2020-01-26, 18:56
Medlem
Har man högskoleutbildning är ju i dom flesta fallen lönen betydligt högre.
Det sägs ju mer och mer att man måste ha högskoleutbildning för att få ett välavlönat jobb.

Kollar man på medellönen idag är den över 34.000kr vilket är högt? Samtidigt dras den upp mycket av yrkesgrupperna som tjänar väldigt mycket.

När det tycks och tänks lite här och var så känns de som vem som helst idag kan plocka in bra löner trots låg utbildning och erfarenheter.

Jobbar själv inom handeln, och där är det överlag inte några medellöner.
Citera
2020-01-26, 18:59
Medlem
bra fråga. vill också veta
Citera
2020-01-26, 19:11
Medlem
Petermadsens avatar
Många människor som har hög lön samt chefsjobb, är egna företagarna men som endast gått gymnasium. Mycket beror på människan och driften samt intelligens. Att gå på föreläsningar och stänka in höga betyg på tentor betyder inte att det garateras hög lön. Förutsättningarna för att få hög lön ökar naturligtvis med högskoleutbildning och/eller universitetsutbildning.
Citera
2020-01-26, 19:22
Medlem
HarryScheinens avatar
Människorna som borde känna bäst i vårt samhälle, är tyvärr de som tjänar sämst (folk inom vården, hemtjänsten, personliga assistenter, folk inom handel, etc). Dessvärre är dessa även kvinnodominerande yrken.

Jag jobbar som skötare in vården. Jag har förvisso "bara" gymnasieutbildning, och några tilläggskurser och dylikt, men några 34.000kr och uppåt tjänar jag inte, förutom då jag tagit på mig några extra pass och med OB. Men, jag klagar inte, jag har det bra, men det beror i stor utsträckning på att min sambo också arbetar.
Citera
2020-01-26, 19:47
Medlem
GurkanWTFs avatar
39 000 kr i månaden rörmokare
Citera
2020-01-26, 20:17
Medlem
50+k i månaden, ingen universitets utbildning, men jobbat en stund i branschen, och avancerat i företaget. Jobbar inom byggbranschen.
Citera
2020-01-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Människorna som borde känna bäst i vårt samhälle, är tyvärr de som tjänar sämst (folk inom vården, hemtjänsten, personliga assistenter, folk inom handel, etc). Dessvärre är dessa även kvinnodominerande yrken.

Jag jobbar som skötare in vården. Jag har förvisso "bara" gymnasieutbildning, och några tilläggskurser och dylikt, men några 34.000kr och uppåt tjänar jag inte, förutom då jag tagit på mig några extra pass och med OB. Men, jag klagar inte, jag har det bra, men det beror i stor utsträckning på att min sambo också arbetar.

Jo de där med om man har sambo eller inte avgör ju ganska mycket om man vill jaga alla kronor eller inte.
Som ensamstående blir man mycket mer beroende.
Citera
2020-01-26, 22:16
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Jag har bara gått gymnasium och har en månadslön på 32 500 kr brutto, 30 betalda semesterdagar och bolaget betalar en viss del av min hyra. Är 27 år gammal.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2020-01-26, 23:15
Medlem
EckiEckis avatar
edit. Nej, beslutade mig för att inte delta.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-01-26 kl. 23:19.
Citera
2020-01-27, 22:18
Medlem
37000 processingenjör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här