2020-01-26, 10:20
Medlem
Jag frågade en kassörska en gång vilket som var värst och som sinkade köerna mest. De äldre som betalade med kontanter eller de äldre som envisades att använda kort fast dom hade uppenbara problem att hålla reda på korten och än mindre pinkoderna. Min erfarenhet är att det är de sistnämnda och det bekräftades av kassörskan.
Citera
2020-01-26, 10:22
Medlem
elbels avatar
Om hundra år
Varför ska alla gubbar betala med swish och googlepay

Varför betalar de inte med ögonskanning, chip eller dna-prov?
Citera
2020-01-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

Förklara för mig hur de tänker.

Enkelt. Om 50 år kommer den yngre generationen fråga varför såna som du fortfarande använder mobilt bankid vid köp.
Citera
2020-01-26, 10:42
Medlem
Ett irritationsmoment är att många större livsmedelsbutiker gått över till ett "automatiskt" kontanthanteringssystem. Man lämnar sedlarna till kassörskan och lägger mynten i en maskin. Är sedlarna det minsta skrynkliga eller har hundöron måste kassörskan stoppa in dem fyra-fem gånger och myntmaskinen tar lång tid att registrera varje enskilt mynt. Vi som betalar med kontanter får skulden för att butikerna infört ett långsammare system!

Sedan kan jag tycka att de som är så stressade att några minuter hit eller dit spelar roll istället handlar mat online, det är väl den självklara lösningen? Så slipper ni interagera med folk överhuvudtaget.
Citera
2020-01-26, 13:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

När du blir gammal eller redan långt innan dess kommer de yngre fråga sig, varför ska de gamla alltid envisas med att betala med dessa ålderdomliga kort.
Citera
2020-01-26, 14:10
Medlem
Nu är jag iofs inte så gammal (49), men betalar allt jag kan kontant . Tycker det känns bättre så, och nått ska man ju göra med sk svarta pengar..går man till banken o vill sätta in blir det nästan förhör..
Nås handlar för mina kontanter o sparar lönen..betalar ju typ el försäkringar mm med autogiro. Praktiskt 😉
Citera
2020-01-26, 14:51
Medlem
Citat:

Detta du drar upp är ett undantagsfall. I regel går det snabbare att betala med kontanter.
Citera
2020-01-26, 15:55
Medlem
Big Bosss avatar
Idag kunde jag inte handla för hela SEB banken ligger nere. Så jag kan förstå varför man kan föredra kontant.
Citera
2020-01-26, 16:01
Medlem
Wahnsinns avatar
Det är givetvis inte lönt att hålla butiker öppna i beckmörker bara för att kunna betjäna pensionärer och en handfull övriga kontantivrare. Till exempel stängde de flesta av Heron Citys butiker idag när det blev strömavbrott: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWgLM3/stromavbrott-slackte-ner-jattegalleria-och-handelsomrade
Citera
2020-01-26, 16:13
Medlem
Nu när SEB ligger nere och man inte ens kan använda sitt kort så börjar man ju fundera på om man ska fylla madrassen med 20-lappar ändå...
Senast redigerad av AristokratAnonym 2020-01-26 kl. 16:43.
Citera
2020-01-26, 16:32
Medlem
Citat:

kanske för att de använt pengar medan deras hjärna formades och kort i 10 år. När du blir gammal kommer de som är yngre än dig att ha samma problem med dig. Mitt tips är att du slutar irritera dig över sådant du inte kan påverka som t ex andra människor. Det brukar man lära sig med åren, men vissa lär sig aldrig det och jag skulle gärna vilja veta hur de tänker?
Citera
2020-01-26, 16:54
Medlem
ormbitens avatar
Som andra redan sagt så är det väl kanske inte helt enkelt att ändra på rutiner när man kommer upp i åren...

Farsgubben är 80 och han har alltid använt kontanter... Han plockar ut hela pensionen varje månad i bankomaten och betalar med kontanter vart han än handlar.

Jag har försökt att förmå honom att använda kort men han är envis. Han lever kvar i det gamla.

Personligen använder jag en också hel del kontanter men det beror på att jag jobbar ihop ganska mycket svarta pengar på kvällar och helger. Det blir mest att man använder dessa pengar till matköp och andra vardagliga ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in