2020-01-28, 23:36
Medlem
Ett pris på minst 8 500 kr per månad för en Mercedes CLA 45 AMG? CLA? 45? Värt...
Citera
2020-01-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonAskan
Men det är ju dock rätt gött att leasa en bil, att man inte behöver tänka på service kostnader och andrahandsvärde.

Varför inte åka taxi, det är ju ändå göttigare!?

Sen beror det väl lite på vad du har för mål i övrigt i livet. Hur vill du bo längre fram, har du andra intressen som kostar? Är du bög eller vill du ha flickvän och barn så småningom?

Du har några år framför dig nu där du kan samla pengar innan familjebildning, höga boendekostnader och ungar som ska ha ny sportutrustning.

Om vi räknar lågt på bilen, driftskostnader och att en polare spyr ner baksätet etc hamnar du väl på minst 10.000:-/månad = ca en kvarts miljon på två år.

Om du i stället spar ihop och placerar den summan kan du få +1000 ca varje månad.

Eller låta allt stå kvar och vara mångmiljonär innan du går i pension.

Du får fråga dig vad du tror känns bäst när du är 30, ha en miljon extra på kontot eller minnena från 24 månaders bilägande?

Letar du lite är det inte ens en omöjlighet att hitta en bil för motsvarande EN månadskostnad som kan rulla i två år.
Citera
2020-01-28, 23:45
Medlem
Citat:
Nah, den kostar 8500 asså. Så säg att hon kanske lägger till 2000 eller nått och jag kommer ha en lön på 20k efter skatt.
Den är ju en fyrcylindrig med hårtork,, sicket skräp och det tråkigast med bra drag är efter en vecka undrar man om man inte behöver 100hk och 200newton ytterligare,,, man vänjer sig skit fort
Citera
2020-01-29, 06:45
Moderator
Citat:
Mm, sen kanske man vill ha tillval och skit och då är man uppe i 10000. Då är ju inte ens bensin inräknat och fordonskatten. Så antar väl att det kommer bli för dyrt. För kommer väl ha en lön på 20k efter skatt och kanske en hyra på 3k.
Ja, som du själv ser, det är fullständigt hål i huvudet att göra som du tänker.
Lön ~ 20 k, bil -10k, hyra och omkostnader -5 k, kläder -1 k, mat -4 k ... Redan där är lönen slut, innan du sparat en krona, innan du köpt en pilsner eller gått på en enda konsert, utekväll eller resa.
När polarna vill dra ut och ta en afterwork så får du ta bilen hem till mamma och tigga middag.

Nej, givetvis ska du inte lägga halva den disponibla lönen för att ha en häftig bil i det här läget. Börja jobba, låt livet sätta sig, lär dig vad som kostar pengar, för saker kostar, mer än vad du förstår nu när du fortfarande bor hemma hos mamma. Billig första bil, lägg pengar på boende och att komma i ordning, när du har ett fast jobb och drar in 10 k till så kan du kanske välja att leasa en bil för pengarna, tänk bara på sist in, sist ut. Krisar det så ska du klara av att betala bilen eller få lämna tillbaka den utan att det kostar skjortan.
Citera
2020-01-29, 13:52
Medlem
Mr.Swedens avatar
Det här känns lite som en socioekonomisk undersökning i orten.
"Vilken familj har sämst ställt? Alltid den med störst TV".

Leasingavgiften på Merscan täcker väl dessutom bara 1500 mil per år, en sträcka som en körkåt yngling lär öveträffa med det dubbla.

Då är det bra att veta att leasingbolaget tar ut extra avgift för så kallade övermil. För många bilar uppgår den till 12 - 15 kronor milen. Vilket betyder att lilla mamma får hosta upp 30 - 40 tusen till när avtalstiden är slut.

Då - om inte förr - kommer hon kräva att du flyttar hemifrån.
Citera
2020-01-29, 15:07
Medlem
Citat:
Går i tankarna att till hösten att skaffa bil för då jag är klar med skolan och kommer jobba. Så har tänkt på att om man ska spara till en bil eller privatleasa en?. Idags läget har min morsa en Mercedes a180 som ska bytas snart då privatleasingen går ut och hon kommer vara med och betala på nästa bil vi tar. Så har kollat runt på Mercedes hemsida och sett att de erbjuder privatleasing av deras amg modeller.

Denna modell har jag kollat på:
https://amgprivatleasing.kampanj.mer...la-45-s-4m-sb/

Så undrar vad andra tycker är bäst, att antigen spara ihop till en bil eller privatleasa en cla 45 för runt 8500 kr/månad i 24 månader.

Det är väl klart att grabben skall ha en fin och säker bil nu när han tar steget ut i vuxen/arbetslivet.
Men att denna MB är ett bra val det kan man ju alltid ha olika åsikter om.

Men det man ska ha i åtanke, är att det "riktiga" livet börjar över 500 kusar!
Citera
2020-01-29, 15:20
Medlem
"I don't know why you insist on learning things the hard way, but you gon' learn. Oh yeah, you gon' learn." /Furious Styles
Citera
2020-01-29, 15:49
Medlem
Om du leasar bilen och enbart betalar för det minsta fria miltalet dvs 1000 mil om året kan du endast köra drygt 3 mil om dagen. Räknar vi istället på antalet arbetsdagar ca 250 blir det 4 mil om dagen. Vad är nyttan med att pröjsa dryga 10 lök i månaden för en bil du ändå knappt kan nyttja?
Citera
2020-01-29, 17:21
Medlem
Ta en Tesla model 3 istället, 100 gånger roligare bil, lägre skatt och mycket högre andrahandsvärde.
Citera
2020-01-29, 17:25
Medlem
Jag säger inte åt dig vad du ska göra. Men JAG hade aldrig lagt så mycket pengar på en bil med den lönen du har. Jag förstår lockelsen att ha en bra bil, men det här är ren kapitalförstörelse som inte är kompatibel med din lönenivå. Denna bil är väldigt nära lyxsegmentet, och din lön är inte ens nära det segmentet.
Citera
2020-01-29, 17:27
Medlem
irrelevants avatar
Herre gud, TS måste skämta. Lön på 20000 och köra runt i Mercedes? Han kommer ju bli bankrutt bara av bensinkostnaderna.
Citera
2020-01-29, 18:10
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Går i tankarna att till hösten att skaffa bil för då jag är klar med skolan och kommer jobba. Så har tänkt på att om man ska spara till en bil eller privatleasa en?. Idags läget har min morsa en Mercedes a180 som ska bytas snart då privatleasingen går ut och hon kommer vara med och betala på nästa bil vi tar. Så har kollat runt på Mercedes hemsida och sett att de erbjuder privatleasing av deras amg modeller.

Denna modell har jag kollat på:
https://amgprivatleasing.kampanj.mer...la-45-s-4m-sb/

Så undrar vad andra tycker är bäst, att antigen spara ihop till en bil eller privatleasa en cla 45 för runt 8500 kr/månad i 24 månader.
Du köper givetvis en bil för egna pengar när du gått ur skolan. Sen kan du i framtiden när du sparat pengar köpa vad du vill. Att lägga 10k i månaden på en bil om man får ut 20k är helt korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in