Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Du får väl läsa kommentarerna vidare här i tråden och på tradera så kanske du ändrar uppfattning.
Jag kan tradera och svenska deras kunder utan och innan. Jag tror därmed jag kan läsa lite i framtiden. Att sellpy expanderar är inte konstigt, de har lagt 20 mkr på att lägga upp olika varor på tradera som de fått gratis (eftersom de inte betalat ännu) med blandad annons-kvalitet och rekordmånga arga kunder. Det är alltid så när man börjar, man får snabbt upp omsättningen eftersom de bra varor man slumpmässigt lyckades få in, utan egen kompetens, säljer ganska omgående. Sedan blir man sittande med 98% skräp som är felprissatta, 10 ex av varje, förra årets modell osv. Dvs 2019 års omsättning kommer redan att dippa jämfört med 2018. Och 2020 blir en katastrof omsättningsmässigt för sellpy. Allt förutsatt att de inte byter affärskoncept eller varor totalt. Bara mina 5 cent.
Att inte HM kan göra analysen ovan, som halv-amatörer kan göra, är oproffsigt. Det hade räckt om de granskat bokborsen.se som funnits i 20 år med liknande koncept, men bara beg-böcker som är en mycket enklare vara än kläder. Och där kunden själv gör annonsen, vilket är oerhört tidskrävande och stjäl all vinst man någonsin kan tänka sig få. Sellpy är dömt att gå med 25-50% i förlustmarginal för alltid, med ständigt samma omsättning som 2018 dvs 100 mkr.
Lägger HM in 0,1 miljarder i kassan så likvideras väl dessa 20mkr, eller menar du att de står i mer skuld?
Sellpy har alltså ett egenägt varulager på runt 1 miljon artiklar, som de köpt av klienter, som de säljer sina varor till, via externa kundbas? Det låter inte lönsamt nej, men nu är ju så inte fallet!
Ja, bokborsen även andra nätbaserade antikvariat är tipptopp härligt, gjort många schysta fynd på äldre facklitteratur, uhm … ?
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det är faktiskt sant. Som om man skulle annonsera "vi säljer din bil", hämtar bilen utan att betala, försöker sälja den utan att kunna t.ex bilmodeller, får ett skambud, mailar ägaren "tyvärr det blev inte så mycket". Totalt riskfritt eonomiskt för sellpy, originalägaren tar all risk av ren bekvämlighet, han tror sellpy verkligen kan hjälpa honom. Fungerar ett tag, tills sellpy är ökända överallt. Då börjar de sälja till fast pris "Rostig Renault 100.000 kr".
Denna affärside köpte HM. Nja...
Den förklaringsmodellen köper jag däremot. Men vad säger att sellpy inte gör en fusion och helt byter marknadsstrategi igen, om de gjort detta nyss? Därtill har det ju redan presenterats i tråden att det sannolikt har att göra med att utforska smärtgräns hos folk, att de lägger upp "rostiga Renault" för 100000kr, likväl som det kan handla om patetisk inkompetens hos personen bakom datorn. Jag gissar att det inte är en ensam tjackis som lagt upp alla dessa hundratusentals annonser?