• 2
  • 3
2020-02-12, 21:49
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue1
sannolikheter? om inte framgången i teknologi tilltalar dig så varför inte tid att observera universum? nu har jag inte datan i huvudet, men säg att vi kunnat observera andra galaxer nära nog att kunna upptäcka något sådant i kanske 100 år nu, poängtera att vi dom kommande 1000 åren fortsätter att observera universum med teknologi som blir bättre och bättre samtidigt som vi vet mer och mer om universum, jag förstår inte hur du inte kan förstå. Tror dom flesta här skakar på huvudet.

Jag sa dock aldrig att jag hade några bevis på nånting, men det är lite roligt att du nämner ett fenomen och tror att det är unikt när vi relativt knappt har börjat att utforska universum. Det är det som är lite av det fina med astrologi, finner du en sak för första gången så kan du vara säker på att samma fenomen dyker upp igen och igen och igen, jag skulle kunna dra tusen exempel men kan ta ett. Betlegeuise (hur det nu stavas) troddes vara den största stjärnan som existerade, sen hittades en större och då trodde man att den var så stor en stjärna kunde bli, tills man hittade en större, sen en ännu större och ännu en etc. Att dra slutsatser som "det här är troligen det/den största vi kommer hitta någonsin" bevisar bara att du inte är så insatt, inget fel med det dock.

Din tur att föra argument, Vad talar för att vi INTE kommer att hitta en större?

Politiker. Mycket text med samma budskap. Ja universum är stort och outforskat.

Storleken talar för att vi inte bör hitta något större.
Citera
2020-02-13, 23:22
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
The recorded outburst in SPT-0528 has another peculiarity that sets it apart from other black hole outbursts. It’s unnecessarily large. Astronomers think of the process of gas cooling and hot gas release from black holes as an equilibrium that keeps the temperature in the galaxy cluster — which hovers around 18 million degrees Fahrenheit — stable. “It’s like a thermostat,” says McDonald. The outburst in SPT-0528, however, is not at equilibrium.

According to Calzadilla, if you look at how much power is released as gas cools onto the black hole versus how much power is contained in the outburst, the outburst is vastly overdoing it. In McDonald’s analogy, the outburst in SPT-0528 is a faulty thermostat. “It’s as if you cooled the air by 2 degrees, and thermostat’s response was to heat the room by 100 degrees,” McDonald explains.

http://news.mit.edu/2019/billion-yea...evolution-1223
Citera
2020-02-14, 11:14
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Politiker. Mycket text med samma budskap. Ja universum är stort och outforskat.

Storleken talar för att vi inte bör hitta något större.

snarare tvärtom då, storleken eller mängden galaxer spelar ingen roll, det är ju fortfarande tätheten dvs. hur vanligt det är som spelar någon roll.

vi har ju inte en aning om hur vanligt fenomenet är, vi kan hitta liknande om ett par år eller så kan vi ha träffat jackpotten och som du säger aldrig hitta ett igen även om det är osannolikt. Men jag ger upp då du inte verkar veta så mkt var du pratar om samt att du är så vrång att du vägrar erkänna dig ha fel även fast du troligen har insett det själv för länge sen. Men nu släpper vi det här, orkar inte argumentera med någon som inte förstår ändå.
Senast redigerad av Plaguetongue1 2020-02-14 kl. 11:21.
Citera
2020-02-14, 19:12
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
snarare tvärtom då, storleken eller mängden galaxer spelar ingen roll, det är ju fortfarande tätheten dvs. hur vanligt det är som spelar någon roll.

vi har ju inte en aning om hur vanligt fenomenet är, vi kan hitta liknande om ett par år eller så kan vi ha träffat jackpotten och som du säger aldrig hitta ett igen även om det är osannolikt. Men jag ger upp då du inte verkar veta så mkt var du pratar om samt att du är så vrång att du vägrar erkänna dig ha fel även fast du troligen har insett det själv för länge sen. Men nu släpper vi det här, orkar inte argumentera med någon som inte förstår ändå.

Inte storleken på universum utan på gammablixten.

Jag tycker du producerat mycket text utan något nytt. Att universum är stort i sig kan användas för att påstå att det existerar civilisationer med rosa homosexuella elefanter. Erkänna att jag har fel? Du har verkligen seglat iväg i självgodhet. Jag är den enda av oss som har någon data eller observation för det jag påstår. Du har enbart arrogans och några smileys.

Om jag på allvar har fel så borde det vara lätt att bevisa att jag har fel. Sätt igång.

Angående Hubble och vintergatan. Jag ser det inte nödvändigtvis som att det var fel att betrakta att vintergatan var allt som fanns vid den tidpunkt man inte hade bevis för att andra galaxer existerar. Hubble var inte en självgod arrogant jävel som påstod något innan bevisen fanns på plats.

Citat:
Men nu släpper vi det här, orkar inte argumentera med någon som inte förstår ändå.

Inga problem. Du är ändå värdelös på att argumentera för din sak. Du har haft möjligheten att övertyga varför det är absolut självklart att vi kommer att bevittna en större gammablixt.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2020-02-14 kl. 19:37.
Citera
2020-02-28, 08:55
Medlem
Pzylents avatar
Mer i ämnet.

"Biggest explosion seen in universe came from black hole"

https://apnews.com/2818d98830b7da55c001cce02931cabd
Senast redigerad av Pzylent 2020-02-28 kl. 09:10. Anledning: -
Citera
2020-03-04, 16:56
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Men men...den dagen en större variant presenteras erkänner jag mig besegrad. Fram till den dagen är gammablixten i SPT-CLJ0528-5300....

Den största smällen som någonsin varit...

Den dagen kom dessvärre tidigare än jag hade estimarat...

Jag erkänner mig besegrad.

"Biggest Explosion in the Universe Found...Again!"

https://www.youtube.com/watch?v=ajRlp3aXlIQ&t=21s

https://arxiv.org/pdf/2002.01291.pdf

Denna gång 5x den föregående. 50 miljarder supernovor/foes. Denna gång i superclustret Opicuchus.

Den galaktiska kratern har en diameter på ca 50 vintergator. Det här upptäcktes när man bestämde sig för att observera platsen med radiovågor. Den här är närmre än tidigare observationer och om den inträffade någonstans i närheten av vintergatan är vi ganska körda.

Petrov menar att det är en möjlig förklaring till Fermiparadoxen. Med sådana "smällar" får massutrotning en ny innebörd om man kan utrota liv i galaxer och tom förstöra dem.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2020-03-04 kl. 17:55.
Citera
2020-03-04, 17:51
Avstängd
Citat:
Petrov menar att det är en möjlig förklaring till Fermiparadoxen. Med sådana "smällar" får massutrotning en ny innebörd om man kan utrota liv i galaxer och tom förstöra dem.
Kanske är det tvärtom, detta är beviset på intelligent liv, resten av vad som händer när riktigt avancerade civilisationer hamnar i krig...
Citera
2020-03-04, 19:21
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kanske är det tvärtom, detta är beviset på intelligent liv, resten av vad som händer när riktigt avancerade civilisationer hamnar i krig...

Beror på vad man har för beviskrav. Att fortsätta en sådan hypotes är kanske mer passande i ufologi-forumet...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in