• 1
  • 2
2020-01-27, 04:28
Medlem
Jag har aldrig köpt bostad på lån så jag vet inte hur det funkar, men antar att ni alla förstått att i stort sett alla som har hus har köpt med banklån.

Jag läste om att ett par köpt ett hus för 3,5 m och då funderade jag över hur folk har råd. Jag googlade namnen och fick fram att mannen är förhandlingschef på kommunens HR, kvinnan fick jag inte riktigt fram och det lilla jag fick om henne visar på att hon troligtvis är undersköterska. De har 3 barn och den äldste av dem är runt 7 år. Ett barn sägs ju kosta runt 1 m fram till studenten.

Jag kan tänka mig att mannen som är förhandlingschef blivit en ännu högre chef inom 5 och en ännu högre chef inom 10, men när har ett sånt par betalat allla sina skulder och kan kalla sig skuldfria? Jag tänker att de på något sätt måste gå plus ur det hela, varför köpa ett hus för 3,5 m annars?

Kan ni förklara för mig hur det ligger till? Gärna kopplat till mitt exempel så jag har något att relatera ert svar till och därefter försöka bli klokare på det här med huslån.
Citera
2020-01-27, 04:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
3,5 miljoner är inte så mycket i bostadssammanhang. Dom har kanske stoppat in 1 miljon av egna pengar och sen lånat 2,5 miljoner. Med en ränta på 2 procent betalar dom 4000 per månad. Överkomligt.
Citera
2020-01-27, 04:50
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferryinnash
Jag har aldrig köpt bostad på lån så jag vet inte hur det funkar, men antar att ni alla förstått att i stort sett alla som har hus har köpt med banklån.

Jag läste om att ett par köpt ett hus för 3,5 m och då funderade jag över hur folk har råd. Jag googlade namnen och fick fram att mannen är förhandlingschef på kommunens HR, kvinnan fick jag inte riktigt fram och det lilla jag fick om henne visar på att hon troligtvis är undersköterska. De har 3 barn och den äldste av dem är runt 7 år. Ett barn sägs ju kosta runt 1 m fram till studenten.

Jag kan tänka mig att mannen som är förhandlingschef blivit en ännu högre chef inom 5 och en ännu högre chef inom 10, men när har ett sånt par betalat allla sina skulder och kan kalla sig skuldfria? Jag tänker att de på något sätt måste gå plus ur det hela, varför köpa ett hus för 3,5 m annars?

Kan ni förklara för mig hur det ligger till? Gärna kopplat till mitt exempel så jag har något att relatera ert svar till och därefter försöka bli klokare på det här med huslån.

Betala alla sina lån ovh bli skuldfria? Varför ugår du från att dt är vad de strävar efter? Sannolikt behöver de någonstans att bo och vissa människor betalar gärna för att låta sina barn växa upp i ett lite lugnare område, än att hyra en lägenhet någonstans, särskilt som det ibland blir billigare än att hyra. Det är alltså livskvalitet man är ute efter.
Citera
2020-01-27, 04:55
Medlem
TorePunks avatar
Om man köper ett hus eller lägenhet för det beloppet som du anger, relativt högt, så räknar man inte med att man ska bli skuldfri. Exempel är mina föräldrar som köpte ett hus när jag var liten. 1972 så kostade det 145 000 i en förort till Stockholm. En hiskelig summa då. Det såldes 40 år senare för 3 Mkr och skulden var då fortfarande knappt 100 kkr. Visserligen hade mina föräldrar lånat pengar på huset vid något tillfälle för att köpa en bil och lite renovering också.

Själv har jag en bostadsrätt med lån numera på 1,3 Mkr. Jag amorterar 0 kr. Man får tänka långsiktigt, inflationen äter upp skulden på sikt..
Citera
2020-01-27, 05:36
Medlem
Citat:

Som sagt, det är inte på något sätt meningen från bankens eller samhällets sida att man ska betala av hela lånet. En livslång skuld är en livslång ränteintäkt för banken = bra kund. Så länge huset är värt mer än lånet och du betalar det du ska varje månad så är banken nöjd.
Citera
2020-01-27, 05:45
Medlem
Citat:

Hus är dyra och barn likaså.
Svaret är att jobbar du och drar in lön varje månad så funkar det.
Har du ett vanligt jobb med "snäll" lön så går lite mer pengar till boendet procentuellt sett.
Man måste ju ha någonstans att bo så det får vara värt det.
Vad jag tycker är konstigare är att folk inte har några problem med att det rinner iväg tusenlappar varje månad till ett par SUV:ar, hämtpizza, spring-latte på stan... Slänga mellan en tredjedel och hälften av maten man köpt hem... Byta julklappar för miljarder och fylla huset med prylar ingen behöver... Bolån är hyfsat försvarbart jämfört med det.
Citera
2020-01-27, 05:46
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk
Om man köper ett hus eller lägenhet för det beloppet som du anger, relativt högt, så räknar man inte med att man ska bli skuldfri. Exempel är mina föräldrar som köpte ett hus när jag var liten. 1972 så kostade det 145 000 i en förort till Stockholm. En hiskelig summa då. Det såldes 40 år senare för 3 Mkr och skulden var då fortfarande knappt 100 kkr. Visserligen hade mina föräldrar lånat pengar på huset vid något tillfälle för att köpa en bil och lite renovering också.

Själv har jag en bostadsrätt med lån numera på 1,3 Mkr. Jag amorterar 0 kr. Man får tänka långsiktigt, inflationen äter upp skulden på sikt..
Fast om räntorna stiger till 90talets nivåer (~14%) så kan det bli dyrt för många att bo kvar i sina maxbelånade bostäder!

Men du har rätt i att inflationen i regel äter upp skulder med låg ränta som just bostadslån, problemet är om då de flesta verkar ha glömt hur dyrt det var då...

Jag minns för min pappa hade det (som ensamstående) jävligt knapert ett tag och det enda jag och min syster fick höra var; det finns inga pengar till det #insert önskan.
Senast redigerad av Tuvtramp 2020-01-27 kl. 05:50.
Citera
2020-01-27, 06:04
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Fast om räntorna stiger till 90talets nivåer (~14%) så kan det bli dyrt för många att bo kvar i sina maxbelånade bostäder!

Men du har rätt i att inflationen i regel äter upp skulder med låg ränta som just bostadslån, problemet är om då de flesta verkar ha glömt hur dyrt det var då...

Jag minns för min pappa hade det (som ensamstående) jävligt knapert ett tag och det enda jag och min syster fick höra var; det finns inga pengar till det #insert önskan.

Jepp, det såg vi på nittiotalet när det havererade för många. Det gäller att ha marginaler samt en buffert. Ekonomin är ett levande väsen som förändrar sig över tid. De senaste årens låga räntor kan inte vara för evigt.
Och visst minns jag också att det var tufft för föräldrarna. Men så fort ungjä... :-) flyttade ut så blev det bättre..
Citera
2020-01-27, 08:01
Medlem
submariners avatar
Hej,

Ett hus för 3,5 MSEK får väl på många håll anses ganska normalt - även LO arbetare klarar av det. Är huset relativt nytt/väl underhållet är de löpande kostnaderna inte särskilt stora.

Tycker nog att TS kommer in från fel håll, istället för att fundera på ’hur har de råd’ vore det vettigare att räkna baklänges - vad kostar hela rasket per månad
Citera
2020-01-27, 08:03
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Betala alla sina lån ovh bli skuldfria?

Hej,

I t.ex. Tyskland är det fortfarande norm, att betala av sina lån till pensionen.
I Sverige har den attityden försvunnit i takt med att resorna till Thailand ökat...
Citera
2020-01-27, 08:04
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp

Vad många inte tänker på är att det då var ränteavdrag upp till 80%, då blir det inte speciellt saftigt.
Citera
2020-01-27, 08:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk

Fast inflationen är inte lika stor nu som den var på 70 och 80-talet. Så inflationstaktiken fungerar inte lika bra längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in