2020-01-26, 13:08
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Universum kan liknas med en ballong som expanderar.

Ja
Min fråga är vad som kan finnas utanför denna ballong
Citera
2020-01-26, 13:19
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Finns det inte en grupp som ser världen i en typ av bubbla... Frågan då är vad finns utanför denna bubbla.
Kant eller slut så tror jag personligen aldrig att vi kommer att förstå hur stor universum är och inte heller vad som finns utanför de gränser vi ser.... oänderligt kan svaret bli och det är svårt för människor att förstå.... Kanske är det tänkt att människan bara skall leva och försöka göra det bästa och mest mänskliga av sina liv...

I det här fallet är kunskapen och kraften i vetenskapen (människan) mycket liten. Och bara begränsad. På en mycket liten planet. Det kallas (planetjord) oavsett hur sofistikerad den är. Privat kunskap är liten jämfört med stora saker som vi inte kan förstå.
Citera
2020-01-26, 13:26
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Vad menas med "rymden"? Vilken rymd och vad ryms?

Om vi har ett rymdskepp snabbt. (Snabbare än ljusets hastighet)
Vi har förmågan att gå så mycket vi vill.
Vart ska vi? Är det på kanten av rymden!
Vad kommer vi att upptäcka när vi lämnar (yttre rymden)!
Citera
2020-01-26, 13:37
Medlem
8888zoom8888s avatar
Det finns en triangel. Fyrkant, rektangel och cirkel.
Finns det en (geometrisk) form som kan beskrivas som oändlig!
Jag menar när vi är i den här (geometrisk) modellen. Omöjligt för dig att nå kanterna !!?
Jag tror att detta är närmare svaret.
Citera
2020-01-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Har rymden en kant och ett slut?
Jag vet att dess exakta form är okänd.
Till exempel om det yttre utrymmet ser ut som en rektangel.
Vad hittar vi i slutet av kanten av denna rektangel?
Och vad är exakt denna kant också? (Och vad är det efter kanten?)

Problemet är att de flesta människor endast kan se en start och ett slut och inte mindfucka tanken på evigt.
Därav tänker du automatiskt på ett slut och en ny början.
Citera
2020-01-26, 14:17
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Ja
Min fråga är vad som kan finnas utanför denna ballong

Utanför existerar inte. Ett "utanför" är ju en position som behöver rymd.
Det expanderande universums rymd ska åskådliggöras enklast inte som en ballong utan som ytan på en ballong. När du försöker nå kanten/slutet kröker rummet sig i alla riktningar och rör du dig tillräckligt länge i samma riktning är du tillbaka där du började.
Som jag har förstått det. Rätta gärna .
Tillbaka där man började stämmer på ett positivt krökt universum och det tvistas om huruvida vårt universum är positivit eller negativt krökt?
Citera
2020-01-26, 14:35
Medlem
RumpNietzsches avatar
Jag brukar föreställa mig det som att vårt universum är ändligt och expanderande med startpunkt vid big bang och att det förmodligen kommer att kollapsa i nåt slags big crunch och dö till slut, och under tiden som det faktiskt existerar så är rumtiden krökt på så vis att om du flyger ett rymdskepp i en rak linje så kommer du som tidigare nämnts i tråden tillbaka till början igen så småningom. Ungefär som en trickmotorcykel som kör inuti en boll av stålnät, den kör framåt hela tiden men kommer alltid tillbaka till början igen.

Utanför den universumsfären (eller ballongen eller vad det nu har för form - att det skulle vara rektangulärt unnar jag mig att förhålla mig skeptisk till) så tror jag tills annat bevisats på multiversumupplägget, att man där helt enkelt finner ett annat universum, och ett till och ett till osv i en gigantisk struktur av oräkneliga universum, ungefär som atomer i en mycket komplex molekyl. Där ett dör, föds ett nytt osv. Det låter inte heller helt omöjligt att svarta hål skulle kunna vara något slags "tunnlar" som förbinder dem med varandra.

Det är väl ungefär den modellen som gör mig personligen minst vansinnig att försöka föreställa mig.

Hur allt detta sedan började en gång i tiden, eller vad den övergripande multiversumrymden har för form och vad som eventuellt finns utanför den, försöker jag undvika att fundera ihjäl mig på eftersom det ligger lite för långt utanför vad som kan observeras av mänskligheten idag för att ens kunna dra till med någon kvalificerad gissning på.
Citera
2020-01-26, 14:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Jag brukar föreställa mig det som att vårt universum är ändligt och expanderande med startpunkt vid big bang och att det förmodligen kommer att kollapsa i nåt slags big crunch och dö till slut, och under tiden som det faktiskt existerar så är rumtiden krökt på så vis att om du flyger ett rymdskepp i en rak linje så kommer du som tidigare nämnts i tråden tillbaka till början igen så småningom. Ungefär som en trickmotorcykel som kör inuti en boll av stålnät, den kör framåt hela tiden men kommer alltid tillbaka till början igen.

Utanför den universumsfären (eller ballongen eller vad det nu har för form - att det skulle vara rektangulärt unnar jag mig att förhålla mig skeptisk till) så tror jag tills annat bevisats på multiversumupplägget, att man där helt enkelt finner ett annat universum, och ett till och ett till osv i en gigantisk struktur av oräkneliga universum, ungefär som atomer i en mycket komplex molekyl. Där ett dör, föds ett nytt osv. Det låter inte heller helt omöjligt att svarta hål skulle kunna vara något slags "tunnlar" som förbinder dem med varandra.

Det är väl ungefär den modellen som gör mig personligen minst vansinnig att försöka föreställa mig.

Hur allt detta sedan började en gång i tiden, eller vad den övergripande multiversumrymden har för form och vad som eventuellt finns utanför den, försöker jag undvika att fundera ihjäl mig på eftersom det ligger lite för långt utanför vad som kan observeras av mänskligheten idag för att ens kunna dra till med någon kvalificerad gissning på.
Multiversum i olika dimensioner. Som ej går att resa mellan med raketer.
Filmen med Jodie Foster är inne på det spåret
Hette den Contact?
Som psychonaut kan man lämna kroppen och göra dessa långa resor som inte är så långa egentligen, alla dimensioner finns på samma plats, inbakade i varandra.
Kanske var det som urbefolkningen var inne på när de käkade psychotropiska växter.
Citera
2020-01-26, 14:49
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Astro-fysiker och teoretiska fysiker har rätt bra koll på läget...

Enligt de ja. Men deras kompetens baseras bara på deras sätt att mäta
Citera
2020-01-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Enligt de ja. Men deras kompetens baseras bara på deras sätt att mäta

Har du några bättre idéer om universum som dagens fysiker har missat på lut?
Citera
2020-01-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche

What if vårt universum är ett svart hål i ett annat, större universum och vi bara kan se ”tillbaka” till event horizon? Vårt universum växer då prylar från det yttre universumet trillar in i vårt och radien på vårt event horizon växer?!
Citera
2020-01-26, 15:23
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Har du några bättre idéer om universum som dagens fysiker har missat på lut?

Allt är ju spekulationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in