• 1
  • 2
2020-01-28, 08:28
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...del-grov-lund/

Citat:
28 januari 00:15, Misshandel, grov, Lund

Män skadade i samband med bråk, Gunnesbovägen.

Uppringare larmar polis om ett pågående bråk utomhus där 15-20 personer uppges vara inblandade.

Flera polispatruller skickas till platsen. En skadad man anträffas och ambulans budas. Den skadade mannen är i 50-årsåldern och ska ha blivit knivskuren. Han förs med ambulans till sjukhus.

Under natten anträffas ytterligare en skadad person, en man i 45-årsåldern, men han ska ej behöva sjukhusvård. En anmälan om grov misshandel upprättas.

I nuläget finns ingen misstänkt gripen.

Vet någon mer om händelsen?
Citera
2020-01-28, 08:54
Medlem
De inblandades åldrar indikerar att detta inte var något vanligt bråk mellan kriminella invandrargäng, "ensamkommande" afghaner eller liknande. Jag gissar på någon typ av släkt-/klan-konflikt mellan romer.
Citera
2020-01-28, 09:39
Medlem
Brukar röra sig om afghaner som bråkar med somalier.
Citera
2020-01-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
De inblandades åldrar indikerar att detta inte var något vanligt bråk mellan kriminella invandrargäng, "ensamkommande" afghaner eller liknande. Jag gissar på någon typ av släkt-/klan-konflikt mellan romer.
Är inte händelsen beskriven i någon media än? Det finns ju då någon chans att olika kodord kan ge lite ledtrådar. Ungdomsgäng, grupperingar, föreningslokal, mm.
Citera
2020-01-28, 10:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman

Många som gett sig in i åldringsbrottsbranschen på sistone. Nu har det blivit svårare, polisen har plockat några och när krubban är tom bits hästarna.

En ren gissning av mig.
Citera
2020-01-28, 11:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Låter ju som en släktfejd av något slag. Med så många inblandade måste ju folk som bor i närheten veta en del. Ryktet sprider sig såklart. Kanske kommer fram mer info.
Citera
2020-01-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Låter ju som en släktfejd av något slag. Med så många inblandade måste ju folk som bor i närheten veta en del. Ryktet sprider sig såklart. Kanske kommer fram mer info.
Eller inte. De sociala skotten är extremt vattentäta. Om det hela utspelade sig i ett "utsatt" område och med enbart "utsatta" individer inblandade så är det ofta i väldigt många osannolika led som ett rykte skulle behöva färdas för att vanligt folk ska få nys om något. Vår enda chans att få reda på vad som händer i vårt eget samhälle blir nog som vanligt att läsa fupar och domar några månader efteråt. Det är ju inte som att media tycker att alla behöver veta vad som händer.
Citera
2020-01-28, 11:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Eller inte. De sociala skotten är extremt vattentäta. Om det hela utspelade sig i ett "utsatt" område och med enbart "utsatta" individer inblandade så är det ofta i väldigt många osannolika led som ett rykte skulle behöva färdas för att vanligt folk ska få nys om något. Vår enda chans att få reda på vad som händer i vårt eget samhälle blir nog som vanligt att läsa fupar och domar några månader efteråt. Det är ju inte som att media tycker att alla behöver veta vad som händer.
Nej. Ryktet sprids direkt.
Citera
2020-01-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nej. Ryktet sprids direkt.
Inte till mig vilket är fullt naturligt då jag inte har några sociala eller professionella kopplingar till de grupper som brukar betecknas som "utsatta" och som påfallande ofta brukar råkar vara inblandade när "grupperingar" drabbar samman. Det går veckor mellan mina observationer av ex vis somalier eller adidasaraber i verkliga livet. Det är inget märkligt utan ett aktivt val jag gjort. Min poäng är att de flesta jag lever och verkar med har gjort samma val vilket leder till att vi rör oss normalt inte i kretsar där man knivhugger folk. Inte heller träffar vi i någon större omfattning vi på de individer som överbryggar de parallella samhällena och i den rollen kan skvallra till oss.
Jag tror nog att för de allra flesta av oss vanlisar, svennebananer med jobb och hus och mello och pensionsspar, så kunde det lika gärna skjutas och knivas på en annan planet. Utan Flashback och viss mediarapportering hade jag varit lika ovetande om de allra flesta våldsbrotten.
Citera
2020-01-28, 12:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Inte till mig vilket är fullt naturligt då jag inte har några sociala eller professionella kopplingar till de grupper som brukar betecknas som "utsatta" och som påfallande ofta brukar råkar vara inblandade när "grupperingar" drabbar samman. Det går veckor mellan mina observationer av ex vis somalier eller adidasaraber i verkliga livet. Det är inget märkligt utan ett aktivt val jag gjort. Min poäng är att de flesta jag lever och verkar med har gjort samma val vilket leder till att vi rör oss normalt inte i kretsar där man knivhugger folk. Inte heller träffar vi i någon större omfattning vi på de individer som överbryggar de parallella samhällena och i den rollen kan skvallra till oss.
Jag tror nog att för de allra flesta av oss vanlisar, svennebananer med jobb och hus och mello och pensionsspar, så kunde det lika gärna skjutas och knivas på en annan planet. Utan Flashback och viss mediarapportering hade jag varit lika ovetande om de allra flesta våldsbrotten.
Det brukar dyka upp personer i de här trådarna som gärna vill berätta sin version om vad som hände.
Citera
2020-01-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://polisen.se/aktuellt/handelse...del-grov-lund/

Vet någon mer om händelsen?

Är Gunnesbovägen ett "bra" område ?
Citera
2020-01-28, 15:14
Lundaborna är bortskämda på det sättet att de har aldrig drabbats av dessa utanförskapsområden. Det kan lika gärna vara studenter som bråkar , även om det är högst osannolikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in