2020-01-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du är en fjant som pratar i nattmössan.

"Vi tar inte kort på köp under 50 kronor". "Här kan du inte betala med kort."
Skyltarna blir allt vanligare sedan det blev förbjudet att ta ut extra avgifter av kunder som handlar med kort.
Många butiker, kiosker och restauranger ser kortköp som en dålig affär. Särskilt när det handlar om små belopp"

https://www.dt.se/artikel/handlare-ser-kortkop-som-en-dalig-affar

"Beloppsgränsen varierar mellan olika länder. I Sverige går kontaktlösa köp att göra för belopp upp till 200 eller 250 kronor beroende på bank"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-vet-du-om-har-ett-kontaktlost-bankkort-kolla-med-din-bank

Vad händer om du helt plötsligt vill handla för 415 kr och spara tid genom en kontaktlös betalning?

Du lägger fortfarande bara emot kortet. Hur lång tid tar det slå 4 siffror mot att lämna kontanter och behöva vänta på växel?
Citera
2020-01-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Kom med i matchen och börja använd självskanning.

Det gör jag för det mesta. Men ibland har man varor som inte funkar i självscanningen.
Citera
2020-01-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggerullstol
Enkelt. Om 50 år kommer den yngre generationen fråga varför såna som du fortfarande använder mobilt bankid vid köp.

Sorry men jag kommer alltid hänga med tekniken oavsett hur gammal jag bli. Vill inte bli en av dom som andra i kön retar sig på.
Citera
2020-01-26, 18:42
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Det är givetvis inte lönt att hålla butiker öppna i beckmörker bara för att kunna betjäna pensionärer och en handfull övriga kontantivrare. Till exempel stängde de flesta av Heron Citys butiker idag när det blev strömavbrott: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWgLM3/stromavbrott-slackte-ner-jattegalleria-och-handelsomrade

Det är därför jag skiljer på sommartid och vintertid i ett tidigare inlägg.

Är det sommar kör man på väldigt snabbt, är det vinter går det inte..
Citera
2020-01-26, 19:00
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Varför ska gamla alltid betala med kontanter?

För att dom inte är lika lättlurade och korkade som ungdomar.

Citat:
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

Förklara för mig hur de tänker.

Läs här:
https://www.mises.se/2019/02/19/det-principiella-problemet-med-det-kontantlosa-samhallet/

Och här:
http://www.kontantupproret.se/integritet-och-kontanter/
Citera
2020-01-26, 19:25
Medlem
sluskjohans avatar
Varför ska unga hålla på att betala med mobilen eller klockan? Snart kommer väl ett chip som du opererar in i fingret. Kontanter strular aldrig och äldre är van att betala med cash så låt dom göra det. Finns säkert saker du gör som många blir irriterad på också.
Citera
2020-01-26, 19:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristokratAnonym
Nu när SEB ligger nere och man inte ens kan använda sitt kort så börjar man ju fundera på om man ska fylla madrassen med 20-lappar ändå...
Som du skriver är det bra med någon reserv när det strular och idag när det finns flera kort utan årsavgift kan man utan problem ha minst ett extra.
Själv brukar jag se till att ha någon hundring kontant och 2-3 olika kort på mig och det har hjälpt mig både hemma och på resor.

Tror att det är vanligare bland äldre att dela upp sina kontanter under månaden så att de inte tar slut som lyxfällan ibland också tipsar om.
Citera
2020-01-26, 20:05
Medlem
Nu när vi faktiskt har betalningssystem som i mycket är smidigare än att betala med kontanter saknas i många fall incitament att medföra kontanter till mer än den reserv som jag antar de flesta har.

Innan det blev populärt med att betala med kort var det inte så sällsynt att betalning istället gjordes med en annan förträfflig uppfinning: Check. Det gick till så att när summan som skulle betalas presenterats för kunden sökte denne fram sitt checkhäfte och bad att få låna en penna, sedan frågades det "vad skall den stå på, vad heter företaget"? Skriver lite till sedan "Kan jag skriva den på 1000 jämnt?" Svaret ibland, "Nej, bara upp till nästa hundratal kronor". Nu började transaktionen ta form, återstod bara att kassörskan skulle räkna upp växeln och be att få igen pennan!

Sedan började en del med kort, kortet skulle läggas i en apparat tillsammans med ett blankettset som kundens uppgifter kopierades till. Ja, resten kommer ni säkert ihåg, ingen som direkt saknar något av dessa metoder, då nu hanteringssmidigheten för dagens kort kommit till den nivå att kontanter i många fall är besvärligare – använd kort!
Citera
2020-01-26, 20:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Sorry men jag kommer alltid hänga med tekniken oavsett hur gammal jag bli. Vill inte bli en av dom som andra i kön retar sig på.

Du tror kanske det ja och du kommer kanske heller inte förstå när det inte längre är så.
Citera
2020-01-26, 20:12
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
För att dom inte är lika lättlurade och korkade som ungdomar.

Läs här:
https://www.mises.se/2019/02/19/det-principiella-problemet-med-det-kontantlosa-samhallet/

Och här:
http://www.kontantupproret.se/integritet-och-kontanter/

Man kan inte betala med kort, endast ansöka via en kortterminal att tredje part godkänner ett belopp, man äger ingenting utan har bara en fordran!

Polisen: Kortbedrägerier nu vanligaste brottet, antalet kortbedrägerier fortsatte att öka förra året och passerade över 100 000 anmälda fall. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7124593
Citera
2020-01-27, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om man är för ett mindre kriminellt samhälle underlättar det om kontanter försvinner.
Om man är orolig för att staten ser vad du gör är nog kontanter att föredra.

Invandrarna ska ha sina bidrag. Annars blir det krig. Svenskar måste betala. Beskattningsprincip blir att den som har digitala pengar blir brandskattad. Digitala pengar går inte att gömma från staten. Knark går utmärkt att handla i andra valutor. Heja gamlingarna med cash i kassan!
Citera
2020-01-27, 02:10
Medlem
Såg att SEB system ligger nere. Tänk om det funnits en annan smidigt betalningsmetod... Tekniken är inte alltid att lita på hela tiden. Alltid bra att ha kontanter så man kan klara sig.

Om du blir så stressad och arg över att någon betalar med kontanter och det tar lite tid i kön så bör du se över ditt liv. Det är inte sunt. Inte bra för dig. Högt blodtryck?

Kontanter är för många som är gamla och virriga en trygghet. Du har bättre översikt över hur mycket pengar du har. De håller säkert inte heller på med internetbank i mobilen då mycket av det är krångligt att lära sig som äldre. Något som tar en person i 20 års åldern 20 min att lära sig kan ta någon över 65 den 3 dubbla tiden att lära sig. Kroppen åldras och fungerar inte lika bra. Men även för svagbegåvade är det ett bättre betalningsalternativ då du fysiskt kan se vad du har och inte har.
Kan även gälla människor med skallskador som har problem med minnet och känner en större trygghet i att betala med kontanter för man har bättre översikt.

Du borde öva på förmågan att se och förstå utifrån andra perspektiv än ditt eget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in