2020-02-03, 21:42
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadTwatter
Nej, så är det inte. Du MÅSTE lämna in utdrag ur misstankeregister på t.ex. HBV-hem, men förskolan har endast lagligt tvång att kräva utdrag ur belastningsregister. Sen kan det säkert vara så att vissa förskolor/kommuner ber om det ändå, men de är inte under tvång att kräva det.

Man kan kolla Förordning (1999:1135) om misstankeregister för att se vilka som måste kräva ut misstankeregistret. Utdraget gäller i 6 månader, utdraget från belastningsregistret för att jobba i förskola gäller ett år.

NEJ,det är en LAG på detta(tror den kom 2012)
på att ska man arbeta med barn/ungdom UNDER 18 år ska
arbetsgivaren utkräva belastningsregister.Ser man också på alla arbetsgivare för skolor och frsk,
som söker medarbetare står det ALLTID att man ska uppvisa aktuellt utdrag från belastningsregistret,
när man begär belastningsregister,så följer misstankeregister med.Man får alltså 2 olika register.Så har jag fått.Min arbetsgivare kräver utdrag 2 ggr per år.
Citera
2020-02-03, 21:55
Medlem
MadTwatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
arbetsgivaren utkräva belastningsregister.Ser man också på alla arbetsgivare för skolor och frsk,
som söker medarbetare står det ALLTID att man ska uppvisa aktuellt utdrag från belastningsregistret,
när man begär belastningsregister,så följer misstankeregister med.Man får alltså 2 olika register.Så har jag fått.Min arbetsgivare kräver utdrag 2 ggr per år.

Fast det står inget hos polisen att utdrag hos misstankeregistret skulle ingå i utdrag ur belastningsregistret för arbete inom fs/skola? Har aldrig behövt lämna något annat än utdrag ur belastningsregistret. Du får gärna skicka en länk till lagen, för ser inget om det i lagen för misstankeregistret.
Citera
2020-02-03, 21:56
Bannlyst
Citat:
Hörde att svinet blev utsatt för misshandel,
i hans hem,i förra veckan.
FAN att dom INTE slog ihjäl fanskapet!!!

I sådana här lägen önskar jag att vi
hade dödstraff i straffskalan.
Risken är stor att detta svin är ute om
en sisådär 6-8 år....JÄVLA svin!
6-8 år? Vi lever i Sverige.

Han kommer dömas till 2 år och sen komma ut efter 1,5 år villkorligt.
Citera
2020-02-03, 22:00
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Jag sökte belastningsregister för arbete inom förskola för bara några månader sen, jag fick inget misstankeregister. Bara belastningsregister, precis som det framgick på ansökan.

Kravet från förskolan gällde endast belastningsregister, max 1 år gammalt .
Citera
2020-02-03, 22:08
Medlem
1335991s avatar
Jag begärde utdrag ur belastningsregistret i december,
och då fick jag också med misstankeregistret???
Alltså båda registren.

Kanske är olika beroende på var man söker jobb?

Jag jobbar på ett HVB-hem.
Citera
2020-02-03, 22:10
Medlem
Citat:

Jag tar emot dessa register i oöppnade kuvert från polisen varje vecka för "våra" anställda och det har aldrig varit annat papper än belastningsregisterutdrag i, 1 papper alltså.
Citera
2020-02-03, 22:10
Medlem
Citat:
Jag begärde utdrag ur belastningsregistret i december,
och då fick jag också med misstankeregistret???
Alltså båda registren.

Kanske är olika beroende på var man söker jobb?

Jag jobbar på ett HVB-hem.

Det är olika för för- och grundskola och HVB-hem.
Citera
2020-02-03, 22:11
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theannapanna
Jag tar emot dessa register i oöppnade kuvert från polisen varje vecka för "våra" anställda och det har aldrig varit annat papper än belastningsregisterutdrag i, 1 papper alltså.

ÅH,då ber jag om ursäkt,och,hoppas du tar emot den .
Citera
2020-02-03, 22:15
Medlem
Citat:
ÅH,då ber jag om ursäkt,och,hoppas du tar emot den .

Mig behöver du inte be om ursäkt, skönt att vi kom fram till att vi pratade om olika papper 🙈
Citera
2020-02-03, 22:18
Medlem
Ni som pratar om misstankeregister, samt de som propsar för att det skall vara krav på detta vid anställning inom vård och skola verkar glömma att det gallras:

När åtal har lagts ner

När förundersökning har avslutats utan att åtal har väckts

När domstol avkunnat dom.

Det är alltså bara under pågående förundersökning och rättsprocess. Den aktuella MGM’s tidigare misstänkta brott hade alltså ändå inte stått med om man begärt att få detta.
Citera
2020-02-03, 22:37
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Ni som pratar om misstankeregister, samt de som propsar för att det skall vara krav på detta vid anställning inom vård och skola verkar glömma att det gallras:

När åtal har lagts ner

När förundersökning har avslutats utan att åtal har väckts

När domstol avkunnat dom.

Det är alltså bara under pågående förundersökning och rättsprocess. Den aktuella MGM’s tidigare misstänkta brott hade alltså ändå inte stått med om man begärt att få detta.
Precis så är det. Det sistnämnda hade dock hamnat i belastningsregistret såklart.

Men alla dessa nedlagda FU/åtal blir ju aldrig synliga, förvisso av goda skäl.

Men i den här typen av brott så bör det inte gallras ändå anser jag. Då kommer det bli en samlad bild som arbetsgivaren kan använda för bedömning om lämplighet.

Men jag fattar att det inte passar sig i ett rättssamhälle att man ska bli lidande för att man varit misstänkt men sen avskriven.
Citera
2020-02-04, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Känns som han någon har gjort något rätt emot honom. Sedan kan man undra om han är svårt misshandlade, eftersom han har tydligen kunna larma till polisen själv.

Bara det här inte bli skäl för att han skall få ett lägre straff. Särskilt tingsrätten bruka har svårt döma ut långa och bra straff till den här gruppen av brottslingar. Det finns ingen grupp som samhället dalta så mycket med som sexualbrottslingar.

Håller med, dom får alldeles för låga straff. Dom borde först få fängelse, sen sitta på psyk livet ut. Istället får dom straffrabatter, hjälp med boende när dom kommer ut och skyddad identitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in