2020-01-28, 18:20
Medlem
Blingons avatar
Jag är fascinerad av att Sellpy fortfarande existerar på Tradera. Vi som sålt ett tag upptäcker snabbt att det som är avgörande, är inte VAD man säljer, utan vilken kundkategori man säljer TILL.

Efter många år på Tradera har jag identifierat flera olika kundtyper och här har vi Sellpys största problem. De säljer främst inom den värsta kategori som finns: Begagnade kläder

Ser man på vad de har ute idag (2020-01-28) är de 5 största kategorierna fördelad på följande:

Kläder: 284 163
Barnkläder & Barnskor: 44 880
Skor: 28 509
Accessoarer: 17 905
Hem & Hushåll: 11 467

Varför är detta ett problem? Jo, för att dessa kategorier drar till sig den absolut värsta kundgruppen som finns, som man kan sammanfatta som; yngre otrevliga och bortskämda kvinnor med dålig ekonomi som budar på impuls.

Det man då får räkna med är att en oproportioneligt stor del kommer:
- Inte betala.
- Ställa mängder med frågor om varan utan att det leder till köp.
- Kommer försöka pruta ner priset i efterhand.
- Fyllebuda på fredag- och lördag-natt.
- Vara mentalt missnöjda med köpet redan från början och lämna negativt omdöme.
- Lämnar säljaren negativ omdöme pga. utebliven betalning, kommer ett hämdomdöme i retur.
- Ha användarnamn som AngryFuckingBitch, DontMessWithMe, Crazyasfuck etc.
- Kommer returnera varor om denna möjlighet finns.
- Ångra sig efter budning och inte betala.
- Inte ha några pengar, eftersom deras släkting blev sjuk.
- Kräva mycket tid och energi.

Det många heller inte har klart för sig att en stor del av de som köper på Tradera tillhör den grupp som jag kallar "Socialt utsatta". Många är utan jobb, har psykisk ohälsa, är arbetslösa, har dålig ekonomi och många gånger helt enkelt inte har något att göra. Det är dessa människor som MÅSTE jaga ner priset på varje vara de köper. De måste vänta till den 18:e innan betalning etc. Många av dessa använder också Tradera som en sorts social media, de ställer frågor, budar på skoj, försöker föra dialoger med säljare etc.

Det mest värdelösa med Tradera, sett från säljarens synvinkel, är att man inte generellt kan spärra budare beroende på ömdömespoäng om man inte känner till den specifika användarens alias. (En köpare kan välja bort en säljare med låga poäng, men inte tvärtom). Helt jävla värdelöst system för säljare.

Sellpy försöker alltså primärt sälja sina varor till en svår grupp köpare som kommer kräva mycket energi och arbete, förvänta sig förstklassiga varor för inga pengar.

Samtidigt har dessa kvinnor en förmåga att överskatta värdet på just sina exklusiva fina kläder som de lämnar in till Sellpy. "Men hur kan min Odd Molly sälja för 300 kr, när jag köpte den för 3000 för bara tre år sedan? Jag har ju bara använt den två gånger. Och den är ju jätteskön!" De fattar inte att priserna sjunker som en sten i samma sekund som de köpt den.

Hade varit ett helt annat läge om Sellpy sålt till andra kundgrupper.

Hur Sellpy lyckas få ihop detta med anställd personal och lokalhyror är för mig en gåta utan dess like.

Det skulle inte förvåna mig om en stor del av Sellpys personalkostnader indirekt sponsras via kommunernas dagliga verksamheter och LSS med billig grå arbetskraft.
Senast redigerad av Blingon 2020-01-28 kl. 19:02.
Citera
2020-01-28, 18:49
Medlem
autografsamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du beskriver problemet ganska exakt. Köparna betalar 500 kr för något som är värt 5000 kr. Vad tror du säljarna tycker om att de får 250 för något de betalat 5000 kr för, vad tycker HM om att sortering märkning fotografering av 20 produkter gav 250 kr i bruttovinst, vad tycker den kräsne köparen om han köpte 1 vara för 500 kr och den var felmärkt?

Men passa på att fynd-köpa så länge det går! Fyll garderoben på säljarnas och HMs bekostnad. Jag ger sellpy max 12 månader till med nuvarande upplägg.
Ok, då förstår jag kritiken. Men enl mig bör man nog vända på problemet. Problemet är att det finns en väldigt stor efterfrågan efter just "det nya". Släpps det en ny Apple iPhone eller Samsung Galaxy smartphone så står tom köparna på kö mitt i natten utanför butiken vid midnatt för att vara först med den senaste nallen. Efterfrågan på den äldre modellen faller som en sten och den tidigare ägaren får vara nöjd med att få ett betydligt lägre belopp för den äldre modellen. Likaså med bilar. Köp en ny Volvo V90 eller XC90 för en dryg halvmiljon idag så får bilägaren vara glad om han får halva summan för sin "gamla" bil tre år senare. Det är hysterin efter det "sprillans nya" som gör att värdet, eller snarare efterfrågan på det "gamla" faller som en sten i värde. Datorer icke att förglömma. Och i princip allt med elsladd på. Samt kläder naturligtvis som av många setts som en "andra klassens" handelsvara i begagnat skick. Efterfrågan på begagnade kläder är helt enkelt väldigt liten sett till tillgången. Sedan kan man ju naturligtvis ha funderingar över varför SELLPY bara får en 50-lapp för en jacka i nyskick från Didriksons, Peak Performance, Tretorn, CROSS m fl tillverkare när andra säljare kan få uppåt 1.000-lappen för likvärdig "begagnade" jacka från samma tillverkare när nypriset låp på över 2K kronor? Eller en skjorta från Ralph Lauren.

Ska jag framföra någon kritik mot SELLPY är deras beskrivning av hemelektronik i allmänhet. Letar jag ex efter en hörlur (over ear) från ex AKG, KOSS och Sennheiser så är det extremt viktigt att få reda på modellbeteckningen på luren eftersom alla tre tillverkarna tillverkar lurar i prisklass från 100 kronor till en bit över 15K kronor. Då vill jag självklart ha reda på modellbeteckningen samt få reda på att den är i perfekt skick. Och i det fallet är SELLPY rena skräckexemplet på säljare. Och ringer man till dom och ber att få uppgiften så vet de "noll".

Att H&M gick in som delägare är för mig en gåta. Men å andra sidan var väl deras insats på 100M kronor bara en droppe i havet för att även få lite omsättning/vinst även på begagnatförsäljningen. Både SELLPY och H&M får väl ses som vinnarna. Förlorarna är ju, oavsett vilken typ av produkt det gäller, köparen som köper nytt. Undantaget möjligtvis säljaren som säljer sina 18K guldsmycken då jag tror att dessa priser ligger ganska nära skrotvärdet eller något däröver.

Så, nej - jag tror så länge svenskarna frossar i nya kläder så kommer jackor från Didriksons, Peak Performance, Tretorn, CROSS m fl eller en skjorta från Ralph Lauren att hamna på slutpriser på en 50-lapp eller något däröver.
Citera
2020-01-28, 21:34
Medlem
Lobbaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jag är fascinerad av att Sellpy fortfarande existerar på Tradera. Vi som sålt ett tag upptäcker snabbt att det som är avgörande, är inte VAD man säljer, utan vilken kundkategori man säljer TILL.

Efter många år på Tradera har jag identifierat flera olika kundtyper och här har vi Sellpys största problem. De säljer främst inom den värsta kategori som finns: Begagnade kläder

Ser man på vad de har ute idag (2020-01-28) är de 5 största kategorierna fördelad på följande:

Kläder: 284 163
Barnkläder & Barnskor: 44 880
Skor: 28 509
Accessoarer: 17 905
Hem & Hushåll: 11 467

Varför är detta ett problem? Jo, för att dessa kategorier drar till sig den absolut värsta kundgruppen som finns, som man kan sammanfatta som; yngre otrevliga och bortskämda kvinnor med dålig ekonomi som budar på impuls.

- Inte betala.
- Lämnar säljaren negativ omdöme pga. utebliven betalning, kommer ett hämdomdöme i retur.

Det många heller inte har klart för sig att en stor del av de som köper på Tradera tillhör den grupp som jag kallar "Socialt utsatta". Många är utan jobb, har psykisk ohälsa, är arbetslösa, har dålig ekonomi och många gånger helt enkelt inte har något att göra. Det är dessa människor som MÅSTE jaga ner priset på varje vara de köper. De måste vänta till den 18:e innan betalning etc. Många av dessa använder också Tradera som en sorts social media, de ställer frågor, budar på skoj, försöker föra dialoger med säljare etc.

Det mest värdelösa med Tradera, sett från säljarens synvinkel, är att man inte generellt kan spärra budare beroende på ömdömespoäng om man inte känner till den specifika användarens alias. (En köpare kan välja bort en säljare med låga poäng, men inte tvärtom). Helt jävla värdelöst system för säljare.

Sellpy försöker alltså primärt sälja sina varor till en svår grupp köpare som kommer kräva mycket energi och arbete, förvänta sig förstklassiga varor för inga pengar.

Samtidigt har dessa kvinnor en förmåga att överskatta värdet på just sina exklusiva fina kläder som de lämnar in till Sellpy. "Men hur kan min Odd Molly sälja för 300 kr, när jag köpte den för 3000 för bara tre år sedan? Jag har ju bara använt den två gånger. Och den är ju jätteskön!" De fattar inte att priserna sjunker som en sten i samma sekund som de köpt den.

Hade varit ett helt annat läge om Sellpy sålt till andra kundgrupper.

Hur Sellpy lyckas få ihop detta med anställd personal och lokalhyror är för mig en gåta utan dess like.

Det skulle inte förvåna mig om en stor del av Sellpys personalkostnader indirekt sponsras via kommunernas dagliga verksamheter och LSS med billig grå arbetskraft.

Jag håller med dig om allt, men sen får man ju tänka att även om sellpy säljer en vara värd 3000 för 50 spänn så är det inte sellpy som får ta smällen, det är ju den dumma mamman som trodde hon skulle få 2000kr för en fyra år gammal jacka.

Att sellpy funkar på lång sikt är inte troligt.
Citera
2020-01-28, 22:17
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan
Jag håller med dig om allt, men sen får man ju tänka att även om sellpy säljer en vara värd 3000 för 50 spänn så är det inte sellpy som får ta smällen, det är ju den dumma mamman som trodde hon skulle få 2000kr för en fyra år gammal jacka.

Att sellpy funkar på lång sikt är inte troligt.

Jo, absolut, det är ju ursprungssäljaren som tar smällen. Och den affärsidén fungerar väl ett tag, tills alla har lärt sig. Kanske att det är det som ägarna märkt av, att nu är det dags att lägga av och casha in? Tror att det är ytterst få säljare som använder sig av Sellpy regelbundet, framför allt när de inser att de kan göra lika bra annonser själva och men ta hela vinsten.

Ser att i Sellpys största kategori som är 'Kläder' har de nu 281174 st annonser. Hela kategorin på Tradera innehåller 428482 st.

Sellpy är HELT dominerande med hela 66% av utbudet. Genom att dränka kategorien så fullständigt med varor, så undrar jag om de inte dumpar priserna och konkurrerar ut sig själva. Det känns ju helt sjukt.

Jag tror inte Tradera har tillräckligt med användare för att kunna köpa upp detta utbud och få det att gå runt ekonomiskt.

Sen är det något speciellt med kvinnor och prissättning. De tror på något konstigt sätt att varans värde är relaterat till vad de en gång köpte den för, inte vad marknaden är villig att betala för den just nu. De verkar ha någon känslomässig koppling till varan som de tycker skall dra upp priset, eftersom just deras pryl är så unik. (Detta fenomen är väldigt tydligt på Blocket). Däremot när de är köpare, så skall de ha varan under marknadspris. Egendomligt.
Senast redigerad av Blingon 2020-01-28 kl. 22:20.
Citera
2020-01-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylvaticum
Prövade sellpy en gång. De sorterade bort min Adidas tracktop som fake (det var den inte). .

Sellpy är urusla på varukännedom, och därmed i korrekt beskrivning. Jag ser det ofta... Mycket ofta.

ETT exempel: Golfskor beskriver de gärna som skor med dubbar, eller promenadskor... ATT det är golfskor vet de tydligen inte...

Och eftersom de inte brukar fotografera av skosulorna så syns det inte jättetydligt. Men har man ögonen med sig kan man ana de där "fransarna" så typiska för golfskodubbar.

Tyvärr, det finns inget sätt att blockera deras annonser så jag slipper se dem.
Citera
2020-01-29, 00:17
Medlem
autografsamlarens avatar
Citat:
Jag tror inte Tradera har tillräckligt med användare för att kunna köpa upp detta utbud och få det att gå runt ekonomiskt.
Tradera, EBAY, Paypal och Skype har samma ägare. Eller bättre uttryckt, Paypal äger Tradera och Ebay och Skype. Men nu tror jag att moderkoncernen dvs Paypal har sålt en del av Skype till andra investerare.

Så vi behöver knappast oroa oss över att större delen av alla kläder som säljs på Tradera går via SELLPY. Tradera och dess moderkoncern kanske hänger lite läpp över att de inte kan casha in 10% av något högre auktions- och försäljningspriser på alla kläderna men å andra sidan är lilla Tradera bara en droppe i havet jämfört med hela globala EBAY.

Citera
2020-01-29, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autografsamlaren
Tradera, EBAY, Paypal och Skype har samma ägare. Eller bättre uttryckt, Paypal äger Tradera och Ebay och Skype. Men nu tror jag att moderkoncernen dvs Paypal har sålt en del av Skype till andra investerare.

Ebay har ägt både PayPal och Tradera men sedan 2015 är Ebay ett fristående bolag.
Skype har ägts av Microsoft sedan 2011. Dock var Ebay ägare 2005-2009.
Tradera köptes av Ebay 2006 men ägs numera av PayPal (sedan 2015).
Citera
2020-01-29, 09:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Håller med om allting. Tar kanske 1-2 år med aktiv försäljning på tradera innan man förstår att man inte alls ska hålla på med den kategorin varor.

Apropå psykiskt sjuka kunde, fick en dåre som kund, visar sig att han satt i fängelse så han kunde inte betala. Jag kollade hans statistik. han köpte 1 vara på sellpy varje dag, enbart 10 kr-saker. På var tredje så satte han negativt betyg utan att ange vad som var fel. Hade sellpy fungerat hade de blockat honom direkt. Men de bryr sig inte.

Jag kontaktade sellpy om några annonser de hade ute i min varukategori. De hade satt priset 400 kr fast samma varor fanns för 10 kr. Självklart inget svar, och annonserna finns kvar.

Efter dessa små ledtrådar förstår jag hur sellpy styrs och sköts. Av entreprenörer som vill tjäna pengar, som inte bryr sig om kunder eller varor, som snabbanställer massor med inkompetent folk med bidrag, som inte har någon som helt lärtid eller instruktioner till de anställda, och inga anställda som kan något stannar kvar för lönen är usel och de har ingen anledning att stanna.

Lite likt Myrorna m.fl donationsföretag. De hade tidigare ingen kompetens utan tog in personal bara de var gratis, vilket gav usla annonser och varor. Har dock noterat ett litet lyft hos dem ibland, när de får in bra varor och gör bra annonser tjänar de 10 gånger så mycket.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-29 kl. 09:33.
Citera
2020-01-29, 10:12
Medlem
Det är ett riktigt aber när dessa företag tar upp halva utbudet, det blir svårnavigerat och tidskrävande. Jag föredrar att handla av privatpersoner. Och jag avskyr dessa massproducerade företagsbilder som lätt blir opersonliga och saknar viss detaljrikedom, till skillnad från privatpersoners (som förvisso kan variera).
Citera
2020-01-29, 18:43
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Jag har köpt men aldrig sålt något via Sellpy. Är rent allmänt väldigt nöjd med de produkter som har hamnat i min ägo. Det mest positiva är naturligtvis priserna. Att kunna köpa ett märkesplagg från Sellpy med nypris på 2.000 - 3.000 kronor för under 100 kronor är ju enastående. Dessutom kan man köpa mängder med plagg från Sellpy för löjligt låga summor och samfrakta vilket alltid går med automatik förutsatt att gör samtliga köp inom 48 timmar.

Har aldrig fått några felaktiga, smutsiga eller trasiga plagg. Däremot är Sellpys storleksangivelser lite tveksamma. Samt deras telefon och chatt har väl mycket att önska.

Citat:
Jo, för att dessa kategorier drar till sig den absolut värsta kundgruppen som finns, som man kan sammanfatta som; yngre otrevliga och bortskämda kvinnor med dålig ekonomi som budar på impuls.

- Inte betala.

Vad beträffar Blingon jävligt negativa inlägg så kan jag tillägga...
  • Jag är man och är 50 år fyllda och har haft fast jobb hela mitt liv och jag är akademiker.
  • Jag betalar alltid mina auktioner inom ett par timmar förutsatt att säljaren accepterar Paypal, Klarna eller kort. Banköverföring inom ett dygn.
  • Är det så att säljaren anger så bristande info i sin beskrivning så att jag skulle vara tvungen att kontakta säljaren med frågor så avstår jag hellre fån köp. Enda undantaget är hårddiskar (3,5" och 2,5").
  • Jag har genomfört över 1.000 köp och har aldrig lämnat negativt omdöme och har heller aldrig fått negativt omdöme.

Min uppfattning om Blingon är att sådana säljare borde bannlysas för gott på alla försäljningssajter. Dom har över huvud taget inget på nätet att göra med den förutfattade attityden.

Själv fortsätter jag att fynda på Tradera/Sellpy och hoppas att de fortsätter många år framöver.
Citera
2020-01-29, 22:53
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Jag har köpt men aldrig sålt något via Sellpy. Är rent allmänt väldigt nöjd med de produkter som har hamnat i min ägo. Det mest positiva är naturligtvis priserna. Att kunna köpa ett märkesplagg från Sellpy med nypris på 2.000 - 3.000 kronor för under 100 kronor är ju enastående. Dessutom kan man köpa mängder med plagg från Sellpy för löjligt låga summor och samfrakta vilket alltid går med automatik förutsatt att gör samtliga köp inom 48 timmar.

Har aldrig fått några felaktiga, smutsiga eller trasiga plagg. Däremot är Sellpys storleksangivelser lite tveksamma. Samt deras telefon och chatt har väl mycket att önska.

Vad beträffar Blingon jävligt negativa inlägg så kan jag tillägga...
  • Jag är man och är 50 år fyllda och har haft fast jobb hela mitt liv och jag är akademiker.
  • Jag betalar alltid mina auktioner inom ett par timmar förutsatt att säljaren accepterar Paypal, Klarna eller kort. Banköverföring inom ett dygn.
  • Är det så att säljaren anger så bristande info i sin beskrivning så att jag skulle vara tvungen att kontakta säljaren med frågor så avstår jag hellre fån köp. Enda undantaget är hårddiskar (3,5" och 2,5").
  • Jag har genomfört över 1.000 köp och har aldrig lämnat negativt omdöme och har heller aldrig fått negativt omdöme.

Min uppfattning om Blingon är att sådana säljare borde bannlysas för gott på alla försäljningssajter. Dom har över huvud taget inget på nätet att göra med den förutfattade attityden.

Själv fortsätter jag att fynda på Tradera/Sellpy och hoppas att de fortsätter många år framöver.

Är det viktigt för dig att jag vet att just du är akademiker? Och trots det, så är du för korkad för att förstå att jag beskriver i GROVA generella drag, just EN kategori av köpare på Tradera som av någon anledning samlas i den kategori som jag nämner. Det är ingen FÖRUTFATTAD attityd. Det är fakta, för det är så det ser ut, i verkligheten. Tror du inte att jag vet att sådana som dig är guld? Men också tyvärr en minoritet på Tradera.

Det finns flera kategorier av folk på Tradera och jag kan numera bara med hjälp av alias, namn och bostadsadress numera avgöra med ganska hög precision om det kommer bli en smidig snabb affär eller en surdeg med utebliven betalning.

Återkom när du har gjort några tusen sälj på Tradera så kommer du också inse att folket där inte riktigt passar in i din lilla politiskt korrekta underbara bubbla.

Tror du inte att jag själv betalar min annonser omedelbart och alltid lämnar positiva omdömen och jag sköter mig helt korrekt?

Edit: Sedan verkar du inte förstå att någon i slutänden betalar dina märkesvaror till vrakpris. Och det är den säljare som anlitar Sellpy. Och det som tråden handlar om är hur länge det affärsupplägget är hållbart. Hur länge tror du folk kommer acceptera att du köper varor för 100 kronor som du själv värderar till 2000-3000 kr. Vad tror du själv?

Är det någon som har förutfattade meningar så är det du, akademikern.
Senast redigerad av Blingon 2020-01-29 kl. 23:52.
Citera
2020-01-30, 16:15
Medlem
autografsamlarens avatar
Citat:
Edit: Sedan verkar du inte förstå att någon i slutänden betalar dina märkesvaror till vrakpris. Och det är den säljare som anlitar Sellpy. Och det som tråden handlar om är hur länge det affärsupplägget är hållbart. Hur länge tror du folk kommer acceptera att du köper varor för 100 kronor som du själv värderar till 2000-3000 kr. Vad tror du själv?
Här har vi grunden i all marknadsekonomi. Är tillgången mycket större än efterfrågan så faller priserna. Eller för att aktualisera just ämnet begagnade kläder (se mitt inlägg ovan). Är det så att kanske 99% av svenska folket enbart vill köpa nytt och förkastar det begagnade och enbart 1% av svenska folket kan tänka sig att köpa begagnade kläder, som de övriga 99% av svenska folket vill göra sig av med då garderoberna håller på att sprängas, vad tror du då händer med priserna på det begagnade?

Med tanke på att tidsåldern just nu pekar mot besparingar av naturresurser så vore kanske ett alternativ att kommunerna själva öppnar butiker där folk kostnadsfritt kan lämna in sina rena och hela kläder helt gratis. Som butikspersonal skulle kunna användas alla arbetslösa som går på A-kassa och försörjningsstöd. Där skulle folk kunna gå lämna in och även få kläder kostnadsfritt. Ett sätt att få folket att minska lite på köphysterin.
Med tanke på att staten just har klubbat 3 kronor i skatt på varje plastkasse och 30 öre i skatt på varje fruktpåse. Varför inte erbjuda en viss summa för varje klädesplagg som lämnas in i denna butik och det blir också priset för klädesplagget som "säljs"? Kanske ett sätt för alla att återanvända alla kläder så länge de är snygga och rena. Men kanske dödsstöten för alla (Traderahandlare) som tror att begagnade kläder är en vinstmaskin.

Btw, köpte strax innan jul en Hugo Boss kostym via Sellpy som var i nyskick. Nypris enl källor på nätet 5.950 kronor. Mitt pris blev 240 kronor så det blev en av mina julklappar till mig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in