• 4
  • 5
2020-01-31, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Att du borde kunna skaffa dig ett jobb istället för att leva på bidrag

Nu svarade du åt en annan person, vilket gör att man inte kan ta dig på allvar.

Men, generellt sett, jag har jobbat i 22 år och har inga planer på att börja leva på bidrag, nej.
Citera
2020-01-31, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XRAH
Efter du blir utskriven från din a-kassa så kan du ansöka om att få gå med i programmet Jobb- och ungdomsgarantin och därigenom få rätt till aktivitetsstöd. Där blir du tvungen att välja en aktivitet som oftast brukar innebära att du hamnar hos ett jobbcoachföretag, då Arbetsförmedlingen försöker outsourca deras verksamhet till dessa klåparföretag som tjänar grymma stålar på arbetslösa människor. Deras jobb är bara att vara så pass jobbiga att folk hellre tar ett pissigt skitkneg där man vantrivs istället för att ha dessa misslyckade HR-mongon flåsandes i nacken. Aktivitetsstödet landar på samma summa som din lägsta ersättningsgrad från a-kassan (man fortsätter att få samma summa som innan med andra ord).

Tro det eller ej, men jag har jobbat åt dessa klåparföretag. Det är en hemsk
företagskultur, men jag ser det som en inkomst, att betala hyra, mat på bordet, lite nöje
och så vidare.

Så jag hoppas åter få anställning på de företagen, om jag inte hittar något annat jobb.
Det finns grader i helvetet, vissa av företagen är helt ok, andra företag är hemska.
Citera
2020-01-31, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Rör mig bland vanliga hederliga arbetare och här betyder facket typ a-kassa + fack.

Hur som verkar du vara lite hatisk i tråden och vilja gå offtopic med att ge dig på frågeställaren, TS fråga var om hur reglerna fungerar när man går över från a-kassan till jobb & utvecklingsgarantin, inte att kränka folk för att de är arbetslösa av olika anledningar.
Inte jag som går ot, en ställde en fråga varför ts inte tar ett jobb och då frågar ts vad frågeställaren menar och då svarar jag. Men om du nu förfäras över ot varför svara du på ett ot inlägg med ett ot svar??
Och ja, jag hatar folk som hellre går på bidrag än jobbar om de kan jobba.
Man kränker inte folk genom att kräva att de skall göra rätt för sig... men eftersom du känner så är väl du oxå bidragstagare.
Citera
2020-01-31, 13:31
Medlem
XRAHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlevFelaktigt
Tro det eller ej, men jag har jobbat åt dessa klåparföretag. Det är en hemsk
företagskultur, men jag ser det som en inkomst, att betala hyra, mat på bordet, lite nöje
och så vidare.

Så jag hoppas åter få anställning på de företagen, om jag inte hittar något annat jobb.
Det finns grader i helvetet, vissa av företagen är helt ok, andra företag är hemska.

Fyfan, är du en jobbcoach alltså? Ödets ironi att du är arbetslös och behöver stålar från Försäkringskassan. Hoppas du får en riktigt jävla jobbig jobbcoach. Ha det så kul. Tvi.
Citera
2020-02-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XRAH
Fyfan, är du en jobbcoach alltså? Ödets ironi att du är arbetslös och behöver stålar från Försäkringskassan. Hoppas du får en riktigt jävla jobbig jobbcoach. Ha det så kul. Tvi.

Jag är i alla fall ingen bitterfitta vars enda glädje i livet är att få spy galla på ett anonymt diskussionsforum Så det känns i alla fall bra

Nu är jag även utbildad inom utbildning, så
jag har många olika branscher att söka mig till.
Att jag får ett jobb tvivlar jag inte på, det är bara
frågan om när.....
Citera
2020-02-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
I procent av tidigare lön inte procent av a-kassan, och hade TS en lön på över 26 000 innan han blev arbetslös så stannar han kvar på taket för arbetslöshet som är 760 kr om dagen. Kom dock ihåg att skatten är mycket högre på arbetslöshetsförsäkringen än på lön.

Jag var kanske otydlig, men utgick från att det var underförstått att avdraget är av av lönen. Bra dock med förtydligande!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in