2020-01-24, 22:18
Medlem
Jag har en vanlig ISK konto som jag har fonder i men jag vill skapa en till konto för min pensionsparande, om jag har två isk kommer jag skatta två gånger? asså två st schabblonskatt ?
samma gäller med kapitalfärsäkring? Sen undrar jag är det bättre att ha isk eller kapital? enda positiva med kapital är att man kan göra en utdelning varje månad vilket man inte kan på isk.
Citera
2020-01-24, 22:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Jag har en vanlig ISK konto som jag har fonder i men jag vill skapa en till konto för min pensionsparande, om jag har två isk kommer jag skatta två gånger? asså två st schabblonskatt ?
samma gäller med kapitalfärsäkring? Sen undrar jag är det bättre att ha isk eller kapital? enda positiva med kapital är att man kan göra en utdelning varje månad vilket man inte kan på isk.

Vet faktiskt inte om det går att skapa ett "ISK" inuti ett "ISK", om det är detta du menar.
Kapitalförsäkring kan i vissa fall vara bra om man kan leka lite med olika bolag, dvs. har pengar i bolag man vill betala så lite skatt som möjligt för..

Men för de flesta är kapitalförsäkring rätt stendött, och ISK är att rekommendera.
Du kommer inte att skatta dubbelt för att du har två ISK, däremot betalar du schablonskatt för ISK.
Citera
2020-01-24, 22:25
Medlem
Självklart får du betala skatt för varje ISK som du har. Men är skattesynpunkt spelar det ingen roll om du äger allt i en ISK eller delar upp det på två eller flera ISK.

Om du har tänkt äga utländska aktier som ger utdelning bör du äga dessa i en kapitalförsäkring annars saknar det betydelse om du väljer ISK eller kapitalförsäkring, skatten är ungefär densamma.
Citera
2020-01-24, 22:32
Medlem
alltså två isk betyder två schablonskatt? japp det var inte det jag ville höra, då håller jag mig till en isk.
Citera
2020-01-24, 22:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
alltså två isk betyder två schablonskatt? japp det var inte det jag ville höra, då håller jag mig till en isk.

Du kan ha 10 olika ISK, skatten blir inte högre för att du klyver pengarna på flera konton, däremot skall du undvika att ta ut och sätta in i onödan, det är då du kan åka på extra skatt.

Största fördelen med kapitalförsäkring är att man kan sätta in vem man själv vill som förmånstagare om man skulle gå bort, ett alternativ till testamente faktiskt!
Citera
2020-01-24, 22:40
Medlem
Citat:

Fast skatten är procentuell, så om du har två isk/KF med en mille i varje, blir skatten (i absolut belopp) lika som omdu har ett konto med två mille.
Citera
2020-01-25, 01:41
Medlem
tremades avatar
Citat:
Nej, du tänker fel. Ett eller två konton med samma totalsumma gör ingen skillnad.

Exempel 1
Ett ISK-konto med 200 000kr redan insatta sen tidigare.
Skatten blir då 750kr.

Exempel 2
2 ISK-konton med 100 000kr vardera (totalt 200 000kr) redan insatta sen tidigare.
Skatten blir då 375kr på ena kontot och 375kr på andra kontot. Totalt 750kr.

Alltså ingen skillnad i att dela upp pengarna på två konton istället för ett då 750kr = 375kr + 375kr.
Senast redigerad av tremade 2020-01-25 kl. 01:49.
Citera
2020-01-28, 05:11
Medlem
trottwells avatar
Flera ISK

Olika ISK för olika strategier

https://blogg.avanza.se/kan-man-ha-flera-isk/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto