tid, innan man börjar fasa in barnen i deras hem och liv igen.

Men tyvärr finns det en naiv uppfattning på soc, att har en förälder t.ex. en neuropsykiatrisk diagnos, då är han eller hon olämplig som förälder för all framtid (trots att ingen misshandel eller vanvård någonsin konstaterats). Medan missbruk ses som någon temporär sjukdom, som kan läka ut - och sedan är personen alldeles som vem som helst igen...
Det var kammarrätten, inte soc, som upphävde socialen beslut om vård. På kammarrätten sitter en jurist (domaren) och två nämndemän (politiker) som tar beslut.
Citera
2020-01-31, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
13.09 polisen anlände till platsen och börjar ta reda på vad som kan ha hänt. Även ambulans har kallats till platsen.

13.34 polisen har anträffat en avliden person i en bostad och nu påbörjas ett rutinmässigt arbete med att utreda omständigheterna omkring dödsfallet. Polisen har inledningsvis inlett förundersökning om grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden.

Ja? Jag menar att det är detta 25 minuter det pratas om. Polisen har knappast LETAT inne i lägenheten i 25 minuter som en person tidigare skrivit.

Ett scenario ala Rausing? De bor i en kvart - grejer överallt. Två personer däckade barnet försvann o ingen märkte det förrän släktingen oanmält dyker upp. Släktingen letar och hittar inget barn och får liv i de vuxna o förstår att de inte har koll. Släktingen ringer därefter på hjälp och polisen dyker upp. Barnet hittas avlidet under massa bråte? Bara en spekulation.
Citera
2020-01-31, 23:01
Medlem
Citat:
Återigen, skulle säga att jag så gott som sitter med facit i hand efter att ha läst ett flertal domar från Förvaltningsrätt och Kammarrätt. R.G och P.L har även ett äldre barn tillsammans som varit placerad enligt LVU och den lilla flickan omhändertogs innan föräldrarna hann lämna BB. Därefter har föräldrarna flera gånger begärt upphörande av vård vilket olyckligtvis också blev fallet till sist. Vill inte lägga ut något sökbart på FB men de som har tillgång till rättsdatabaser hittar nog enkelt precis som jag.

Ska även tilläggas att kvinnans nuvarande försvarare, som uttalat sig i Aftonbladet, var hennes offentliga biträde i Kammarrätten så.. alla pusselbitar faller på plats.

Rättsdatabas?
Citera
2020-01-31, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Brott mot griftefriden då? Menar du att dom begravt det döda barnet under bråten och sedan däckat..? Eller vad?

Det är nog lite svårt att reda ut vad som hänt vid sådana tillfällen. Brottsrubriceringar kan ju ändras. Men som sagt, endast en vild spekulation.
Citera
2020-01-31, 23:07
Medlem
Celles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Warrior
Ok, konstigt jag har helt färsk info, från soc kontakt, men inget som tyder på de namn som anges, dock bara modern jag vet
Smart av din soc-kontakt att ge ut fel namn, eftersom denne då inte bryter mot tystnadsplikten. Tråkigt för dig att du nu själv framstår som en inbacill
Citera
2020-01-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Det är nog lite svårt att reda ut vad som hänt vid sådana tillfällen. Brottsrubriceringar kan ju ändras. Men som sagt, endast en vild spekulation.

Jo.. vad jag fattar det som så kan brott mot griftefriden innebära allt från att välta gravstenar, gömma ett lik till att man inte informerar om en avliden person, att man inte kallar på hjälp från ambulans eller polis. Och det sistnämnda har dom ju uppenbarligen inte gjort.

Tragiskt...
Senast redigerad av uncommon-name 2020-01-31 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in