Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Är det 11414 man ringer eller vart vänder man sig med en sån fråga?
Ja ring 11414. Det är för E's skull och det handlar om karaktärvittnesmål vilket som du har märkt att alla myndigheter har missat när E levde..

Det handlar också om att hennes advokat är riktigt duktig på att få storyn dit dem vill.
Med ett karaktärvittnesmål är det svårare och kan vara avgörande om hon släpps eller inte

Man kan också direkt kontakta åklagaren och säga att man har intressant information angående fallet om den 3 åriga flickan
Citera
2020-05-21, 11:42
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ja ring 11414. Det är för E's skull och det handlar om karaktärvittnesmål vilket som du har märkt att alla myndigheter har missat när E levde..

Det handlar också om att hennes advokat är riktigt duktig på att få storyn dit dem vill.
Med ett karaktärvittnesmål är det svårare och kan vara avgörande om hon släpps eller inte

Man kan också direkt kontakta åklagaren och säga att man har intressant information angående fallet om den 3 åriga flickan

Jag ringde 11414 och han jag pratade med skulle ta det vidare.
De skulle höra av sig om ett vittnesmål från mig skulle vara av betydelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Om man läser lite journalerna från när hon är inlagd på psyk vadstena slutet av häktningen så verkar risken varit stor och hon dygnet runt övervakas. (brukar man ha den typ av mtrl offentligt? Väldigt utlämnande även om jag inte har några sympatier för personen i fråga)

Där kan man också läsa att P är begravd och R närvarade och att hon fått ok från polis att förbereda Es begravning

Tycker de helt hemskt att hon ska få sköta Es begravning 🤨 Hur kan man ha rätt till de då man mördat sitt barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Nu har jag ringt och pratat med polisen och berättat lite kort om hur hon var när jag umgicks med henne (för 100 år sen).
Han visste inte om ett vittnesmål från mig skulle kunna tillföra något men han skulle kolla upp det.
Han fick mitt telefonnummer och skulle återkomma.
Såg nu. Mycket och ta igen men är tacksam att så många här inne bryr sig!
Så starkt av dig att göra detta, känns som att någon tog ett stort ansvar för första gången för E's skull! Hoppas att dem kanske i iallafall knana delge åklagaren så att hon vet vilken linje hon ska gå på nu. För det är väl en av dem viktigaste detaljerna i en rättegång?
Citera
2020-05-21, 11:45
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Såg nu. Mycket och ta igen men är tacksam att så många här inne bryr sig!
Så starkt av dig att göra detta, känns som att någon tog ett stort ansvar för första gången för E's skull! Hoppas att dem kanske i iallafall knana delge åklagaren så att hon vet vilken linje hon ska gå på nu. För det är väl en av dem viktigaste detaljerna i en rättegång?

Jag är inte särskilt insatt alls i hur rättegångar fungerar och hur man värderar vittnesmål.
Men hoppas ju så klart att jag kan tillföra något.
Citera
2020-05-21, 11:48
Medlem
Losinas avatar
De undrade alltså vad de egentligen kämpade för när de väl fått hem E. Hon är ju i princip bara en börda och påminner för mycket om fostermamman, som R känner ett enormt hat för. Måste vara en käftsmäll att E ser fostermamman som den riktiga mamman och säkert pratar ofta om henne och sina riktiga syskon som hon är uppvuxen med.

R känner även en frustration över att BVC "hetsar" om E:s låga vikt, tyder ju ändå på att BVC noterat detta (men hur kan de inte gjort en anmälan? De måste haft något mer på känn tycker man.)
Förskolan har hon aldrig gått på så de har ju inte ens haft möjlighet att fånga upp.

R verkar trots allt ha kontroll och vara mån om detaljer, ingen nedgången pundare på så sätt att hon inte är medveten om hur saker uppfattas utifrån. Däremot skriver hon till en vän(?) att hon inte pallar, att hon är helt isolerad numera. Lätt utväg att slippa synas.

De verkar ju helt klart ha tappat det. R orkar inte hålla upp fasaden längre och ta hand om alla barn, speciellt inte ett av dem som inte var så som de hade föreställt sig - med stark anknytning till sin fostermamma och som nu är i en "trotsig" utvecklasfas som säkert är extra uttalad med tanke på det ostabila och kalla hem hon tvingas leva i. Vilken jävla kontrast, Fyfan vilka as. Olycka? Skulle inte tro det.

Hoppas Lex Esmeralda/Lilla hjärtat införs snarast!
Citera
2020-05-21, 11:48
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Buprenorfin/Subutex används vid substitutionsbehandling, ja. I individuellt anpassad läkarordinerad dos korrekt administrerad (smältes under tungan) ska det hos en tung opiatmissbrukare inte ge något rus utan hålla tillbaka abstinensen, dvs att de inte blir sjuka. Men R och P går inte i något LARO-program där man intar sin dagliga dos övervakat, lämnar urinprov minst ett par ggr i veckan, abstinensbedöms och läkemedelskoncentrationen i blodet mäts då och då. De doserar själv, krossar och snortar medicinen och blandar hejvilt med annat knark. De ville ha ett rus också.

När jag arbetade i beroendevården hade vi många föräldrar på LARO som fick behålla, och i vissa fall fick tillbaka, sina barn med följsamhet i behandlingen och samordning med myndigheter som enda krav. Det vill säga inget sidomissbruk (i synnerhet inte bensodiazepiner) och vi fick ha tät kontakt med soc. Det är med andra ord inte svårt att räkna ut varför R och P inte sökt behandling, det handlar inte om rädsla för att bli av med barnen utan att bli av med sitt roliga i livet. Det är nämligen korta köer och intagningskriterierna är löjligt låga. Det finns faktiskt hjälp för missbrukare numera, om de verkligen vill ha den.

Själv tycker jag substitutionsmedicinerna är värrre än heroin, inte att det är hjälp på riktigt. Jag respekterar dock att vissa inte klarar sig utan.
Citera
2020-05-21, 11:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
En detalj bara, men varifrån är bild 2 av de bilder av E som är i inledningen till FUP? Varför i helvete ligger det en 5 ml spruta där på bild?

Är det inte en sådan man ger småbarn alvedon med typ?
Citera
2020-05-21, 11:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Frågan är ju varför de mortlat piller överhuvudtaget. De var ju storkonsumenter av piller båda två och att stå och mortla allt de tryckte i sig för att snorta det (?) låter osannolikt. Mer sannolikt att de mortlat för att lätt kunna droga ner barnen, att få barnen att ta medicin är inte det lättaste....

Ja, jag vet inte, minns inte vilka droger som fanns på morteln. Men det fanns droger. Dock säger R i förhör att de använde ett kort när de gjorde det. Det är synd att P dog, det kanske hade kommit annan info från honom, han verkade ha svårt att sluta prata.
Citera
2020-05-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losina
De undrade alltså vad de egentligen kämpade för när de väl fått hem E. Hon är ju i princip bara en börda och påminner för mycket om fostermamman, som R känner ett enormt hat för. Måste vara en käftsmäll att E ser fostermamman som den riktiga mamman och säkert pratar ofta om henne och sina riktiga syskon som hon är uppvuxen med.

R känner även en frustration över att BVC "hetsar" om E:s låga vikt, tyder ju ändå på att BVC noterat detta (men hur kan de inte gjort en anmälan? De måste haft något mer på känn tycker man.)
Förskolan har hon aldrig gått på så de har ju inte ens haft möjlighet att fånga upp.

R verkar trots allt ha kontroll och vara mån om detaljer, ingen nedgången pundare på så sätt att hon inte är medveten om hur saker uppfattas utifrån. Däremot skriver hon till en vän(?) att hon inte pallar, att hon är helt isolerad numera. Lätt utväg att slippa synas.

De verkar ju helt klart ha tappat det. R orkar inte hålla upp fasaden längre och ta hand om alla barn, speciellt inte ett av dem som inte var så som de hade föreställt sig - med stark anknytning till sin fostermamma och som nu är i en "trotsig" utvecklasfas som säkert är extra uttalad med tanke på det ostabila och kalla hem hon tvingas leva i. Vilken jävla kontrast, Fyfan vilka as. Olycka? Skulle inte tro det.

Hoppas Lex Esmeralda/Lilla hjärtat införs snarast!

Tycker de konstigt att BVC inte aktiverat sig mer gällande Es vikt. Har själv en dotter som väger lite. O vi ha varit på många extra kontroller och läkarbesök. Man borde väl ha kunnat koppla ihop att E s hår förlorat mycket hår pga viktnedgång. O förstås gjorde väl drogerna sin verkan också.
Citera
2020-05-21, 11:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Att storebror inte märkt vad som pågått kan bero på att han i likhet med många andra tonårskillar suttit på sitt rum med hörlurar och spelat. Kan ju tänka mig att just denne kille flytt vardagen med två svårt nedknarkade idioter genom att barrikadera sig på sitt rum. Det hade jag gjort.

Ja. tycks ju som han var ute den kvällen då det hände, men kom in senare. Övrig tid verkar han just ha suttit vid datorn.
Citera
2020-05-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Varför inte? Det skulle kunna vara ett karaktärs vittne. Hon ska inte komma undan med att manipulera o ljuga o lägga över allt på P! Är lite rädd faktiskt att hon kanske inte blir dömd till mord eller vållande. Efter allt sitt bölande i sista förhören om hur Patrik hade henne i sitt grepp, och det kommer säkert exet R oxå vittna om till hennes fördel. Så desto fler vittnen mot henne desto bättre. För det verkar inte finnas så många om man läser förhören är det ingen som har en aning om hur dem haft det, och för att inte tala om hur det gick till i kammarrätten! Så JO tycker visst hon ska höra av sig till polisen!

1. Det är hörsägen.
2. Det är många år sedan.
3. Detta fallet är ett brottsmål baserade på fakta, alla förstår att skatan ljuger men bevisen måste hålla rent juridiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in