2020-01-27, 15:50
Medlem
langaocbs avatar
Spontant låter det som en Dragons den idé som blir sågad av drakarna.
Hur mycket eller hur dyra grejer måste man ha för att de ska komma och hämta?
Citera
2020-01-27, 17:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har sammanfattat hela affärsmodellen, som går ut på att folk skänker bort sina ägodelar till Sellpy!

Det börjad bra med att folk med för mycket ägodelar som de inte behövde längre, skulle få en service där deras prylar och kläder hämtas upp i blå, IKEA liknande kassar som Sellpy tillhandahöll.

Saker folk inte behövde skulle säljas och "vinsten" skulle delas lika.

Det började bra innan folk insåg att de gav bort sin saker och att de inte fick några pengar i förhållandet till värdet. Det handlade i början om att dyra kläder och andra saker i hemmet, dumpades. Och därför blev omsättningen enorm.

Nu är sakerna för dyra eftersom folk inte vill ge bort sina ägodelar till Sellpy!

Det är slut på folk som är villiga att fylla kassar med saker utan motprestation från Sellpy.

Från att dumpa bra saker till att försöka sälja skräp dyrt är vad detta företag är reducerat till i dag. Det enda värdet Sellpy har, är upplägget med att sälja begagnade varor på Tradera. Var den affärsmodellen värd alla dessa miljoner HM betalde?
Det är faktiskt sant. Som om man skulle annonsera "vi säljer din bil", hämtar bilen utan att betala, försöker sälja den utan att kunna t.ex bilmodeller, får ett skambud, mailar ägaren "tyvärr det blev inte så mycket". Totalt riskfritt eonomiskt för sellpy, originalägaren tar all risk av ren bekvämlighet, han tror sellpy verkligen kan hjälpa honom. Fungerar ett tag, tills sellpy är ökända överallt. Då börjar de sälja till fast pris "Rostig Renault 100.000 kr".

Denna affärside köpte HM. Nja...
Citera
2020-01-27, 19:20
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du får väl läsa kommentarerna vidare här i tråden och på tradera så kanske du ändrar uppfattning.

Jag kan tradera och svenska deras kunder utan och innan. Jag tror därmed jag kan läsa lite i framtiden. Att sellpy expanderar är inte konstigt, de har lagt 20 mkr på att lägga upp olika varor på tradera som de fått gratis (eftersom de inte betalat ännu) med blandad annons-kvalitet och rekordmånga arga kunder. Det är alltid så när man börjar, man får snabbt upp omsättningen eftersom de bra varor man slumpmässigt lyckades få in, utan egen kompetens, säljer ganska omgående. Sedan blir man sittande med 98% skräp som är felprissatta, 10 ex av varje, förra årets modell osv. Dvs 2019 års omsättning kommer redan att dippa jämfört med 2018. Och 2020 blir en katastrof omsättningsmässigt för sellpy. Allt förutsatt att de inte byter affärskoncept eller varor totalt. Bara mina 5 cent.

Att inte HM kan göra analysen ovan, som halv-amatörer kan göra, är oproffsigt. Det hade räckt om de granskat bokborsen.se som funnits i 20 år med liknande koncept, men bara beg-böcker som är en mycket enklare vara än kläder. Och där kunden själv gör annonsen, vilket är oerhört tidskrävande och stjäl all vinst man någonsin kan tänka sig få. Sellpy är dömt att gå med 25-50% i förlustmarginal för alltid, med ständigt samma omsättning som 2018 dvs 100 mkr.
Lägger HM in 0,1 miljarder i kassan så likvideras väl dessa 20mkr, eller menar du att de står i mer skuld?

Sellpy har alltså ett egenägt varulager på runt 1 miljon artiklar, som de köpt av klienter, som de säljer sina varor till, via externa kundbas? Det låter inte lönsamt nej, men nu är ju så inte fallet!

Ja, bokborsen även andra nätbaserade antikvariat är tipptopp härligt, gjort många schysta fynd på äldre facklitteratur, uhm … ?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är faktiskt sant. Som om man skulle annonsera "vi säljer din bil", hämtar bilen utan att betala, försöker sälja den utan att kunna t.ex bilmodeller, får ett skambud, mailar ägaren "tyvärr det blev inte så mycket". Totalt riskfritt eonomiskt för sellpy, originalägaren tar all risk av ren bekvämlighet, han tror sellpy verkligen kan hjälpa honom. Fungerar ett tag, tills sellpy är ökända överallt. Då börjar de sälja till fast pris "Rostig Renault 100.000 kr".

Denna affärside köpte HM. Nja...
Den förklaringsmodellen köper jag däremot. Men vad säger att sellpy inte gör en fusion och helt byter marknadsstrategi igen, om de gjort detta nyss? Därtill har det ju redan presenterats i tråden att det sannolikt har att göra med att utforska smärtgräns hos folk, att de lägger upp "rostiga Renault" för 100000kr, likväl som det kan handla om patetisk inkompetens hos personen bakom datorn. Jag gissar att det inte är en ensam tjackis som lagt upp alla dessa hundratusentals annonser?
Senast redigerad av GoUoD 2020-01-27 kl. 19:25.
Citera
2020-01-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Den förklaringsmodellen köper jag däremot. Men vad säger att sellpy inte gör en fusion och helt byter marknadsstrategi igen, om de gjort detta nyss? Därtill har det ju redan presenterats i tråden att det sannolikt har att göra med att utforska smärtgräns hos folk, att de lägger upp "rostiga Renault" för 100000kr, likväl som det kan handla om patetisk inkompetens hos personen bakom datorn. Jag gissar att det inte är en ensam tjackis som lagt upp alla dessa hundratusentals annonser?

Det är en robot som sätter priserna på prylarna baserat på tidigare försäljningar, om varan inte blir såld till det ursprungliga priset läggs den upp på nytt till ett lägre pris. På detta sätt undviker de att varor blir sålda till ett för billigt pris vilket lätt kan hända om man lägger upp tusentals annonser med lågt utropspris.
Citera
2020-01-27, 19:47
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onthewayhome
Det är en robot som sätter priserna på prylarna baserat på tidigare försäljningar, om varan inte blir såld till det ursprungliga priset läggs den upp på nytt till ett lägre pris. På detta sätt undviker de att varor blir sålda till ett för billigt pris vilket lätt kan hända om man lägger upp tusentals annonser med lågt utropspris.
Voila, min teori stämde. Dumt av mig att inte förstå att det är priser helt tagna ur algoritm.
Citera
2020-01-27, 21:35
Medlem
Jag tycker Sellpy är bra. I regel går plagg ner i pris på ngra veckor. Köpte olika skor, väskor o jeans för under 1000 kr totalt. Massor fynd
Citera
2020-01-27, 22:13
Medlem
Ochotnyryads avatar
Hej,

Har dålig erfarenhet av sellpy. Köpt ett par ggr via tradera och det har blivit fel.

Första gången fick jag en hårborste istället för en t-shirt. Andra gången stod det att gympaskorna var stl 40 men när de kom var de 37. Dvs, kunde ej användas.

Detta har aldrig hänt då jag handlat av privata människor på tradera.

Nu väljer jag bort Sellpy. Det är billigt men vad hjälper det? Få saker man inte vill ha/beställt är jobbigt, störande och tidskrävande.
Citera
2020-01-27, 22:36
Medlem
Jag har sett Sellpy lägga ut dyra systemkameror på Tradera.
Två eller tre dåliga bilder och knapphändig beskrivning, typ ”Systemkamera Nikon med objektiv”

Inget om tillbehör, skick eller om kameran ens fungerar. I bästa fall har de lyckats få med bilder på kameran och objektivet så att man kunnat se vad det är för prylar de vill att man ska bjuda på, men inte alltid.

Odugligt.
Citera
2020-01-28, 08:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onthewayhome
Denna teknik fungerar inte. Man kan inte prova att sälja en villa med för högt pris och sedan sänka. Då får man mindre än om man sätter rätt pris från början, för kunderna blir misstänksamma.

Marknaden för kläder är dessutom varierande inom säsongen, trender, färger osv. Kläder måste säljas omedelbart, man kan inte ha kvar dem.

Vad kostar det att ha ett lager med 10.000 dyra skor där man "testar fram ett pris"?

Enda sättet att sälja dessa varor är att bli expert på dem, ha fantastisk butik med god service, se till att alla kunder blir nöjda. Men Sellpy är den absoluta motsatsen. Bara nyanställda utan kompetens och eget intresse kring beg-sälj, för tunga omkostnader i form av klagande kunder och felmärkta varor som man inte har tid att ta hand om eftersom vinsten är så låg, bara fel varor eftersom folk bara dumpar de som de inte själva kan sälja, osv.

Allt är fel. Stendöd affärsmodell.
Citera
2020-01-28, 13:44
Medlem
autografsamlarens avatar
Ni som är kritiska till SELLPY - beror det på att säljarna får så extremt lite betalt för sina prylar, vanligtvis kläder - eller är det andra orsaker som gör att ni är kritiska till SELLPY?

Jag har själv aldrig sålt något via SELLPY. Däremot har jag köpt mycket prylar - mest kläder - via SELLPY. Brukar köpa en stor kartong med ett 20 tal klädesplagg med nypris på mellan 10K - 20K kronor för under 500 kronor.

Visst, storlekarna är ibland, inte alltför ofta förvisso, helt felmärkta. Men det får man väl räkna in själva slutsumma som ändå gör mig som vinnare. Förloraren blir ändå till viss del den ursprungliga säljaren som ibland inte ens får en krona för sina kläder. Men de har ju trots allt accepterat Sellpys villkor. Däremot har jag hitintills aldrig fått några trasiga eller smutsiga kläder utan allt har varit rent och fräscht. Dock som sagt, i några fall helt felmärkt vad beträffar storleken. Leveranstiden har aldrig varit något fel på från SELLPY. Betalar jag strax efter midnatt ena dagen så har kläderna kommit med Schenker dagen därpå.
Citera
2020-01-28, 16:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autografsamlaren
Ni som är kritiska till SELLPY - beror det på att säljarna får så extremt lite betalt för sina prylar, vanligtvis kläder - eller är det andra orsaker som gör att ni är kritiska till SELLPY?

Jag har själv aldrig sålt något via SELLPY. Däremot har jag köpt mycket prylar - mest kläder - via SELLPY. Brukar köpa en stor kartong med ett 20 tal klädesplagg med nypris på mellan 10K - 20K kronor för under 500 kronor.

Visst, storlekarna är ibland, inte alltför ofta förvisso, helt felmärkta. Men det får man väl räkna in själva slutsumma som ändå gör mig som vinnare. Förloraren blir ändå till viss del den ursprungliga säljaren som ibland inte ens får en krona för sina kläder. Men de har ju trots allt accepterat Sellpys villkor. Däremot har jag hitintills aldrig fått några trasiga eller smutsiga kläder utan allt har varit rent och fräscht. Dock som sagt, i några fall helt felmärkt vad beträffar storleken. Leveranstiden har aldrig varit något fel på från SELLPY. Betalar jag strax efter midnatt ena dagen så har kläderna kommit med Schenker dagen därpå.
Du beskriver problemet ganska exakt. Köparna betalar 500 kr för något som är värt 5000 kr. Vad tror du säljarna tycker om att de får 250 för något de betalat 5000 kr för, vad tycker HM om att sortering märkning fotografering av 20 produkter gav 250 kr i bruttovinst, vad tycker den kräsne köparen om han köpte 1 vara för 500 kr och den var felmärkt?

Men passa på att fynd-köpa så länge det går! Fyll garderoben på säljarnas och HMs bekostnad. Jag ger sellpy max 12 månader till med nuvarande upplägg.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-28 kl. 16:57.
Citera
2020-01-28, 16:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
För att inte helt dissa beg-marknanden vill jag visa motsatsen, en fungerande beg-site i Tyskland som heter momox:
https://momox.biz/en/history/

De säljer upp till 100.000 varor. Per dag! Startades av en kille 2004. Och han gjorde allting rätt. han fokuserade på CDs DVDs och böcker, som har unik isbn-kod, så de kunde göra en gigantisk databas över vad varje vara är värd att betala. Så kan kunder kolla FÖRST om det är värt att sälja. Sedan har böcker och CDs den fördelen att de ofta är i nyskick, och att kunder har massor, så det är värt portot att posta dem. man försökte t.ex samma koncept med mobiler, men det fungerade inte för en kund har bara 1 mobil.

Notera att momox stora säljkanaler är ebay och amazon, i hela världen. De har 200.000 varor på amazon.ex. Om man söker på udda böcker så kommer de ofta upp först, och Tyskland har mycket lågt porto så jag köper gärna där. Momox alla rätt, sellpy alla fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in