2020-01-28, 14:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vetenskapen har inte alla svar. Det forskas fortfarande inom detta, men än så länge kan man inte riktigt svara på exakt varför vissa reagerar som dom gör mot vissa födoämnen utan att vara "allergiska".
Ska man gå efter vetenskapen hela tiden och helt ignorera ens kropp egna signaler så har man nog ett tråkigt och inte hälsosamt liv att se fram emot.
Dock behöver inte alla utesluta gluten för det.

Problemet är att de flesta har extremt dålig koll och det här med glutenkänslighet har varit på tapeten senaste 5 åren, minst. Många tror felaktigt att de är intoleranta eller känsliga mot det, trots att de bara har dåligkoll på vad de stoppar i sig.

Minns att Tyngre tog upp detta för några månader sedan där man gjort kontrollerade studier på folk som trodde sig vara känsliga mot gluten och som man då började experimentera på genom att successivt utesluta vissa saker ur kosten. Visade sig att det inte alls handlade om gluten, utan annat.
Citera
2020-01-28, 15:00
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Problemet är att de flesta har extremt dålig koll och det här med glutenkänslighet har varit på tapeten senaste 5 åren, minst. Många tror felaktigt att de är intoleranta eller känsliga mot det, trots att de bara har dåligkoll på vad de stoppar i sig.

Minns att Tyngre tog upp detta för några månader sedan där man gjort kontrollerade studier på folk som trodde sig vara känsliga mot gluten och som man då började experimentera på genom att successivt utesluta vissa saker ur kosten. Visade sig att det inte alls handlade om gluten, utan annat.

Jo absolut, men jag menar att om man har många olika symtom och inte bara lite "orolig" mage så är väl det ändå ett tecken på ohälsa som man bör ta seriöst och inte ignorera.
Det är inte kul att tvinga sig sj att äta ngt som man mår dåligt av.
Förhoppningsvis går forskningen framåt så man i en snar framtid kan få svar på varför folk reagerar som dom gör.
Citera
2020-01-28, 15:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Du får ursäkta, men är du dum i huvudet? Varför skulle någon få följdsjukdomar av att inte äta bröd och pasta? Det är ingen ”specialkost” utan om något fullt normalt och bättre i linje med vår natur än att leva på Skogaholmslimpa och Barilla. Det enda skälet att äta gluten är för att det är bekvämt och gott.

Spannmål är mat. Du kan äta spannmål och sedan jobba en hel dag. Det är inte ett lyxnöje. Är rätt så trött på att man pratar om gluten som om det vore knark. De allra flesta tål gluten. Sedan är det självklart så att man äter det man mår bäst av. Det innebär inte att man är sjuk eller avvikande. Alla vet att medelhavskost är det bästa, men du kan inte börja prata om överkänslighet för att du blir fisig av kålpudding.
Citera
2020-01-28, 15:14
Medlem
Det folk inte tänker på är att alla kroppar är olika. Jag drack så jäkla mycket mjölk när jag var yngre. Vid en tidpunkt började jag må väldigt dåligt vid måltider - magknip, dålig i magen, illamående till den punkt att jag nästan spydde. Gjorde som dem sa och provade utesluta möjliga faktorer. Så jag åt bara laktosfritt och fick inga symptom. Började med laktos igen och mådde dåligt igen. Summa summarum så är jag laktosfri nu för att jag mår bättre av det.

En vän till mig blev så dålig i magen av gluten så hon uteslöt det och mår nu prima.

Om det hjälper så vad är problemet? Du hade ju inte ätit något som du mådde dåligt av?
Citera
2020-01-28, 15:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
En vän till mig blev så dålig i magen av gluten så hon uteslöt det och mår nu prima.

Ja, och en morbror till mig blev bra från sin ledvärk när han slutade röka. Var det tobakens fel då att han hade ledvärk?

Det går ju fortfarande testa rent *objektivt* om det finns ett samband mellan A och B. Då gör man det på en större population, och studien måste gå att replikera i andra studier.
Känner en massa folk som inte kan sova när det är fullmåne också.
Citera
2020-01-28, 15:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Hej,

1. Är det bäst för alla människor att sluta äta gluten och mejeriprodukter?

2. Tyder mina symptom på att det är jätte sannolikt att gluten och mejeriprodukter är bovarna?

3. Ni som vart med om liknande symptom och uteslutit gluten och mejeriprodukter från er tallrik, beskriv järna detaljrikt om vad för positiv skillnad ni fick ur det!

Tack snälla!

Jag fattar inte varför du nödvändigtvis grupperar ihop gluten med mejeriprodukter. Det ena har inte alls nödvändigtvis med det andra att göra även om det ofta finns en korrelation bland allergiker.

Det finns vad jag vet inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara nyttigare att sluta med gluten, däremot behövs inte gluten heller och vi vet att gluten kan vara inflammatoriskt för tarmarna så de brukar servera glutenfritt på ex. sjukhus.

Laktos däremot vet vi ganska mycket om och det är inte nyttigt nej. Det finns laktosprodukter som anses vara nyttiga och på sätt och viss nödvändiga (yoghurt med laktobakterier och dylikt) men du kan tillgodogöra dig de bakterierna på andra sätt.

Själv är jag laktosintolerant men klarar att äta yoghurt vilket jag gör dagligen just för probiotika.
Citera
2020-01-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, och en morbror till mig blev bra från sin ledvärk när han slutade röka. Var det tobakens fel då att han hade ledvärk?

Det går ju fortfarande testa rent *objektivt* om det finns ett samband mellan A och B. Då gör man det på en större population, och studien måste gå att replikera i andra studier.
Känner en massa folk som inte kan sova när det är fullmåne också.

Jag säger inte att det finns de som bara säger att de är glutenintoleranta eller känsliga för att det är på tapeten. Men jag hoppas att du inte menar att det är på låtsas helt och hållet?
Citera
2020-01-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Det folk inte tänker på är att alla kroppar är olika. Jag drack så jäkla mycket mjölk när jag var yngre. Vid en tidpunkt började jag må väldigt dåligt vid måltider - magknip, dålig i magen, illamående till den punkt att jag nästan spydde. Gjorde som dem sa och provade utesluta möjliga faktorer. Så jag åt bara laktosfritt och fick inga symptom. Började med laktos igen och mådde dåligt igen. Summa summarum så är jag laktosfri nu för att jag mår bättre av det.

Om det hjälper så vad är problemet? Du hade ju inte ätit något som du mådde dåligt av?

Problemet är att det är lite allvarligare än att utesluta laktos. Dels finns det risker med att utesluta gluten i form av brist på diverse saker. Sen så är det också viktigt att man uteslutar helt gluten helt och hållet, även om man mår bra är det viktigt att man inte fuskar och tar en klunk öl ibland eller råkar få i sig smulor. Har man celiaki måste man uteslutna gluten till 100%, inte bara 99.9. Och man får inte börja med det igen om några år om det skulle kännas bra. Därför är det viktigt att man har en riktig diagnos.
Citera
2020-01-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Problemet är att det är lite allvarligare än att utesluta laktos. Dels finns det risker med att utesluta gluten i form av brist på diverse saker. Sen så är det också viktigt att man uteslutar helt gluten helt och hållet, även om man mår bra är det viktigt att man inte fuskar och tar en klunk öl ibland eller råkar få i sig smulor. Har man celiaki måste man uteslutna gluten till 100%, inte bara 99.9. Och man får inte börja med det igen om några år om det skulle kännas bra. Därför är det viktigt att man har en riktig diagnos.
Vad skulle hända om man inte fick någon diagnos, uteslöt gluten och började äta det igen efter ett år?

Sen kan man väll kompensera dessa näringsämnen man missar av annan mat istället?
Citera
2020-01-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Vad skulle hända om man inte fick någon diagnos, uteslöt gluten och började äta det igen efter ett år?

Sen kan man väll kompensera dessa näringsämnen man missar av annan mat istället?

Kortsiktigt händer nog inget, även fast det är svårt att veta var gränsen går mellan kort- och långsiktigt. Men med tiden riskerar du att utveckla bristsjukdomar.
Man kan tycka att man kompenserar men bevisligen gör inte folk det, folk är sämre på det än dom tror.

Men varför testa en väldigt svår diet om du inte behöver, gå till läkaren och få det utrett istället så slipper du krångla.
Citera
2020-01-29, 12:12
Medlem
Scalpings avatar
Varför ska man öht tro eller veta att nånting ska va bäst för alla? vad som är bäst för var och en är en bättre ingång till livsmedlen. Vi funkar på så många olika sätt och det är oftast helt individuellt hur våra magar mår.
Citera
2020-01-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Spannmål är mat. Du kan äta spannmål och sedan jobba en hel dag. Det är inte ett lyxnöje. Är rätt så trött på att man pratar om gluten som om det vore knark. De allra flesta tål gluten. Sedan är det självklart så att man äter det man mår bäst av. Det innebär inte att man är sjuk eller avvikande. Alla vet att medelhavskost är det bästa, men du kan inte börja prata om överkänslighet för att du blir fisig av kålpudding.

Svarar dig i enkla meningar så du förstår:
Vi började äta gluten eftersom det är ”billiga” kalorier.
Det möjliggjorde för människan att bli bofast och expandera genom ett konstant resursöverskott.
Numera har vi utvecklat en sådan högeffektiv livsmedelsförsörjning att vi kan fokusera på högkvalitativa kalorier, som protein eller grödor som är mer näringsintensiva.
Det enda skälet att fortsätta käka spannmål är bekvämlighet, då det är suboptimalt till följd av lågt näringsvärde och att många faktiskt mår dåligt av det.

Ät vad du vill, men att hävda att vi ”behöver” gluten är bara helt vrickat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in