• 3
  • 4
2020-01-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Allt är ju spekulationer
Nja, jag skulle säga teorier baserad på tidigare bevisad vetenskap.....

Du vet att vi kan forska på väldigt mycket här på jorden om hur universum fungerar och att man inte behöver fysiskt åka till universums rand och observera va?

När man knäcker gravitationens gåta kommer väldigt mycket kunna trilla på plats. Jag hoppas det sker under vår livstid, men tror inte att det hinns med.
Citera
2020-01-26, 15:50
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche

Utanför den universumsfären (eller ballongen eller vad det nu har för form - att det skulle vara rektangulärt unnar jag mig att förhålla mig skeptisk till) så tror jag tills annat bevisats på multiversumupplägget, .

Igen, det är inte i ballongen universum existerar utan på ytan. "Utanför" är alltså både inne och utanför ballongen.
Fast det är ändå inte ballongformat utan mer ett sätt att göra det greppbart.
...och utanför existerar heller inte då det skulle kräva rymd.
Citera
2020-01-26, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Utanför existerar inte. Ett "utanför" är ju en position som behöver rymd.
Det expanderande universums rymd ska åskådliggöras enklast inte som en ballong utan som ytan på en ballong. När du försöker nå kanten/slutet kröker rummet sig i alla riktningar och rör du dig tillräckligt länge i samma riktning är du tillbaka där du började.
Som jag har förstått det. Rätta gärna .
Tillbaka där man började stämmer på ett positivt krökt universum och det tvistas om huruvida vårt universum är positivit eller negativt krökt?

Ungefär så har jag förstått det också. Om vi då tänker oss det som universum innehåller som figurer på ballongens yta, så kan de bara röra sig längs med ytan.
Citera
2020-01-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo. När universum slutar, startar ett nytt universum och så fortsätter det för evigt. Något sådant får man nog sträcka sig till att tänka annars går man galen. Våra hjärnor är helt enkelt för små för att ens fatta saker som att det inte finns ett slut. Vad finns bortom slutet osv. Nix vi går galna om vi tänker för mycket på det.

Vi?
Tala för dig själv, snille..
Citera
2020-01-26, 16:58
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
När man knäcker gravitationens gåta kommer väldigt mycket kunna trilla på plats. Jag hoppas det sker under vår livstid, men tror inte att det hinns med.

Så är det. Resten är spekulationer. Troligen när vi knäcker gåtan du talar om då inser vi att "oj, vi gjorde nog fel från början".
Citera
2020-01-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Så är det. Resten är spekulationer. Troligen när vi knäcker gåtan du talar om då inser vi att "oj, vi gjorde nog fel från början".

Vetenskapen har rätt bra koll på läget, stora framsteg gjordes efter Einsteins relativitetsteori lades fram och bekräftades av många oberoende forskare, så när någon smart fan kan härleda gravitation och får Nobelpris för det så kommer nog snarare många teorier kring universums skapande, svarta hål och universums utbredning kunna bevisas.

Men vad vet jag, jag är bara en amatör-fysik-nerd.
Citera
2020-01-26, 17:22
Medlem
Tänk om jorden och våran vintergata är bara en elektron som cirklar omkring en atom i en loppa på en hund?
Citera
2020-01-26, 23:00
Medlem
nakamotos avatar
Universum är torusformad och emanerar från dess mittpunkt.
Citera
2020-01-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbil10
Tänk om jorden och våran vintergata är bara en elektron som cirklar omkring en atom i en loppa på en hund?
Det är en uråldrig idé som fungerade bättre innan kvantmekaniken, när man tänkte sig elektroner som små kulor som roterade runt en större kula i form av atomkärnan.
https://en.wikipedia.org/wiki/He_Who_Shrank
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in