2020-01-27, 12:43
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vad blir inversen till "OK Boomer" då? Vad kontra med?

OK Zoomer. Det är trots allt snorungar från Gen Z som sysslar med detta.
Citera
2020-01-27, 13:11
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Inget nytt under solen. Jag trodde min farsa inte visste någonting om livet när jsgvar fjortis. Nu är det min son som inte tror jag vet någonting. Det går bara runt runt, vi har nya ord för skiten bara.

Problemet är att det finns en åldersgräns på att fatta vad som händer i världen/samhället.
Min Farmor(boomer) har passerat den gränsen, hon vet inte ett piss om automatisering, singularitet eller ens internet, när hon ser en nyhet på aktuellt så har jag med största sannolikhet redan läst 4+ andra källor om det dagar innan.
Hon kan således inte hänga med i flödet och avfärdas pga detta.

Samma med alla gamla gubbkärringar(boomers) som växte upp på 50/60/70-talet, vafan vet dom om arbetsmarknaden/bostadsmarknaden 2020? Inte ett piss, för deras erfarenhet/referens är från ett samhälle som är helt förändrat.
Citera
2020-01-27, 14:19
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vad blir inversen till "OK Boomer" då? Vad kontra med?
Ok fjortis!

Ja, för det är väl knappast nån över tonåren som slänger sig med såna uttryck, men hey! vem fan hade inte egna uttryck när man var ung? Såna kommer och går hela tiden. Nya generationer skapar egna som vi äldre inte alls känner till och mest tycker är fånigt.

Varför ens bli irriterad? De har ju fjortisarna bara lyckats provocera som avsikten va? Bättre att spela med och leka 20-talist trots att man är medelålders.
Senast redigerad av Scalping 2020-01-27 kl. 14:26.
Citera
2020-01-27, 14:22
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jag är då en riksboomer för jag har noll koll på dagens generation. Det jag vet är att de är helt handlingsförlamade och är total svagbegåvade. Så att bli kallad boomer av generation Värdelös är helt ok.
Citera
2020-01-27, 14:53
Medlem
Krickerts avatar
Hur ung/gammal skall man vara för att klassas som en boomer då?
Citera
2020-01-27, 15:15
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4637
Då kan du inte ha läst tråden speciellt noggrant. Framgår väl med all tydlighet att folk är trötta på att marxisterna hittar på "nya" uttryck med exakt samma innebörd för att kunna attackera meningsmotståndare, när deras tidigare favorituttryck "rasist", "nazist", "fascist", "vit kränkt man", "mansplainer" etc gått i inflation och fullständigt devalverats.

Men nu har det inte med marxister att göra utan det är till 100% en generationsfråga. Trötta gubbjävlar som tror att vänsterpacket ligger bakom allt nytt ni inte förstår er på. 'Boomer' är inget annat än ett annat ord för en gubb/kärringjävel på 50+.

Blir fan irriterad på alla foliehattar.
Citera
2020-01-27, 15:16
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Hur ung/gammal skall man vara för att klassas som en boomer då?

40-talist i Sverige. Född mellan 1946-64 i USA. Personligen räknar jag dem som är födda 1940-55.
Citera
2020-01-27, 15:56
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det betyder kort att du vunnit argumentet. Motparten är inte kapabel att möta dina argument (längre) och använder istället en mer modern version av ”någonting någonting din mamma”.

Föga förvånande används det främst av personer som ligger på vänsterkanten. Gärna i kontext som miljö.

Dvs samhällets begåvningsreserv.

Förstår inte riktigt varför vissa av er tar illa upp. Det behöver inte ens vara en förolämpning, det är bara för att illustrera generationsklyftor. Jag har en personlig anekdot:

När min farfar var 18 så kunde han få jobb var han än ville eftersom det fanns så många förvärvsjobb tillgängliga. Han gick in på ett tvätteri en dag och fick börja jobba samma dag och han stannade där i många år och gjorde karriär. Detsamma gäller hans vänner. Hans standard blev då att det "bara är att gå till en fabrik och fixa jobb", så han förstod inte att jag när jag var 18 och sökte jobb hade svårt att hitta ett, för han hade inte tagit in att Sveriges tillverkningsindustri urholkats sedan han klev in på tvätteriet för länge sedan. Istället antog han att jag helt enkelt inte orkade ta mig till närmaste *förvärvsarbetsplats* och "ta" ett jobb. Nu var det åtta år sedan vi hade ett sådant samtal sist så uttrycket "ok boomer" fanns inte, men hade vi haft det idag så hade jag sagt "ok boomer" och lagt ner samtalet för att våra verkligheter är så skilda från varandra att jag inte lär nå ut till honom. Och jag älskar min farfar väldigt mycket och hade inte menat något illa, det hade inte varit en förolämpning i klass med "någonting någonting din mamma."
Citera
2020-01-27, 15:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Så används ”Ok boomer”
”Ok boomer” är enkelt förklarat ett uttryck för att dissa äldre som helt enkelt inte fattar. Det går att beskriva det som att ”Ok boomer” är den digitala versionen av att himla med ögonen.

Uttrycket har vuxit under 2019 och nu har det blivit mer och mer frekvent använt bland unga som ledsnat på att äldre, så kallade boomers, förstår så pinsamt lite om vad yngre gör och brinner för. Det används till exempel för att kommentera på Youtube-videos där någon över 30 år gör något som får yngre får gömma sig bakom en skämskudde, som svar på idiot-tweets från Donald Trump eller i princip vad som helst som är viktigt för yngre, men som äldre personer inte förstår.

Vad kallar man då yngre som fattar än mindre än de vuxna som de yngre tror fattar ingenting?
Citera
2020-01-27, 16:12
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Problemet är att det finns en åldersgräns på att fatta vad som händer i världen/samhället.
Min Farmor(boomer) har passerat den gränsen, hon vet inte ett piss om automatisering, singularitet eller ens internet, när hon ser en nyhet på aktuellt så har jag med största sannolikhet redan läst 4+ andra källor om det dagar innan.
Hon kan således inte hänga med i flödet och avfärdas pga detta.

Samma med alla gamla gubbkärringar(boomers) som växte upp på 50/60/70-talet, vafan vet dom om arbetsmarknaden/bostadsmarknaden 2020? Inte ett piss, för deras erfarenhet/referens är från ett samhälle som är helt förändrat.

Nej, för vi följer nyheterna där t ex bostadsmarknaden och arbetsmarknaden ständigt rapporteras. Ni inbillar er bara att de äldre är bakom flötet. Kanske din 100 åriga farmor inte kan eller har lust att sluka nyheter 3 timmar om dagen.
Citera
2020-01-27, 17:11
Medlem
different_trips avatar
Ett uttryck för obildade skitungar som inte har något att kontra med.

Ungefär som när lillebror/lillasyster sa något som den inte förstod, var man frågade vet du vad det betyder? Svaret man fick var ofta "en sån som du" eller liknande.
Citera
2020-01-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Förstår inte riktigt varför vissa av er tar illa upp. Det behöver inte ens vara en förolämpning, det är bara för att illustrera generationsklyftor. Jag har en personlig anekdot:

När min farfar var 18 så kunde han få jobb var han än ville eftersom det fanns så många förvärvsjobb tillgängliga. Han gick in på ett tvätteri en dag och fick börja jobba samma dag och han stannade där i många år och gjorde karriär. Detsamma gäller hans vänner. Hans standard blev då att det "bara är att gå till en fabrik och fixa jobb", så han förstod inte att jag när jag var 18 och sökte jobb hade svårt att hitta ett, för han hade inte tagit in att Sveriges tillverkningsindustri urholkats sedan han klev in på tvätteriet för länge sedan. Istället antog han att jag helt enkelt inte orkade ta mig till närmaste *förvärvsarbetsplats* och "ta" ett jobb. Nu var det åtta år sedan vi hade ett sådant samtal sist så uttrycket "ok boomer" fanns inte, men hade vi haft det idag så hade jag sagt "ok boomer" och lagt ner samtalet för att våra verkligheter är så skilda från varandra att jag inte lär nå ut till honom. Och jag älskar min farfar väldigt mycket och hade inte menat något illa, det hade inte varit en förolämpning i klass med "någonting någonting din mamma."

Det här är en klockren förklaring.
Boomers är de som tror att unga arbetslösa kan få jobb om de bara knallar in på en arbetsplats och skakar hand med chefen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in