2020-01-24, 22:26
Medlem
Tomatpures avatar
Säg att jag är berättigad till resor till och från arbete, får jag ersättning på allt som överskrider 11000 kr?

Om allting är legit, alltså att jag bor där jag säger att jag bor och jobbar där jag säger att jag jobbar, samt kör den typ av fordon jag etc. Är det bara att chansa eller kan jag åka dit för ev. fusk eller kollar skatteverket upp varje ansökan? Enligt google maps så är jag långt över gränsvärdet.

Kan verka självklart för den som gjort det förut, detta är något jag grubblat på ett tag nu.

Tack tack.
Citera
2020-01-25, 00:05
Medlem
Ytterst osannolikt att de kollar. Normalt nekar de dessutom bara avdraget om de anser att du gjort fel. I allra värsta fall åker du på att betala skatten plus 40% på det. Om du till exempel hävdar att du behövde lägga 15000 kr på jobbpendling så kan du få avdrag på 4000 kr vilket sänker din skatt med ca 30%, dvs 1200 kr. I allra värsta fall riskerar du då att få betala 1680 kr (1200 kr + 40%).

Det som kan göra att de nekar är dels om du räknat fel (kör du bil så ska du räkna en schablonkostnad på 18:50/mil och normalt sett är det 201 arbetsdagar på ett år när du räknat bort 25 dagar semester). Dels om det finns kollektivtrafik som är billigare än det färdsätt som du valde. För att komma över 11000 kr med bil bör du ha minst 15 km till jobbet enkel väg och ingen kollektivtrafik.

Då utgår jag från att bilen inte är förmånsbil eller tjänstebil.

Matematiken för bil: avstånd till jobbet i mil, gånger 18:50, gånger 2, gånger 201. Detta ska in i rutan för resa till och från arbetet. Du ska inte dra bort de 11000 kr, det gör Skatteverket.
Senast redigerad av lajm 2020-01-25 kl. 00:11.
Citera
2020-01-25, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Säg att jag är berättigad till resor till och från arbete, får jag ersättning på allt som överskrider 11000 kr?

Nej, ingen ersättning utan den summa som övetskrider 11000 räknas bort från din inkomst när skatten beräknas.

Säg att du hade kostnader på 16000kr, då ligger 5000kr över gränsen. Du får inte 5000kr lägre skatt utan om du tex betalar 30% i skatt sänks din skatt med 30% av 5000kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in