• 1
  • 2
2020-01-25, 16:46
Medlem
Ballistens avatar
Hur fungerar det? Om jag skaffar mig ett jobb som genererar lön varje månad, då ska dessa pengar sättas in av min arbetsgivare på ett svenskt bankkonto. Men om man väljer att inte vara kund hos en bank i Sverige hur går det då till?

Ponera att jag vill ha mina tillgångar i värdepapper eller föremål. Eller utländska banker. Hur fungerar det då att arbeta och skatta i Sverige?

Hur betalar jag räkningarna och andra fakturor som jag vanligtvis gör via banken?

Det viktiga i den här tråden är att lista ut hur man ska klara sig vardagligt i Sverige utan att vara kund hos en svensk bank.
Citera
2020-01-25, 16:49
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Det finns kanske checkar fortfarande men inte alla som har det frågan är varför du inte vill ha en bank.
Citera
2020-01-25, 16:51
Medlem
Ballistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Det finns kanske checkar fortfarande men inte alla som har det frågan är varför du inte vill ha en bank.
Jag vill helt enkelt inte att en svensk bank ska hålla mina pengar. Jag vill absolut inte sköta transaktioner via svenska banker.
Citera
2020-01-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
Jag vill helt enkelt inte att en svensk bank ska hålla mina pengar. Jag vill absolut inte sköta transaktioner via svenska banker.

Då får du väl ta en utländsk bank. Du får ju öppna konto i hela EU tex. Löneinbetalningar bör gå att lösa antar jag. Nackdelen är ju om du inte har ett svenskt kort så blir det fort avgifter om du inte lyckas hitta ett utan växlingsavgifter osv.

Sen så finns det ju många fördelar med svenska banker då dom är skyddade av staten. Men du kan ju alltid välja nordea så får du en finsk bank.

Edit: Skatt är inget problem, det rapporterar arbetsgivaren in vilket gör att du kommer få betala denna som vanligt. Dvs, dras från lönen.
Citera
2020-01-25, 16:58
Medlem
Ballistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Då får du väl ta en utländsk bank. Du får ju öppna konto i hela EU tex. Löneinbetalningar bör gå att lösa antar jag. Nackdelen är ju om du inte har ett svenskt kort så blir det fort avgifter om du inte lyckas hitta ett utan växlingsavgifter osv.

Sen så finns det ju många fördelar med svenska banker då dom är skyddade av staten. Men du kan ju alltid välja nordea så får du en finsk bank.

Edit: Skatt är inget problem, det rapporterar arbetsgivaren in vilket gör att du kommer få betala denna som vanligt. Dvs, dras från lönen.
Jag funderade på att använda kreditkort som betalmedel och uttag. Betalar in hela beloppet i slutet av varje månad. Det borde väl fungera?
Citera
2020-01-25, 16:58
Jag förstår dig helt och hållet.
Bankerna i sverige är ju som hitler och den elaka smurfen tillsammans.

Dom kanske kan betala din lön i kryptovaluta.
Isåfall någon stable coin.
Citera
2020-01-25, 17:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Beror på vad din arbetsgivare accepterar. Utländska konton kan kosta mer för din arbetsgivare, vilket denne kanske inte godkänner. Men du kan få det lite knivigt med att öppna konto utomlands om du inte antingen åker dit eller har ett faktiskt jobb i landet.
Citera
2020-01-25, 17:05
Medlem
Citat:
Jag funderade på att använda kreditkort som betalmedel och uttag. Betalar in hela beloppet i slutet av varje månad. Det borde väl fungera?
Ja det bör fungera. Kräver ju dock att du har bankkonto någonstans, tex utomlands. Sen så kan det tillkomma avgift om du har en bank placerad utanför eu.

Förstår dock inte poängen med det hela. Det enda som händer är att du har pengarna i ett annat land i EU/EES, vilket inte gör så stor skillnad. Du missar dock den statliga insättningsgarantin som vi har i sverige.
Citera
2020-01-25, 17:10
Medlem
Ballistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Ja det bör fungera. Kräver ju dock att du har bankkonto någonstans, tex utomlands. Sen så kan det tillkomma avgift om du har en bank placerad utanför eu.

Förstår dock inte poängen med det hela. Det enda som händer är att du har pengarna i ett annat land i EU/EES, vilket inte gör så stor skillnad. Du missar dock den statliga insättningsgarantin som vi har i sverige.
Ja. Tanken med det hela är att fördela pengarna i värdepapper, föremål eller fastigheter. Jag behöver en bank som pengarna kan ”mellanlanda” i några år och jag vill inte vara kund hos en svensk bank för att jag vill inte ha något med dem att göra. Mitt mål är att en dag ha råd med en egen bank. Det måste finnas vägar dit. De allra rikaste ha inte sina pengar placerade i svenska banker.
Citera
2020-01-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ja. Tanken med det hela är att fördela pengarna i värdepapper, föremål eller fastigheter. Jag behöver en bank som pengarna kan ”mellanlanda” i några år och jag vill inte vara kund hos en svensk bank för att jag vill inte ha något med dem att göra. Mitt mål är att en dag ha råd med en egen bank. Det måste finnas vägar dit. De allra rikaste ha inte sina pengar placerade i svenska banker.
Okej, så din lösning för att bli rik och ha en egen bank är alltså att flytta pengarna utomlands? Med risk för att det blir dyrare, och garanterat krångligare. Men visst, vill man skippa svenska banker så kan man.

Nöjer man sig med att se genom fingrarna med vad som är "svensk bank" så kommer man långt med nordea, danske bank, ålandsbanken osv. Dessa har ju trots allt kontor i sverige, vilket gör att problem som kräver fysisk närvaro går att lösa lätt. Måttligt roligt att lägga någon tusenlapp på flyg för att göra bankärenden, även om det inte händer så ofta.
Citera
2020-01-25, 17:30
Medlem
Citat:

Det låter som att du försöker komma undan kronofogden men det går ju inte om du jobbar i Sverige. Man blir inte är stenrik och börjar placera i fastigheter såvida du inte startar eget och blir väldigt framgångsrik.
Citera
2020-01-25, 17:32
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:

Det blir ju jobbigt den dan vi blir ett kontantfritt samhälle jag lovar att det kommer att ske riksbanken rustar redan för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in