Citat:
Ursprungligen postat av
Jthundera
Original Equipment Manufacturer, företag som tillverkar den slutliga produkten. Tex maskiner. Inte komponenter.
Site Acceptance Test, sista testet i kundens miljö innan driften börjar.
Är man ung så är det roligare. Speciellt om man är ett team. Men träning, vänner hemma, långsiktig flickvän, matvanor, alkoholvanor osv blir lidande. 5 år brukar de flesta hålla som mest.
Automationstekniker är en YH utbildning. Automationsingenjör bör pyssla med R&D inte drift eller service annat än i undantagsfall.
Aa 5 år känns lite lagom, blir nog jobbigt att resa i stort sätt året om livet ut
Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
ABB. Både robotar och processautomation. Om dom har någon utveckling av processautomation i Sverige vet jag inte. Robotar gör dom i alla fall. I alla fall förr var det ett kul ställe att jobba på. Länge sedan jag var där dock, men en del av produkterna man gjorde då tillverkas fortfarande.
Ja det kan nog vara något
Citat:
Ursprungligen postat av
knarkarlistan
Tetrapak. De har servicetekniker och driftsättare som ligger utomlands mer än 200 dagar om året.
Ska kolla lite på det, dock över 1 år kvar på utbildningen.
200 dagar känns lite overkill också, 1/3 av året hade jag nog kunnat tänka mig att vara på resande fot.
Sen ska man inte ha för mycket krav men ändå
Citat:
Ursprungligen postat av
ath0
Inte jättevanligt att se Siemens, ABB, Kuka eller Mitsubishi ute på drifttagningar om det inte är nya bilfabriker eller liknande som ska byggas.
Det låter som om du vill jobba med automation och drifttagningar och då är det snarare konsultfirmor med lite större projekt som är lämpligt.
Typ ÅF (Pöyry) eller liknande kanske som tar sig an lite större uppdrag?

Sen hade jag själv inte viljat lega ute så mycket som vissa gör, det räcker med ett par utlandsresor om året för min del.
Inlägget skrivs på Kastrup roligt nog.
Kanske det, men har dock hört att stora konsultfirmor ger ut rätt så dåligt i lön, men vad vet jag, kanske är snack bara