2020-01-26, 02:31
Medlem
Hej!

Vilka är bra arbetsgivare och varför för jurister/advokater?
Vart tror ni trivseln är högst? Bland domare, åklagare, bolagsjurister, försvarsadvokater eller affärsjurister?
Citera
2020-01-26, 23:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Hej!

Vilka är bra arbetsgivare och varför för jurister/advokater?
Vart tror ni trivseln är högst? Bland domare, åklagare, bolagsjurister, försvarsadvokater eller affärsjurister?
Varför skulle trivseln vara korrelerad med befattningen?
Citera
2020-01-26, 23:42
Medlem
Nä men vilka som har bra stämning, bra förmåner osv.
Citera
2020-01-27, 00:12
Medlem
Citat:

Överlag väldigt tuff stämning bland jurister då alla är väldigt tävlingsinriktade. Men är du duktig och ser bra ut är det en stor fördel.

Stämningen varierar också beroende på hur väl du presterar på jobbet. Sämst förmåner av de du nämner har åklagare. Detta då de precis som domaren har förtroendetid (vilket ofta innebär mer än 8 timmar), men mycket sämre lön än domarna.

Vad gällande affärsjuridik beror det mycket på vilket kontor och byrå du hamnar på, och hur väl du presterar. Förmånerna är goda om du är duktig men räkna med hårt jobb. Mycket svårt på många ställen att förena med ett lyckat familjeliv.

Överlag så är det inte så bra arbetsgivare för jurister. Har att göra med att vi som är jurister oftast älskar jobbet och då alla jobbar mycket blir tempot högt. I och med att man ofta är i tuffa förhandlingar blir folk ibland rätt hårda även privat.
Senast redigerad av Christianbadass 2020-01-27 kl. 00:18.
Citera
2020-01-27, 06:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja det var ju det jag invände mot - varför utgår du från att yrket korrelerar med trivseln (eller för den delen, andra parametrar)? För att exemplifiera, om du inte förstår frågan - varför antar du att en domare på en tingsrätt i Göteborg har samma trivsel/stämning som en domare på en förvaltningsrätt i Falun, eller annan domstol, eller varför en affärsjurist på en byrå i Sundsvall skulle ha det likadant på sin arbetsplats (eller uppleva det likadant) som en affärsjurist på en annan byrå, belägen i Malmö?
Citera
2020-01-27, 07:39
Medlem
FruStormuftis avatar
Gällande förmåner så kan bank vara bra. Själva bankfolket är kanske inte så kul typer. Titta på restid och lokaler.
Citera
2020-01-27, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Gällande förmåner så kan bank vara bra. Själva bankfolket är kanske inte så kul typer. Titta på restid och lokaler.

Fast bankfolk är ju betydligt roligare och skönare än byråfolk. Det är iofs alla eftersom byråfolk är dem tråkigaste som finns.
Citera
2020-01-27, 08:05
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victus
Fast bankfolk är ju betydligt roligare och skönare än byråfolk. Det är iofs alla eftersom byråfolk är dem tråkigaste som finns.

Då är det väl bara att börja undersöka och sikta på fräschaste banken. Lycka till
Citera
2020-01-27, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Då är det väl bara att börja undersöka och sikta på fräschaste banken. Lycka till

Nu är jag inte TS men hade jag varit jurist hade jag kanske slitit på byrå max 2-3 år och sedan bytt till Företagsjuridik eller Banksektor.
Citera
2020-01-28, 00:05
Medlem
Tack!! Ett sådant svar som jag hade hoppats på!
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Överlag väldigt tuff stämning bland jurister då alla är väldigt tävlingsinriktade. Men är du duktig och ser bra ut är det en stor fördel.

Stämningen varierar också beroende på hur väl du presterar på jobbet. Sämst förmåner av de du nämner har åklagare. Detta då de precis som domaren har förtroendetid (vilket ofta innebär mer än 8 timmar), men mycket sämre lön än domarna.

Vad gällande affärsjuridik beror det mycket på vilket kontor och byrå du hamnar på, och hur väl du presterar. Förmånerna är goda om du är duktig men räkna med hårt jobb. Mycket svårt på många ställen att förena med ett lyckat familjeliv.

Överlag så är det inte så bra arbetsgivare för jurister. Har att göra med att vi som är jurister oftast älskar jobbet och då alla jobbar mycket blir tempot högt. I och med att man ofta är i tuffa förhandlingar blir folk ibland rätt hårda även privat.
Citera
2020-01-28, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victus

Jaså? Byråfolk tycker jag verkar roliga. Mycket aw osv.
Hoppas någon byrå kan vara roligare än någon annan.
Citera
2020-01-28, 08:14
Medlem
Citat:
Jaså? Byråfolk tycker jag verkar roliga. Mycket aw osv.
Hoppas någon byrå kan vara roligare än någon annan.

Jag har rätt bra insikt i byråvärlden. Tycker inte det är mer aktivitet än på en normal privat arbetsplats med tanke på att byråfolk också jobbar mycket mer. Klart det finns en och annan vettig(framförallt medelålders) men dem flesta är ganska standardutformade människor. Det bästa om du vill ha roligt är att ta någon mindre byrå, där finns allt möjligt. Dem större är i princip likadana och samma människor oavsett vart du jobbar. Nu pratar jag framförallt revision så du vet, har dålig koll på jurist, kan absolut tänka mig att det finns ännu fler vettiga medelålders där, men unga bör vara samma tråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in