2022-07-04, 10:31
Medlem
Måste teckna nytt avtal idag men vet inte vad jag ska välja?

Bor i ett litet hus på landet, i elområde 4 och har sänkt elkostnaden från 10000kwh till 8400kwh, inte för att det skulle löna sig nånstans med sossepriser.

Det är ju val snart och jag tänker att de som vinner (för det lär ju inte vara nuvarande landsförrädare) lär väl sänka priserna? Så frågan är, ska man binda sig i 6 mån eller 12? Är liksom lite orolig att det kan bli bra mycket billigare efter valet och då sitter man där med sina jävla 346öre/kwh. 🤬

Men om man tar 6 mån så kanske man inte binda om till mindre än det dubbla, dvs 600-700öre/kwh…eller värre…

Så vad hade ni valt?

Jag har ingen möjlighet att ändra uppvärmningstyp eller installera solceller.

Detta hänger helt och hållet på el.
Citera
2022-07-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery

Bor i ett litet hus på landet, i elområde 4 och har sänkt elkostnaden från 10000kwh till 8400kwh, inte för att det skulle löna sig nånstans med sossepriser.

Det är ju val snart och jag tänker att de som vinner (för det lär ju inte vara nuvarande landsförrädare) lär väl sänka priserna? Så frågan är, ska man binda sig i 6 mån eller 12? Är liksom lite orolig att det kan bli bra mycket billigare efter valet och då sitter man där med sina jävla 346öre/kwh. 🤬

Men om man tar 6 mån så kanske man inte binda om till mindre än det dubbla, dvs 600-700öre/kwh…eller värre…

Så vad hade ni valt?

Vad är det som gör att du räknar med att elpriset faller efter valet? Även om det skulle ske några skattelättnader på elpriset skulle det inte påverka jättemycket direkt.

Fortsätter konflikten i öst, med stoppad rysk gas kan förra vinterns priser vara rena rean jämfört med kommande vinter! Speciellt i område 4...
Citera
2022-07-04, 20:27
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Så vad hade ni valt?

Använd tiden till vintern att installera någon form av veduppvärmning. Om inte annat kan du spara på strömmen på kvällar och under helgerna vid köldknäpparna.
Citera
2022-07-05, 09:23
Medlem
Citat:

Så vad hade ni valt?

I dagens läge är rörligt timpris det enda vettiga om man vill ha möjligheten att kunna påverka sin elräkning. Då kan man styra om sin användning till tider på dygnet när det är lite billigare.
Samtidigt måste man vara medveten om att det kommer komma månader när det blir väldigt dyrt. Men slår man ut det på ett år så tjänar man på det.

Att i dag teckna någon form av fasta avtal lär knappast över tid vara en bra affär.
1 år: ca 220-250 öre
2 år: ca 200 öre

Som jämförelse så hade vi under helgen många timmar där priset låg mellan 6-7öre. Då passade vi på att trycka in så mycket elanvändning som vi kunde.
Citera
2022-07-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
I dagens läge är rörligt timpris det enda vettiga om man vill ha möjligheten att kunna påverka sin elräkning. Då kan man styra om sin användning till tider på dygnet när det är lite billigare.
Samtidigt måste man vara medveten om att det kommer komma månader när det blir väldigt dyrt. Men slår man ut det på ett år så tjänar man på det.

Att i dag teckna någon form av fasta avtal lär knappast över tid vara en bra affär.
1 år: ca 220-250 öre
2 år: ca 200 öre

Som jämförelse så hade vi under helgen många timmar där priset låg mellan 6-7öre. Då passade vi på att trycka in så mycket elanvändning som vi kunde.
1: Har ingen mätare med timräkning installerad o de kunde ta 3 månader att få till. Under den tiden kunde elen bli skitdyr.

Jag tänker inte i ”världens bästa land” (&#128580 med världens högsta skatter, tvingas kolla hela tiden när på dygnet man ska kunna ha igång något elektriskt. Särskilt inte på vintern eftersom jag inte tänker stänga av värmepumpen då.
Citera
2022-07-06, 11:24
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Hoppas tråden ligger rätt.

Jag håller på och förbereda att flytta hemifrån och kollar nu elavtal. Jag ska bo ensam och lägenheten är 35 kvadratmeter. Lägenheten är hyresrätt. Men nu kan jag inte skillnaden mellan rörligt och fast elpris. Vilken är den mest vanliga?

Eftersom du ska bo i en lgh så välj rörligt. Det viktigaste är att när man flyttar in i lgh, bostadsrätt eller villa så är det viktiktigt att man gör ett val oavsett om det är rörligt eller fast. Gör man inget aktivt val så får man automatiskt ett tillsvidare pris och det är betydligt dyrare. Inte många som tänker på det när dom flyttar första gången.
Citera
2022-07-06, 12:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rivalrival
Spelar inte så stor roll vad du väljer. I en 1a så förbrukar troligtvis inte så mycket el.
Du kanske kan spara 50:-/mån som max.

Stora kostnaden ligger på dessa j*vla avgifter..

Helt riktigt, fasta avgifterna glömmer folk ofta bort att kolla upp. 300 kr om året i fast avgift gör 15 öre per kwh bara det om man snittar runt 2000 kwh.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Eftersom du ska bo i en lgh så välj rörligt. Det viktigaste är att när man flyttar in i lgh, bostadsrätt eller villa så är det viktiktigt att man gör ett val oavsett om det är rörligt eller fast. Gör man inget aktivt val så får man automatiskt ett tillsvidare pris och det är betydligt dyrare. Inte många som tänker på det när dom flyttar första gången.

Bra påpekande, detta är andra fällan många går i - att inte teckna något avtal överhuvudtaget och bara rulla på med löpande.

Jag kör personligen med https://www.storumanenergi.se/ och brukar teckna 3 år i stöten med deras "mixavtal" vilket innebär att ca halva förbrukningen är fast pris på under vintermånaderna. Ca 1500 kwh förbrukning och då blir frånvaron av fast avgift viktig.

Tidigare var jag kund hos https://sheab.se/ de har heller ingen fast avgift och brukar vara konkurrenskraftiga på lägre förbrukningar.
Citera
2022-07-10, 06:02
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Om du hade haft fastpris, vore det inte billigare?
Allt är ju relativt men 5k el för 1 månad låter mkt tycker jag

Det kostar att bo i hus. Att binda sig för fast pris nu är inte aktuellt. Det skulle man gjort förra året innan sommaren i så fall. Kostnaden nu för att binda elen är hutlöst och är inget jag skulle göra.

Det fanns dom som låg mellan 10000-25000 kr i el vintern som var. Själv hade jag som mest i december månad med en elräkning på 1600 kr bor i hus elområde 3 och har rörligt. Helt okej tycker jag med tanke på vilka räkningar vissa fick. Tror det blir ännu värre kommande vinter.
Senast redigerad av glajarn 2022-07-10 kl. 06:06.
Citera
2022-07-12, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det kostar att bo i hus. Att binda sig för fast pris nu är inte aktuellt. Det skulle man gjort förra året innan sommaren i så fall. Kostnaden nu för att binda elen är hutlöst och är inget jag skulle göra.

Det fanns dom som låg mellan 10000-25000 kr i el vintern som var. Själv hade jag som mest i december månad med en elräkning på 1600 kr bor i hus elområde 3 och har rörligt. Helt okej tycker jag med tanke på vilka räkningar vissa fick. Tror det blir ännu värre kommande vinter.

Vissa tidpunkter nu i vinter kommer det vara hutlösa priser. Så för dom som inte tänker på sin förbrukning kommer det svida rejält.
Kalla vindfria dagar kommer det garanterat vara över 10kr/kwh vissa timmar under dygnet.

Som jag sagt förut, ska man teckna avtal nu är det endast timpris som gäller om man ska kunna påverka sin elräkning under vintern.
Citera
2022-07-12, 01:02
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Vissa tidpunkter nu i vinter kommer det vara hutlösa priser. Så för dom som inte tänker på sin förbrukning kommer det svida rejält.
Kalla vindfria dagar kommer det garanterat vara över 10kr/kwh vissa timmar under dygnet.

Som jag sagt förut, ska man teckna avtal nu är det endast timpris som gäller om man ska kunna påverka sin elräkning under vintern.

Själv kör jag på rörligt och gjorde så även vintern som var😁
Citera
2022-08-04, 12:01
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Så vad hade ni valt?

Vi kommer sitta kvar med maktkåta sossar även efter detta val, på ett eller annat sätt. Oavsett vem som vinner kommer de inte kunna sänka elpriset, fungerar inte så.
Citera
2022-08-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Vi kommer sitta kvar med maktkåta sossar även efter detta val, på ett eller annat sätt. Oavsett vem som vinner kommer de inte kunna sänka elpriset, fungerar inte så.
Antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in