• 1
  • 2
2020-01-28, 11:23
Medlem
Hur kan det vara så svårt att lära sig läsa PM eller göra enklare fundamental analys?

Att folk med normalintellekt inte klarar att göra framtidsprognoser kan jag förstå för det verkar vara mycket få som klarar det. Nu pratar vi basic. Att man har lite koll på bolaget man investerat i samt förstår hur marknaden fungerar.
Citera
2020-01-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Hur kan det vara så svårt att lära sig läsa PM eller göra enklare fundamental analys?

Att folk med normalintellekt inte klarar att göra framtidsprognoser kan jag förstå för det verkar vara mycket få som klarar det. Nu pratar vi basic. Att man har lite koll på bolaget man investerat i samt förstår hur marknaden fungerar.
Finns det någon guide på hur man kan läsa av PM och liknande?
Citera
2020-02-01, 19:21
Medlem
Colosss avatar
Citat:

Aktiekursen säger allt. Kan du besluta dig för ett köp sälj i minuten genom att läsa PM? I should think fucking not huh? Tid är pengar & pengar är tid.
Citera
2020-02-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Aktiekursen säger allt. Kan du besluta dig för ett köp sälj i minuten genom att läsa PM? I should think fucking not huh? Tid är pengar & pengar är tid.

Ehh, effekten av PM kan komma flera veckor efter.
Citera
2020-02-01, 22:11
Medlem
Unizeros avatar
Aktier och aktiehandel är sällan rationellt.

Ju mindre omsättning i en aktie, desto mer svängningar eftersom spreaden blir större.
Citera
2020-02-01, 23:22
Medlem
Ett pm skall i princip betraktas som ett reklambudskap till investerare. Det gäller att dissikera det. I övrigt beror det på bransch och bolag, men få verkar bry sig om balansräkningen - och allt för många om ständigt stigande vinster, kurser och inte att sämre tider kommer.
Citera
2020-02-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Ett pm skall i princip betraktas som ett reklambudskap till investerare. Det gäller att dissikera det. I övrigt beror det på bransch och bolag, men få verkar bry sig om balansräkningen - och allt för många om ständigt stigande vinster, kurser och inte att sämre tider kommer.

På forumen är det extremt polariserat och de flesta verkar bara titta på aktiekursen. Inget annat. De klistrar in dess reklambudskap som att det är sanningar och har noll kritiskt tänkande. Om de ens är läskunniga.

Jag har funderar länge på om det ser ut så här i övrigt. Väldigt få på planeten verkar ha någon slags skärpa på sitt intellekt. Naturligtvis är dysfunktionella kraftigt överrepresenterade på internet men man tycket att det borde finnas några balanserade sansade kunniga intelligenta personer. Vart är de? Varför är de inte ute på forumen och skriver?
Citera
2020-02-18, 23:54
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:

Det där är PRECIS tvärt om hur en riktigt bra investerare gör.

Det du gör är inte investeringar utan ren spekulation.

En bra investerare som gjort sin analys på bolaget bryr sig inte i det långa loppet om aktien går + - några %. Man vet att det är ett bra bolag, med bra affärside, med bra kassa, med en produkt som sticker ut från marknaden och har klar fördel mot konkurrenterna. Man vet att om 3, 5, 10 år kommer man gå ut som en vinnare.

Det är en bra investerare. TIPS läs boken '' the intelligent investor''.

Mvh
Lasse
Citera
2020-02-19, 07:18
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Det där är PRECIS tvärt om hur en riktigt bra investerare gör.

Det du gör är inte investeringar utan ren spekulation.

En bra investerare som gjort sin analys på bolaget bryr sig inte i det långa loppet om aktien går + - några %. Man vet att det är ett bra bolag, med bra affärside, med bra kassa, med en produkt som sticker ut från marknaden och har klar fördel mot konkurrenterna. Man vet att om 3, 5, 10 år kommer man gå ut som en vinnare.

Det är en bra investerare. TIPS läs boken '' the intelligent investor''.

Mvh
Lasse

+24,56% Utv. i år på ren spekulation då.

Jag tycker inte om att läsa böcker. Det räcker med att jag har läst "Trading in the zone" jag är så att säga inte intresserad av underliggande.

Lars du kan titulera dig som investerare & mig som spekulerare & under tiden ligger mitt ända fokus på att tjäna pengar.

Du tror inte jag vet att jag kommer "gå ut som en vinnare." - Verkar jag inte veta vad jag håller på med? Jag tjänar pengar i år, om tre, fem & tio år. Så länge marknader finns där köpare & säljare möts så går det att tjäna pengar.
Citera
2020-02-20, 16:18
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Om jag får tala för mig själv i början av mitt sparande:

Jag tyckte det var extremt tråkigt att analysera bolag. Jag kunde inte för mitt liv behålla koncentrationen. Hade jag varit 30 år yngre hade jag säkert fått en diagnos.

Trots det så ansträngde jag mig. Jag gjorde så gott jag kunde. Jag jämförde mina analyser med folk jag litade på, tex lundaluppen eller 40-20 (kommer ni ihåg honom?).

Mina analyser skilde sig alltid från deras, samt mina långsiktiga resultat låg i princip exakt som index.

Det fick mig att inse att mina analyser resulterar i noll alpha, trots att mina analyser är helt rätt (uppenbarligen eftersom de gav noll alpha) samtidigt som de är helt fel (tja, noll alpha).

Då gav jag upp och köpte index istället. Samma avkastning men noll arbete, noll ångest.

Trivs bra med det.
Citera
2020-02-20, 19:42
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
+24,56% Utv. i år på ren spekulation då.

Jag tycker inte om att läsa böcker. Det räcker med att jag har läst "Trading in the zone" jag är så att säga inte intresserad av underliggande.

Lars du kan titulera dig som investerare & mig som spekulerare & under tiden ligger mitt ända fokus på att tjäna pengar.

Du tror inte jag vet att jag kommer "gå ut som en vinnare." - Verkar jag inte veta vad jag håller på med? Jag tjänar pengar i år, om tre, fem & tio år. Så länge marknader finns där köpare & säljare möts så går det att tjäna pengar.

Så du är bättre på detta än folk som jobbar med det fulltid? Hur tror du att du klarar dig när börsen rasar? 24 % är bra, men kan du hålla det så i 2, 4, 6, 10 år? Som du tänker och agerar gör många, har vi inte lärt oss något sedan it kraschen? Givetvis går det att tjäna snabba pengar men det är inget hållbart du sysslar med. Du måste kolla varje dag hur dina placeringar går. En som investerar på bra grunder (ej spekulation) bryr sig inte om hur marknaden ser ut idag, imorgon, om en månad etc. Kommer en krash spelar det inte heller så stor roll utan man är ganska säker på att man om 10 år ändå kommer tjäna pengar. Det kan man inte säga om många aktier på marknaden.

Mvh
Lasse
Citera
2020-02-20, 21:34
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Så du är bättre på detta än folk som jobbar med det fulltid? Hur tror du att du klarar dig när börsen rasar? 24 % är bra, men kan du hålla det så i 2, 4, 6, 10 år? Som du tänker och agerar gör många, har vi inte lärt oss något sedan it kraschen? Givetvis går det att tjäna snabba pengar men det är inget hållbart du sysslar med. Du måste kolla varje dag hur dina placeringar går. En som investerar på bra grunder (ej spekulation) bryr sig inte om hur marknaden ser ut idag, imorgon, om en månad etc. Kommer en krash spelar det inte heller så stor roll utan man är ganska säker på att man om 10 år ändå kommer tjäna pengar. Det kan man inte säga om många aktier på marknaden.

Mvh
Lasse

Självklart avkastar jag mer än anställda på det Orangea kuvertet & AP Fonderna. De är statstjänstekvinnor som lever på stulna pengar. De är anställda just för att de behöver en lön då de inte kan ge sig själva en avkastning att leva på.

Utan att ha en aning gör du antaganden & drar slutsatser. "Du måste kolla varje dag hur dina placeringar går." - Vad säger det om dig Lars?

Stycke indela ditt vägg av text inlägg lite nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in