2020-01-27, 09:05
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Felet med vänsterblivna är just detta, ingen respekt för äldres erfarenhet och kunskaper. Lever efter vad den senaste Youtubern påstår och blandar ihop vetenskap med påståenden och tyckanden som passar den senaste hypen typ migration, miljö och nu matskammen.

Ok Boomer!

Uttrycket har ingen politisk tillhörighet. Det handlar om äldre som tro sig ha erfarenhet och kunskap men det är svammel och bäst före datum på tidiga 90-talet och lever kvar där och gnäller på unga.

I Sverige så kan vi ta en titt på t.ex majoriteten över 45 som är så dåligt insatta i politik och samhället idag utan försätter att upprepa det dom fick höra för 20 år sen.

Att leva efter trender och åsikter där det finns "vetenskap" och påståenden har man gjort sen tidernas begynnelse, Youtube och den fria informationen har inte gjort detta och det är det typiska generationsbytet där gamla inte känner igen sig längre. Hur tror du 20-30-talisterna kände sig för 20-30 år sen? Ja som boomers.
Citera
2020-01-27, 09:13
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Vad betyder ok boomer?

Hej,

Den naturliga fortsättningen på det på samma sätt lätt nedsättande ’Tack för att du mansplainar det för mig’ som unga tjejer med hög tro på sin egen förmåga gärna säger/skriver till män som kommer med förslag.
Citera
2020-01-27, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Man menar "Babyboomer", generationen som kom efter andra världskriget. Folk födda 1946 till 1964. Sedan kommer Generation X, vilka är mest trötta på att få höra "ok boomer", iaf av oss från den generationen som förstår vad uttrycket betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som jag förstår det: Ursprungligen kommer det från en specifik person som sade det i debatten om att unga inte kan få jobb (eller skaffa sig jobb) på samma sätt som deras föräldrageneration. Det är arbetslöshet och den som säger "ok boomer" säger det till sina föräldrar eller dennes generation för att peka på det faktum att den äldre generationen absolut inte förstår eller kan identifiera sig med svårigheten det numera är att växa upp och skaffa jobb.

Det är alltså konflikten mellan det var lättare förr och nu. Snöflingorna glömmer att den äldre generationen jobbat i industrier och fått betala sin levnadsstandard genom att knoga och slita.

Babyboom = Jag vet inte om det är 40-talister som anses vara boomer, eller om det är 50, 60 och 70-talister.

Jag tycker ändå begreppet "ok boomer" faller på eget grepp, förutom att det låter så evinnerligt nördigt. Finns ingen idé i att idiotförklara tidigare generationer, utan den som säger "ok boomer" bör ta sig i kragen och skärpa till sig.

Well, jag förklarade det för några inlägg sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
ok boomer betyder att du vunnit diskussionen pga dom inte har någonting mera att komma med än förolämpningar typ rasist, fascist, nazist och nu det senaste ok boomer.

Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Användning av uttrycket tyder på att man har outvecklad hjärna och inte kan bemöta argument.
Det är ingen större skillnad mot att svara någon med "ok skitstövel".

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detta.

Det är egentligen enbart den typen av människor (kvinnor och hennar) som tidigare kallade alla de inte gillade för rasist - som nu har gått över till det. Verkligen i brist på faktiska argument.

Ungefär så.

Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Nej, för det du inte fattar (är du boomer?) är att det inte är en dikotomi, man är inte antingen en snorvalp eller vuxen boomer. Man kan vara 35, vuxen och icke-boomer.

Helt rätt, då är man inte ens generation X. Då är man en millenial.

https://en.wikipedia.org/wiki/Millennials

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det används ofta helt felaktigt, vilket jag retar mig på. De yngsta boomers är idag 55+, men snorungar använder uttrycket mot typ alla över 30. Det visar på ett förakt för och okunskap om modern historia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Baby_boomers

Jep. Något jag förklarade på första sidan.

Generationerna förklarade:

https://en.wikipedia.org/wiki/Baby_boomers 1946 - 1964. Generationen som fick många barn efter ww2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_X 1965 - 1980. Min generation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Millennials 1981 - 1996
https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_Z Slutet på 90talet och framåt. Uppväxt med digitala medier.
Citera
2020-01-27, 09:56
Medlem
Det betyder kort att du vunnit argumentet. Motparten är inte kapabel att möta dina argument (längre) och använder istället en mer modern version av ”någonting någonting din mamma”.

Föga förvånande används det främst av personer som ligger på vänsterkanten. Gärna i kontext som miljö.

Dvs samhällets begåvningsreserv.
Citera
2020-01-27, 10:12
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Vilket tramsord, dessa påhitteorden har ju noll betydelse. I alla generationer har yngre stridit mot äldre generationer i frågor och funderingar, skräpord från staterna jag inte tänker använda mig av.

Du är gullig du. "Påhitteorden". Det är det ända som hittats på..

https://en.wikipedia.org/wiki/Baby_boomers
Citera
2020-01-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Man menar "Babyboomer", generationen som kom efter andra världskriget. Folk födda 1946 till 1964. Sedan kommer Generation X, vilka är mest trötta på att få höra "ok boomer", iaf av oss från den generationen som förstår vad uttrycket betyder.

40-talister brukar vi i Sverige kalla babyboomens generation. Tror den toppade 1946. 1950 hade födelsetalen dalat så att det skapade oro för framtiden. Orsaken har diskuterats kanske att många låg inkallade under de åren sedan fick de permission åkte hem och gjorde barn.

Det kanske är typiskt för dagens unga att de inte alls vet bakgrunden. De har bara snappat upp uttrycket som borde användas på deras mormor, morfar, farfar och farmor kanske till och med gammelmormor.
Citera
2020-01-27, 11:16
Medlem
När svensk träskmedia försöker etablera dessa nyord så vet man att syftet inte är gott. De vill såklart hjälpa vänsterblivna att bygga på sitt vokabulär med härskartekniker. Dvs, fortsätta kratta manegen, förlöjliga äldres existensberättigande och hävda att de inte "förstår tillräckligt bra".
Senast redigerad av 4637 2020-01-27 kl. 11:27.
Citera
2020-01-27, 11:27
Medlem
Vad blir inversen till "OK Boomer" då? Vad kontra med?
Citera
2020-01-27, 11:39
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Fan va arga alla är på ett uttryck. Använder det inte själv men tycker att det är trevligare att säga 'ok boomer' än 'håll käft, gubbjävel' men ni verkar för korkade för att förstå att dessa två är synonymer.
Citera
2020-01-27, 12:03
Medlem
Myschs avatar
Folk säger att "Boomer" är en Kränkt vit medelålders man/kvinna.

Jag skulle säga att det har mer blivit ett tankesätt, att någon tänker som en kränkt medelålders vit man/kvinna och skriver/säger sina argument eller vad fan det nu sägs.

Så tekniskt sätt kan te.x Ahmed som är född 00 vara en "Boomer" om han klagar som en "Boomer"
Citera
2020-01-27, 12:05
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vad blir inversen till "OK Boomer" då? Vad kontra med?

Okej dummer, kanske?
Citera
2020-01-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Fan va arga alla är på ett uttryck. Använder det inte själv men tycker att det är trevligare att säga 'ok boomer' än 'håll käft, gubbjävel' men ni verkar för korkade för att förstå att dessa två är synonymer.

Då kan du inte ha läst tråden speciellt noggrant. Framgår väl med all tydlighet att folk är trötta på att marxisterna hittar på "nya" uttryck med exakt samma innebörd för att kunna attackera meningsmotståndare, när deras tidigare favorituttryck "rasist", "nazist", "fascist", "vit kränkt man", "mansplainer" etc gått i inflation och fullständigt devalverats.
Senast redigerad av 4637 2020-01-27 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in