• 1
  • 2
2020-01-29, 13:29
Medlem
Jag har bara ett par månader kvar, på akassan. De sista 150 dagarna (barn under 18 år hemma)
håller på att ta slut.

Jag är aktivt jobbsökande, men vill förbereda mig med information för worst case scenario.
Det vill säga om jag inte hinner hitta nytt jobb, före a-kassan tar slut.

Jag har jobbat de senaste 22 åren, så jag har noll koll på försäkringskassan och så vidare.
(Pga av en tung ryggsäck, så har jag inte sparat pengar och är hos Kronofogden idag).

Jag har en hyra på cirka 8000 kronor och barn under 18 år som bor hemma hos mig halva tiden.

Det enda jag vill säkra mig om, är att jag inte blir utan min hyreslägenhet. Jag är redan
van att leva på minimala utgifter med mat, kläder, osv.

Vad händer när a-kassan tagit slut? Jag kontaktar försäkringskassan. Kommer
jag att få behålla min hyreslägenhet? Hur ser dagens Sverige ut för de som är utförsäkrade?
Citera
2020-01-29, 13:31
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlevFelaktigt
Jag har bara ett par månader kvar, på akassan. De sista 150 dagarna (barn under 18 år hemma)
håller på att ta slut.

Jag är aktivt jobbsökande, men vill förbereda mig med information för worst case scenario.

Jag har jobbat de senaste 22 åren, så jag har noll koll på försäkringskassan och så vidare.
(Pga av en tung ryggsäck, så har jag inte sparat pengar och är hos Kronofogden idag).

Jag har en hyra på cirka 8000 kronor och barn under 18 år som bor hemma hos mig halva tiden.

Det enda jag vill säkra mig om, är att jag inte blir utan min hyreslägenhet. Jag är redan

jag att få behålla min hyreslägenhet? Hur ser dagens Sverige ut för de som är utförsäkrade?

Du kontaktar din A-kassa och får 150 dagar till. Barn under 18
Citera
2020-01-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6

Men jag skrev ju tydligt, att de 150 dagarna är på väg att ta slut. Läste du för snabbt?
Citera
2020-01-29, 13:35
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Om du läser vad TS skriver så använder han ju redan sina siat 150 dagar för barn under 18.
Citera
2020-01-29, 13:36
Medlem
nicodeas avatar
Ring arbetsförmedlingen o säg dina akassedagar håller på att ta slut. Så berättar dom hur det blir/vad du ska göra. Arbetsförmedlingen måste nog skicka någon form av bekräftelse till försäkringskassan innan du får pengar därifrån tror jag.

Du kommer inte bli utan pengar om du uppfyller kraven för att få akassa ,vilket du ju gör.

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...ingsersattning
Citera
2020-01-29, 13:37
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Men jag skrev ju tydligt, att de 150 dagarna är på väg att ta slut. Läste du för snabbt?
Ja.... sorry 🙂. På jobbet. Din a-kassa skickar en signal till AF och du skrivs in på Jobb- och utvecklingsgarantin. Samma summa som från A-kassan.

Sorry igen
Citera
2020-01-29, 13:37
Medlem
Citat:
håller på att ta slut.

Du får nya dagar med 7 dagars karens.
Citera
2020-01-29, 13:40
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Du får nya dagar med 7 dagars karens.
Hur kan TS få nya dagar igen efter 1 period tänkte du man ska väl arbeta ett år till för
att kunna uppnå en ny akasseperiod.
Skulle det vara så enkelt skulle ju alla skita i att arbeta
Citera
2020-01-29, 13:41
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur kan TS få nya dagar igen efter 1 period tänkte du man ska väl arbeta ett år till för
att kunna uppnå en ny akasseperiod.
Skulle det vara så enkelt skulle ju alla skita i att arbeta
100 timmar i månaden i 6 månader tror jag
Citera
2020-01-29, 13:43
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
håller på att ta slut.
Vet inte varför vissa skriver att du kommer få nya dagar från A-kassan men det som händer idag är att man istället får Aktivitetsersättning som söks via Försäkringskassan och den baseras på din A-kassa så du kommer få en viss procent mindre varje månad men det handlar inte om så stor summa och det kanske kan ge dig mer i bostadsbidrag istället.

Du kommer bli tvungen att börja på någon aktivitet via Arbetsförmedlingen t.ex jobbcoach där man förbättrar sitt CV eller någon praktikplats och du måste skicka in närvarorapport varje månad till FK liknande kassakorten som du hade hos A-kassan.
Citera
2020-01-29, 13:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:
håller på att ta slut.

Vet inte hur A kassan funkar men vad som än händer, gör allt du kan för att inte bli utförsäkrad så du blir utan något bidrag/inkomst. Det är hopplöst att komma in i systemet igen
Citera
2020-01-29, 13:45
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vet inte varför vissa skriver att du kommer få nya dagar från A-kassan men det som händer idag är att man istället får Aktivitetsersättning som söks via Försäkringskassan och den baseras på din A-kassa så du kommer få en viss procent mindre varje månad men det handlar inte om så stor summa och det kanske kan ge dig mer i bostadsbidrag istället.

Du kommer bli tvungen att börja på någon aktivitet via Arbetsförmedlingen t.ex jobbcoach där man förbättrar sitt CV eller någon praktikplats och du måste skicka in närvarorapport varje månad till FK liknande kassakorten som du hade hos A-kassan.

Nu har du blandat ihop begrepp. Aktivitetsersättning är för sjukskrivna vad jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in