2020-01-28, 20:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonAskan
Går i tankarna att till hösten att skaffa bil för då jag är klar med skolan och kommer jobba. Så har tänkt på att om man ska spara till en bil eller privatleasa en?. Idags läget har min morsa en Mercedes a180 som ska bytas snart då privatleasingen går ut och hon kommer vara med och betala på nästa bil vi tar. Så har kollat runt på Mercedes hemsida och sett att de erbjuder privatleasing av deras amg modeller.

Denna modell har jag kollat på:
https://amgprivatleasing.kampanj.mer...la-45-s-4m-sb/

Så undrar vad andra tycker är bäst, att antigen spara ihop till en bil eller privatleasa en cla 45 för runt 8500 kr/månad i 24 månader.

Det är ju extremt mycket pengar - vill du verkligen ta den kostnaden för att ha en fin bil? Det är ju du själv som får svara på det. Tidpunkten i ditt liv är ju åtminstone rätt - om det någon gång är ursäktligt att ta dyra lån, så är det just när skolan är slut och en lönsam karriär ska börja. Fast man kan också se det som att man inte borde skämma bort sig själv med fina bilar i unga år - du kanske borde köpa en billig bil nu och vänta några år med att köpa nytt? Då kanske du dessutom har egna pengar att betala med vilket är mer ekonomiskt försvarbart. Bästa lånet man kan ta är till att äga sitt boende, kan du inte överväga det istället (om du inte redan gjort det).
Citera
2020-01-28, 22:34
Medlem
HassanVonAskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det fattar du väl, för helvete, att du inte ska ha en bil som kostar 8 500 kr per månad, när du tjänar 20 papp? Tänk på att parkering, bensin m.m tillkommer dessutom.

Fast morsan kommer vara med och betala runt 2k och sen betalar hon garage. Så säg 6500 för bilen i månaden, plus bensin och skatter kanske man är uppe i 8000 igen. Men det är ju dock rätt gött att leasa en bil, att man inte behöver tänka på service kostnader och andrahandsvärde. För i slutändan förlorar man lika mycket på ett billån som en privatleasing.
Citera
2020-01-28, 22:37
Medlem
HassanVonAskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är EXAKT hääär du gör Din tankegroda.

Efter 2 år kanske du är nöjd med en enklare bil - du har ju fått varit med i alla fall.

Eller så vill du ha en dyrare bil (CLS SB) o då måste du köpa den beg.

Efter 2 år med denna relativt sett (för Dig/Er) överjusta bil kommer du att veta vad
du vill ha.

*spara o investera hinner du med sen - vi talar ju bara om 24 mån

Mm, det är sant. Då har man redan haft en nice bil och kanske kan ta en billigare. Fast samtidigt är det jävligt svårt att byta ner sig till en sämre bil. För det är som nu, vi har haft Merca i några år och byta ner till en Toyota hade aldrig funkat. Det är så mycket mer än bara att pendla.
Citera
2020-01-28, 22:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Fast morsan kommer vara med och betala runt 2k och sen betalar hon garage. Så säg 6500 för bilen i månaden, plus bensin och skatter kanske man är uppe i 8000 igen. Men det är ju dock rätt gött att leasa en bil, att man inte behöver tänka på service kostnader och andrahandsvärde. För i slutändan förlorar man lika mycket på ett billån som en privatleasing.

Om du promt ska ha en ny/leasad bil kan du hitta utmärkta alternativ för runt 2-3 tkr per månad. Det är fullständigt och totalt vansinne att lägga runt halva nettolönen på en jävla bil. Lyssna inte på SC430, han är antingen ett troll eller utvecklingsstörd.
Citera
2020-01-28, 22:44
Avstängd
Citat:
Mm, det är sant. Då har man redan haft en nice bil och kanske kan ta en billigare. Fast samtidigt är det jävligt svårt att byta ner sig till en sämre bil. För det är som nu, vi har haft Merca i några år och byta ner till en Toyota hade aldrig funkat. Det är så mycket mer än bara att pendla.

Intressant med pendlarköret*- SC430 gillar justa bilar o har det - drömde om juste bil sedan jag var 7 år o såg gipskatten på gatan hade en ny USA bil samtidigt som fattiga papzen hade 20 år gammal
lågprisbil.

Men det var först vid 30 jag kunde förverkliga detta - hade dock hyggliga bilar innan.

*behöver en billig bil att pendla med - behöver en bil som drar liiiiiiteee för jag skall pendla
(läs motsatsvis - kör nästan ingenting o kan acceptera bilar som drar relativt mycket)

Dvs de som kör liiitee kan ta högre bilpriser o de som kör mycket kan det inte**.

LÄS JU MER DU KÖR DESTO SÄMRE O MOTORKLENARE SKITBIL SKALL DE HA

SC430 tänker tvärtom - ju mer jag är i bilen desto mer bekvämlighet o power/säkerhet
vill jag ha - men som sagt SC430 HAR FEEEL I HUVUDET

** Om det inte är fel på dom så är det fel på samhällssystemet

PS justaste bilen jag kört under värzztta snöovädret Audi V8 4-hjulsdriven
var som att köra på räls
Citera
2020-01-28, 22:52
Medlem
När jag började jobba och hade samma inkomst/utgifter som dig funderade jag på att göra en liknande bilafär. Men skillnaden att köpa en dyrare begagnad Audi.
Är sjukt nöjd över att jag inte köpte den bilen jag tittade på.
Har under andra jobb haft den bilen som tjänstebil och skulle aldrig köpa/leasa en sådan dyr bil.
Visst kul ett tag, men allt blir vardag och man vänjer sig. Så för den utgiften varje månad skulle jag göra annat. Lev lite trevligare istället, gå på krogen.
Eller investera några slantar och köp en BRA BIL sedan. Bra är inte samma sak som dyr.
Citera
2020-01-28, 22:57
Medlem
lemonzhellos avatar
Här ser vi den igen i litet format, den eviga kampen mellan ungdomligt övermod/oförstånd och den lilla visdom som ändå i de flesta fall faktiskt kommer med åren, i bästa fall.

Ta AMG’n och njut av livet, det är du ju värd, tills en femåring på en parkeringsplats öppnar bakdörren på pappas Kia, vinden tar tag i den och du har ett jack stort som Gotland i sidan på din lånade bil. Et cetera.

Eller lågkonjunkturen slår till, du är sist in och först ut och sitter med ett tvåårigt leasingkontrakt och en mamma som vill göra annat än betala för en AMG som du inte behöver.

Varför inte inse att man inte är det man kör, att ingen vill veta var man köpt sin tröja och att livet nog kommer att ge dig tillfälle att utveckla din vagnpark, om det är viktigt för dig.

Tro mig, jag har varit där själv. Där habegäret går in går förnuftet ut.

Lyssna på Stygotius. Det fattar du väl?
Senast redigerad av lemonzhello 2020-01-28 kl. 22:59.
Citera
2020-01-28, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av norrman5
När jag började jobba och hade samma inkomst/utgifter som dig funderade jag på att göra en liknande bilafär. Men skillnaden att köpa en dyrare begagnad Audi.
Är sjukt nöjd över att jag inte köpte den bilen jag tittade på.
Har under andra jobb haft den bilen som tjänstebil och skulle aldrig köpa/leasa en sådan dyr bil.
Visst kul ett tag, men allt blir vardag och man vänjer sig. Så för den utgiften varje månad skulle jag göra annat. Lev lite trevligare istället, gå på krogen.
Eller investera några slantar och köp en BRA BIL sedan. Bra är inte samma sak som dyr.

Kul så dyra bilar är baaaaraaa skiit - o billiga bilar är jättebra

Varför åker inte Trump o Löfven Smart då?

O varför åker inte BMW cheferna o volvo cheferna smart

Och varför åker GM cheferna i USA Cadillac istället för smart?
Citera
2020-01-28, 23:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
,

Eller lågkonjunkturen slår till, du är sist in och först ut och sitter med ett tvåårigt leasingkontrakt och en mamma som vill göra annat än betala för en AMG som du inte behöver.?

No problem - det var den som KÖPTE bilen som får lågkonjunktursproblemet.

SC430 känner massor med folk som har Corvetter o dom har inte gått i konkurs'
utan är mycket nöjda
Citera
2020-01-28, 23:08
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kul så dyra bilar är baaaaraaa skiit - o billiga bilar är jättebra

Varför åker inte Trump o Löfven Smart då?

O varför åker inte BMW cheferna o volvo cheferna smart

Och varför åker GM cheferna i USA Cadillac istället för smart?

För att ingen av dem tjänar 20 000 på ett första jobb direkt efter skolan?

Får nästan lust att citera mig själv, det där med att lite vett normalt kommer med åren. Du visar ju tydligt att det finns undantag.
Citera
2020-01-28, 23:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
För att ingen av dem tjänar 20 000 på ett första jobb direkt efter skolan?

Dom har tjänstebilar - men det skulle ändå vara billigare för arbetsgivare o de som betalar själva
med smart än Cadillac o BMW 7-serie.

När det gäller RumpNisses BMW så är fixar Skattebetalarna den - men är det vettigt istället för
en Smart- o vill han ha bättre kan han betala själv - han tjänar ju mer än 20 k mån o har graatiiis
superjuste bostad
Citera
2020-01-28, 23:35
Medlem
HassanVonAskans avatar
Aja antar att det är bättre att leasa en billigare bil och investera pengarna i aktier och kanske har man tur så har man sparat ihop tillräckligt pengar till en nice bil eller min pilotutbildning som kommer kosta ett antal hundra tusen.
Men tack för alla svar, var nyttigt och höra från flera folk att det inte är värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in