Citat:
Ursprungligen postat av
Ferryinnash
Jag har aldrig köpt bostad på lån så jag vet inte hur det funkar, men antar att ni alla förstått att i stort sett alla som har hus har köpt med banklån.
Jag läste om att ett par köpt ett hus för 3,5 m och då funderade jag över hur folk har råd. Jag googlade namnen och fick fram att mannen är förhandlingschef på kommunens HR, kvinnan fick jag inte riktigt fram och det lilla jag fick om henne visar på att hon troligtvis är undersköterska. De har 3 barn och den äldste av dem är runt 7 år. Ett barn sägs ju kosta runt 1 m fram till studenten.
Jag kan tänka mig att mannen som är förhandlingschef blivit en ännu högre chef inom 5 och en ännu högre chef inom 10, men när har ett sånt par betalat allla sina skulder och kan kalla sig skuldfria? Jag tänker att de på något sätt måste gå plus ur det hela, varför köpa ett hus för 3,5 m annars?
Kan ni förklara för mig hur det ligger till? Gärna kopplat till mitt exempel så jag har något att relatera ert svar till och därefter försöka bli klokare på det här med huslån.
Hus är dyra och barn likaså.
Svaret är att jobbar du och drar in lön varje månad så funkar det.
Har du ett vanligt jobb med "snäll" lön så går lite mer pengar till boendet procentuellt sett.
Man måste ju ha någonstans att bo så det får vara värt det.
Vad jag tycker är konstigare är att folk inte har några problem med att det rinner iväg tusenlappar varje månad till ett par SUV:ar, hämtpizza, spring-latte på stan... Slänga mellan en tredjedel och hälften av maten man köpt hem... Byta julklappar för miljarder och fylla huset med prylar ingen behöver... Bolån är hyfsat försvarbart jämfört med det.