2022-08-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Överföringsavgift och energiskatt (plus moms) är troligen inte med i de 179, utan vara elpris plus moms

Fast elpris 1 år
179,87 öre/kWh
Elpris
143,90 öre/kWh
Moms
35,97 öre/kWh
Fast avgift
480 kr/år
Energikälla
Fossilfri mix
Avtalets giltighetstid
2022-08-28 — 2023-08-27

Detta är kopierat direkt från avtalet. Men överföringsavgiften kommer ju utöver detta som sagt.
Citera
2022-08-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Fast elpris 1 år
179,87 öre/kWh
Elpris
143,90 öre/kWh
Moms
35,97 öre/kWh
Fast avgift
480 kr/år
Energikälla
Fossilfri mix
Avtalets giltighetstid
2022-08-28 — 2023-08-27

Detta är kopierat direkt från avtalet. Men överföringsavgiften kommer ju utöver detta som sagt.

Är det samma företag som är nätleverantör? Ser inte ut så, för ser ingen abonemangdavgift, elövetföringskostnad samt energiskatt
Citera
2022-08-12, 13:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Fast elpris 1 år
179,87 öre/kWh
Elpris
143,90 öre/kWh
Moms
35,97 öre/kWh
Fast avgift
480 kr/år
Energikälla
Fossilfri mix
Avtalets giltighetstid
2022-08-28 — 2023-08-27

För 1 års bindning i dessa tider så är det jäkligt bra pris. Har du hög års förbrukning?
Har själv Vattenfall som nätägare men använder inte dom. Kollade nu på deras sida för bindingstid 1 år elområde.
Kopierat från hemsidan så du har fått ett bra pris.

Ditt elpris inkl. rabatt:
338,38 öre/kWh
Mer info under pilen
Årsavgift inkl. rabatt:
240 kr/år
Citera
2022-08-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Även det fasta priset betalar du ju bara för den elen du använder så det är ju inte som att du betalar för el du inte använt med fast pris.

Men däremot ligger det på ca 1 krona kwh just nu med rörligt pris (mot 3,5 om man binder för ett år) och då undrar man ju hur illa det ska behöva gå upp i vinter för att man inte ska ta igen en högre kostnad då på betydligt lägre kostnad resten av året.

jo det har du helt rätt i, uttryckte mig nog inte tillräckligt pedagogiskt för att folk skulle förstå vad jag menade. Men du har helt rätt i att jag bara betalar för elen jag använder, men på det fasta så låser jag mig ju till låt säga 3 kr kwh hela dygnets timmar kontra det rörliga där det ibland är 3kr och ibland 0,5 kr, vilket borde i min värld göra års kostnaden lägre. Så över året undrar ju jag samma som dig, hur dyrt det skall bli i vinter/till sommaren för att det skall vara värt att binda sig till 3.5 på ett år.
Citera
2022-08-12, 14:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Hoppas tråden ligger rätt.

Jag håller på och förbereda att flytta hemifrån och kollar nu elavtal. Jag ska bo ensam och lägenheten är 35 kvadratmeter. Lägenheten är hyresrätt. Men nu kan jag inte skillnaden mellan rörligt och fast elpris. Vilken är den mest vanliga?

Rörligt! Till skillnad från boräntan så räddar politikerna dig om det blir för dyrt med rörligt, varför är en gåta för mig.
Citera
2022-08-12, 15:18
Medlem
Citat:
Fast elpris 1 år
179,87 öre/kWh
Elpris
143,90 öre/kWh
Moms
35,97 öre/kWh
Fast avgift
480 kr/år
Energikälla
Fossilfri mix
Avtalets giltighetstid
2022-08-28 — 2023-08-27

Vilket elområde?
Citera
2022-08-12, 15:27
Medlem
Jthunderas avatar
Frågan är vad elpriset kommer att vara i vinter...

Förra året var det, för mig, ~246 öre/kWh ink moms som värst.

Vad tror vi om denna vintern?
Citera
2022-08-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aggiemeister
jo det har du helt rätt i, uttryckte mig nog inte tillräckligt pedagogiskt för att folk skulle förstå vad jag menade. Men du har helt rätt i att jag bara betalar för elen jag använder, men på det fasta så låser jag mig ju till låt säga 3 kr kwh hela dygnets timmar kontra det rörliga där det ibland är 3kr och ibland 0,5 kr, vilket borde i min värld göra års kostnaden lägre. Så över året undrar ju jag samma som dig, hur dyrt det skall bli i vinter/till sommaren för att det skall vara värt att binda sig till 3.5 på ett år.

Nu gör jag ett stort antagande, men låt oss säga att 80% av din elanvändning sker mellan November-April. Och att det rörliga priset mellan Maj-Oktober ligger på 1 kr.

Brytpunkten blir då: (3,5 kr - 0,2 * 1 kr) / 0,8 = 4,125 kr.

Dvs håller man med om antagandena så måste elen blir dyrare än 4,125 kr för att det ska löna sig att binda.
Citera
2022-08-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Frågan är vad elpriset kommer att vara i vinter...

Förra året var det, för mig, ~246 öre/kWh ink moms som värst.

Vad tror vi om denna vintern?

Finns ingen som kan uttala sig om det. Jag tror personligen att elen kommer bli i snitt 2x dyrare denna vinter, med extrema toppar (med tillhörande artiklar om domedagen, vi kunde inte se det komma etc) på 10x dyrare. Att se timmar i SE4 med spotpis på över 20 kr / kWh kommer definitivt ske.
Citera
2022-08-12, 15:40
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Finns ingen som kan uttala sig om det. Jag tror personligen att elen kommer bli i snitt 2x dyrare denna vinter, med extrema toppar (med tillhörande artiklar om domedagen, vi kunde inte se det komma etc) på 10x dyrare. Att se timmar i SE4 med spotpis på över 20 kr / kWh kommer definitivt ske.

Ja det är ju lite frågan om det blir sådana riktiga domedagstoppar och i vilken mån man i sådana fall skulle kunna parera dem (tillfälligt sänka sin elförbrukning väldigt mycket)
Citera
2022-08-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Ja det är ju lite frågan om det blir sådana riktiga domedagstoppar och i vilken mån man i sådana fall skulle kunna parera dem (tillfälligt sänka sin elförbrukning väldigt mycket)

Det enda man egentligen kan göra är att sänka sin användning, och i Sverige under vinterhalvåret pratar vi uteslutande då om uppvärmning.
Citera
2022-08-12, 15:49
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det enda man egentligen kan göra är att sänka sin användning, och i Sverige under vinterhalvåret pratar vi uteslutande då om uppvärmning.

Haha får skaffa mig en ny lägenhetsboende pojkvän, överge huset varannan vecka och stänga av värmepannan när jag åker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in