2020-01-25, 18:34
Medlem
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

Förklara för mig hur de tänker.
Citera
2020-01-25, 18:37
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

Sluta säg ALLTID min mormor använder för det mesta kort.
Citera
2020-01-25, 18:38
Bannlyst
De är väl minst lika jobbiga när de använder kortet. Av någon outgrundlig anledning kommer de aldrig ihåg hur kortet fungerar, var man stoppar in det, eller vilken kod det är.
Citera
2020-01-25, 18:38
Medlem
Kontanter är demokratisk frihet; somliga förstår detta, andra är nyttiga idioter under systemet och bankerna.

Jag använder alltid kontant där det är möjligt.
Äldre människor tänker i större utsträckning än yngre.
Citera
2020-01-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Sluta säg ALLTID min mormor använder för det mesta kort.

Jag hyllar din mormor!! Hon är ett föredöme!!
Citera
2020-01-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
De är väl minst lika jobbiga när de använder kortet. Av någon outgrundlig anledning kommer de aldrig ihåg hur kortet fungerar, var man stoppar in det, eller vilken kod det är.

Hm. Sant. Eller att de bara kan lägga emot kortet och inte stoppa i det eller dra det på de nyaste korten. Och är beloppet under viss summa så behövs ingen kod.
Citera
2020-01-25, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Kontanter är demokratisk frihet; somliga förstår detta, andra är nyttiga idioter under systemet och bankerna.

I det här fallet, så är det inte ett politiskt ställningstagande, utan att de är oförmögna att ta till sig ny teknik.
Citera
2020-01-25, 18:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Så sant så sant. Här är det bara kontanter som gäller, vägrar kort.
Citera
2020-01-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
I det här fallet, så är det inte ett politiskt ställningstagande, utan att de är oförmögna att ta till sig ny teknik.

I många fall är det nog så. Problemet är löst om några år !
Citera
2020-01-25, 18:46
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:

De tänker kanske nödvändigtvis inte så mycket, utan snarare gör som de alltid har gjort.
Fanns det ingen annan kassa för dig att gå till, eller scanna själv?
Citera
2020-01-25, 18:48
Avslutad
Citat:

Helt enig. Kontanter är en frihet som inte är beroende av tillgången på elektricitet och internetuppkoppling för att fungera.

Jag använder i stort sett enbart kontanter.

Citat:
Det är också en demokratisk frihet att gå jävligt långsamt över ett övergångsställe så att köerna av bilar ökar. Det är också demokratisk frihet att bygga berg på kassabandet och lägga streckkoderna åt fel håll, bara för att ge kassörskan mer jobb.
Idiotiska argument som visar att du egentligen inte tänk särskilt mycket på för- och nackdelar med det kontantlösa samhället. Istället är du bara stressad och vill att gamlingarna helst ska dö av, eller i varje fall flytta på sig så att du kan komma fram. Vilket är ironiskt med tanke på att du som är ung har all tid i världen och säkert hade mått bra av att tagga ner en smula.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2020-01-25 kl. 18:50.
Citera
2020-01-25, 18:51
Avslutad
Gammal vana. Det var så man gjorde förr. Du får väl se hur villig du är att ändra på rutiner du alltid haft när du är 80+

Citat:
Är man någonlunda intelligent är banker inte ett problem. Bara en transportör av pengar och finansiella tjänster.
Det är synnerligen ointelligent att vara så naiv.

Dessutom är inte problemet primärt att de använder kontanter, utan att de ska ha med sig fem miljarder lösa mynt och betala med dessa. Betalar du med sedlar och lägger växeln i fickan och fixar när du kommer hem tar det inte nämnvärt längre tid än med kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in