• 1
  • 2
2020-01-26, 05:16
Medlem
irrelevants avatar
Jag kollade missing peoples sida och blir förbryllad över att det är så många personer som bara försvinner spårlöst. Vad säger statistiken, var har de flesta tagit vägen? Vad är de vanligaste anledningarna? Har försökt hitta statistik men kan inte hitta. Hur är trenderna kring försvinnanden, ökat/minskat, främst i sverige men även hur det ser ut i andra länder?

Om det redan finns en tråd i ämnet ber jag om ursäkt, då får någon gärna dirigera mig dit. Tack på förhand!
Citera
2020-01-26, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Jag kollade missing peoples sida och blir förbryllad över att det är så många personer som bara försvinner spårlöst. Vad säger statistiken, var har de flesta tagit vägen? Vad är de vanligaste anledningarna? Har försökt hitta statistik men kan inte hitta. Hur är trenderna kring försvinnanden, ökat/minskat, främst i sverige men även hur det ser ut i andra länder?

Om det redan finns en tråd i ämnet ber jag om ursäkt, då får någon gärna dirigera mig dit. Tack på förhand!

Det där är interessant, jag har i många år misstänkt att det finns en eller flera seriemördare i väst sverige.

Speciellt sommartid har det en tendens att försvinna folk spårlöst i Gbg regionen det verkar lugnat ner sig på de senaste åren, eller
Om det bara beror på att flödet utav dåliga nyheter eskallerat.
För runt tio år sedan var det tydligt att pressen var nära att gå ut med artklar om detta, gissar att de blev tillsagda att låta bli.

Hade gärna sett ngn seriös uppföljning utav detta, om det inte redan skett och locket ör på.
Citera
2020-01-26, 06:04
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:

Det jag tycker är märkligt att inte ens personernas kläder återfinns ute i skogarna... Har varit med på de flesta eftersök i väst sverige under många år, att kropparna försvinner är en sak men kläderna borde ju återfinnas tycker man.
Citera
2020-01-26, 06:36
Bannlyst
Citat:

Hemska att medborgare kan försvinna hur som och tyvärr tror jag att statistiken visar att de försvunna inte har hittats.
Citera
2020-01-26, 07:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Det ska finnas ungefär 1500 spårlöst försvunna. Personer man inte har en aning om vad som hänt med. Det vanliga där är förmodligen olycka/sjukdom. De var ute på tur i skogen råkade ut för sjukdom kanske och kroppen hittades aldrig. Sedan finns det sådana som självmant velat försvinna. De kanske har haft skulder till kriminella och sett det som en bra utväg att försvinna.

Sådana personer har ju försökt att dölja sitt försvinnande med allt från att de var med på Estonia till att de förolyckades under tsunamin. Utöver det såklart en del av dessa 1500 som tagit livet av sig. Jag menar slängt sig från en färja där en kropp aldrig hittades.
Citera
2020-01-26, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Det där är interessant, jag har i många år misstänkt att det finns en eller flera seriemördare i väst sverige.

Speciellt sommartid har det en tendens att försvinna folk spårlöst i Gbg regionen det verkar lugnat ner sig på de senaste åren, eller
Om det bara beror på att flödet utav dåliga nyheter eskallerat.
För runt tio år sedan var det tydligt att pressen var nära att gå ut med artklar om detta, gissar att de blev tillsagda att låta bli.

Hade gärna sett ngn seriös uppföljning utav detta, om det inte redan skett och locket ör på.
Och vad får dig att tro att det rör sig om just seriemördare?

De flesta som verkar försvinna är åldringar och småkriminella pundare. Att människor försvinner på sommaren beror väl gissningsvis på att de är ute under sommaren. Det är svårt att försvinna när man sitter hemma och väntar ut vintern.
Citera
2020-01-26, 18:04
Medlem
vichy6s avatar
Har läst/hört att 3 personer om dagen anmäls som försvunna. De allra flesta dyker upp levande och ok
Citera
2020-01-26, 19:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olösta för försvinnanden.

De flesta olösta försvinnanden handlar om olyckor, sjukdom och självmord.

En person som t. ex. tänker begå självmord ser många gånger till han hans/hennes kvarlevor aldrig kommer att hittas. Även personer som har omkommit via olyckor kan vara svåra att hittas. En stor del av dessa försvinnanden handlar också om frivilliga sådana.

Hur många procent, hur många av dessa ungefär 1500 fall, har försvunnit via brott vet jag inte.
Citera
2020-01-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Och vad får dig att tro att det rör sig om just seriemördare?

De flesta som verkar försvinna är åldringar och småkriminella pundare. Att människor försvinner på sommaren beror väl gissningsvis på att de är ute under sommaren. Det är svårt att försvinna när man sitter hemma och väntar ut vintern.

Tänker på fall där den försvunne typ ringt tjejjen och sagt att han är på väg hem och haft kort avstånd hem.
Att de sedan inte hittar varken kropp eller spår, får en att fundera.
Citera
2020-01-26, 21:53
Bannlyst
Citat:
Tänker på fall där den försvunne typ ringt tjejjen och sagt att han är på väg hem och haft kort avstånd hem.
Att de sedan inte hittar varken kropp eller spår, får en att fundera.
Har du något sådant exempel på rak arm? Menar inte att du har fel, utan känner bara inte till dem. Kollar man på MP:s lista över försvunna, så faller de flesta i kategorierna gamla och pundare. Gamla brukar gå vilse, eller ramla under någon skogspromenad, medan pundarna brukar dyka upp i olika grustag efter några år.
Citera
2020-01-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Har du något sådant exempel på rak arm? Menar inte att du har fel, utan känner bara inte till dem. Kollar man på MP:s lista över försvunna, så faller de flesta i kategorierna gamla och pundare. Gamla brukar gå vilse, eller ramla under någon skogspromenad, medan pundarna brukar dyka upp i olika grustag efter några år.

Tänker på ett specifikt fall ja, kommer inte ihåg namn eller årtal.
Var tydligen en vanlig person med jobb o tjejj.
Hade varit på fest och hade nära hem och ringde och sa att han var på väg.
Sen poff, borta.

Flera liknande fall finns.
Brottsoffer brukar bli funna eller något hittas, inte bara totalt försvunna.
Det är vad jag blir misstänksam på.
Citera
2020-01-26, 22:21
Bannlyst
Citat:
Tänker på ett specifikt fall ja, kommer inte ihåg namn eller årtal.
Var tydligen en vanlig person med jobb o tjejj.
Hade varit på fest och hade nära hem och ringde och sa att han var på väg.
Sen poff, borta.

Flera liknande fall finns.
Brottsoffer brukar bli funna eller något hittas, inte bara totalt försvunna.
Det är vad jag blir misstänksam på.
Svårt att dra några generella slutsatser, men tittar vi historiskt, så ger sig seriemördare på utsatta personer som ingen bryr sig om. Framförallt har det varit prostituerade och under 70-80-talet bögar. Att helyllesvenssons spontant mördas är högst ovanligt. Att de dessutom går upp i rök är än mer svårförklarat.

Ibland kan ju en kropp dessutom gömmas i det öppna, så att säga. Vet flera fall där lokala fyllon har snubblat i något dike, eller en ankdamm och inte hittats på åratal eftersom ingen bara har tittat där.

Man måste nog studera varje enskilt fall för att få någon uppfattning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in