2020-01-26, 12:26
Medlem
Tja!
Är det någon här som har koll på vilket företag som exporterar flest automatiserade system och/eller robotar runt om i världen ifrån Sverige?
Citera
2020-01-26, 12:31
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kuka?
Citera
2020-01-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Kuka?

Mycket möjligt, utbildar mig till automationare just nu och har tänkt att söka mig till ett företag med hög export för att ha möjlighet att få åka runt i världen och driftsätta.
Tack för svar!
Citera
2020-01-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av automann
Tja!
Är det någon här som har koll på vilket företag som exporterar flest automatiserade system och/eller robotar runt om i världen ifrån Sverige?

Flexlink har en tämligen stor kundbas.

Men väldigt ofta så har de med stor omsättning även regionala driftpartners. Så ju mer de exporterar, desto högre sannolikhet att de INTE skickar tekniker från Sverige utan från andra områden.
Citera
2020-01-26, 14:25
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Tja!

Jag skulle nog sikta på en OEM inte en komponentleverantör då de oftast producerar i Asien. Dessutom blir det inte så mycket drift och underhåll för personal från komponentleverantören.

Vill du göra SAT och service så är en maskinbyggare perfekt. Du kommer i princip cirkulera klotet med bra lön och förmåner. Tills du är alkis, skild, fet och ensam...
Citera
2020-01-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jag skulle nog sikta på en OEM inte en komponentleverantör då de oftast producerar i Asien. Dessutom blir det inte så mycket drift och underhåll för personal från komponentleverantören.

Vill du göra SAT och service så är en maskinbyggare perfekt. Du kommer i princip cirkulera klotet med bra lön och förmåner. Tills du är alkis, skild, fet och ensam...

Haha okej låter inte som någon dröm när du säger så, men är man ung och arbetsvillig ska det nog inte vara problem^^
Vad står SAT och OEM för?
Du nämner även maskinbyggare, då antar jag att en automationsingenjörutbildning är fel väg att gå för det?
Har fått höra att automationstekniker och ingenjörer även kan få cirkulera jordklotet på driftsättningar osv, men då stämmer inte riktigt det enligt dig då?
Citera
2020-01-26, 16:31
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Haha okej låter inte som någon dröm när du säger så, men är man ung och arbetsvillig ska det nog inte vara problem^^
Vad står SAT och OEM för?
Du nämner även maskinbyggare, då antar jag att en automationsingenjörutbildning är fel väg att gå för det?
Har fått höra att automationstekniker och ingenjörer även kan få cirkulera jordklotet på driftsättningar osv, men då stämmer inte riktigt det enligt dig då?

Original Equipment Manufacturer, företag som tillverkar den slutliga produkten. Tex maskiner. Inte komponenter.

Site Acceptance Test, sista testet i kundens miljö innan driften börjar.

Är man ung så är det roligare. Speciellt om man är ett team. Men träning, vänner hemma, långsiktig flickvän, matvanor, alkoholvanor osv blir lidande. 5 år brukar de flesta hålla som mest.

Automationstekniker är en YH utbildning. Automationsingenjör bör pyssla med R&D inte drift eller service annat än i undantagsfall.
Citera
2020-01-26, 17:53
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Tja!

ABB. Både robotar och processautomation. Om dom har någon utveckling av processautomation i Sverige vet jag inte. Robotar gör dom i alla fall. I alla fall förr var det ett kul ställe att jobba på. Länge sedan jag var där dock, men en del av produkterna man gjorde då tillverkas fortfarande.
Citera
2020-01-26, 18:13
Medlem
knarkarlistans avatar
Tetrapak. De har servicetekniker och driftsättare som ligger utomlands mer än 200 dagar om året.
Citera
2020-01-26, 18:42
Medlem
Inte jättevanligt att se Siemens, ABB, Kuka eller Mitsubishi ute på drifttagningar om det inte är nya bilfabriker eller liknande som ska byggas.

Det låter som om du vill jobba med automation och drifttagningar och då är det snarare konsultfirmor med lite större projekt som är lämpligt.
Typ ÅF (Pöyry) eller liknande kanske som tar sig an lite större uppdrag?
Sen hade jag själv inte viljat lega ute så mycket som vissa gör, det räcker med ett par utlandsresor om året för min del.

Inlägget skrivs på Kastrup roligt nog.
Citera
2020-01-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Original Equipment Manufacturer, företag som tillverkar den slutliga produkten. Tex maskiner. Inte komponenter.

Site Acceptance Test, sista testet i kundens miljö innan driften börjar.

Är man ung så är det roligare. Speciellt om man är ett team. Men träning, vänner hemma, långsiktig flickvän, matvanor, alkoholvanor osv blir lidande. 5 år brukar de flesta hålla som mest.

Automationstekniker är en YH utbildning. Automationsingenjör bör pyssla med R&D inte drift eller service annat än i undantagsfall.

Aa 5 år känns lite lagom, blir nog jobbigt att resa i stort sätt året om livet ut

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
ABB. Både robotar och processautomation. Om dom har någon utveckling av processautomation i Sverige vet jag inte. Robotar gör dom i alla fall. I alla fall förr var det ett kul ställe att jobba på. Länge sedan jag var där dock, men en del av produkterna man gjorde då tillverkas fortfarande.

Ja det kan nog vara något

Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Tetrapak. De har servicetekniker och driftsättare som ligger utomlands mer än 200 dagar om året.

Ska kolla lite på det, dock över 1 år kvar på utbildningen.
200 dagar känns lite overkill också, 1/3 av året hade jag nog kunnat tänka mig att vara på resande fot.
Sen ska man inte ha för mycket krav men ändå

Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Inte jättevanligt att se Siemens, ABB, Kuka eller Mitsubishi ute på drifttagningar om det inte är nya bilfabriker eller liknande som ska byggas.

Det låter som om du vill jobba med automation och drifttagningar och då är det snarare konsultfirmor med lite större projekt som är lämpligt.
Typ ÅF (Pöyry) eller liknande kanske som tar sig an lite större uppdrag?
Sen hade jag själv inte viljat lega ute så mycket som vissa gör, det räcker med ett par utlandsresor om året för min del.

Inlägget skrivs på Kastrup roligt nog.

Kanske det, men har dock hört att stora konsultfirmor ger ut rätt så dåligt i lön, men vad vet jag, kanske är snack bara
Citera
2020-01-29, 22:19
Medlem
Citat:
:
Kanske det, men har dock hört att stora konsultfirmor ger ut rätt så dåligt i lön, men vad vet jag, kanske är snack bara

Dom tar bra betalt i alla fall, nu är vi väldigt små i jämförelse så kan inte uttala mig om lönenivån, men ligger du borta mycket tjänar du ju per automatik hyffsat beroende på land då förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in