• 1
  • 2
2020-01-24, 06:21
Medlem
Lapptäcket E20 fortsätter kräva liv.

Lite vajerväg, lite motorväg, lite mötande trafik - 80 km/h blandat med 110 km/h och absolut noll chans att få rytm i körningen.

Citat:
Två bilar frontalkrockade på E20 utanför Mariestad vid lunchtid på torsdagen. Två personer avled till följd av olyckan.

– Ett antal av de inblandade har suttit fastklämda, sa Ulf Seglert vid räddningstjänsten i Östra Skaraborg.

E20 var helt avstängd efter olyckan som inträffade strax efter klockan 12 på torsdagen.

– Två personer har avlidit. Det handlar om en man i 60-årsåldern och en kvinna i 70-årsåldern, säger Anna Göransson, polisens presstalesperson i region Väst.

Händelsen är rubricerad som grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. De två som avlidit satt i olika bilar, uppger Anna Göransson vidare.

https://www.expressen.se/gt/tva-bila...soner-skadade/

Just norr om Mariestad finns delsträckor som är 18-20 meter breda.
Som ett exempel kan tas sträckan mellan Mariestad norra - Hasslerör förbi kontrollplatsen.

Man kan ställa upp 8 personbilar i bredd på den delsträckan, och ändå kunna öppna dörrarna på varje bil.

Hur är det möjligt att två bilar inte klarar av att mötas?

Att en förare förlorar herraväldet över sitt fordon kan man förstå, men att den andra nödvändigtvis måste köra in i denna herrelösa bil är ett mysterium som är svårt att greppa.

Vad håller folk på med ute på vägarna?

Vem vet mer om denna olycka?

"Två större personbilar" innebär?

Exakt var small det?

—————————————-

Citatet från tidningsartikeln kraftigt nedkortat p g a regel 1.02. Tänk på att inte citera hela artiklar!

/Moderator
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2020-01-24 kl. 19:00.
Citera
2020-01-24, 08:55
Moderator
Briasccas avatar
Har ingen kunskap om TS fråga men instämmer att E20:ans utseende är en skandal och ett bevis på en region med mycket svaga riksdagspolitiker som inte fått till stånd en bättre väg där, samtidigt som man prioriterar snabbtågsbanan för stockholmarna till Malmö. Ja, det är en ynkedom att de här upprepade läskiga dödsolyckorna fortsätter att tillåtas på E20:an med den nollvision som finns. I vanlig ordning ses Västra götlandsregionen som något slags glesbygdsområde i Norrlands fjällvärld, trots att den huserar pulsådern för Stockholms varuförsörjning.
Senast redigerad av Briascca 2020-01-24 kl. 09:01.
Citera
2020-01-24, 08:56
Medlem
Tydligen ska olyckan inträffat på vägen mot Lugnås, strax utanför Leksberg. Finns en fartkamera i närheten av den plats jag fått förklarat för mig att det var på. Hastighetsbegränsning 80km/h. En annan källa säger att det handlar om en omkörning. Just omkörningar på sträckan mellan Mariestad och Lugnås har varit bidragande till flera olyckor under åren.

Någon som vet om de omkomna var hemmahörande häromkring?
Citera
2020-01-24, 10:37
Medlem
Enydrions avatar
Verkar vara två pickuper som krockat med varandra, ganska ovanlig olycka i Sverige antar jag. Åtminstone den ena har dubbelhytt...

Enligt bild i Mariestadstidningen

Låst artikel men bilden går att se

https://www.mariestadstidningen.se/2...agen-avstangd/
Senast redigerad av Enydrion 2020-01-24 kl. 10:59.
Citera
2020-01-24, 10:43
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man inte sätter upp mitträcke på alla europavägar med hastigheter över 80 km/h. Se bara på E45 mellan Trollhättan och Karlstad. Fantastisk fin väg. Stora delar av E20 saknar mitträcke tyvärr och då sker det många frontalolyckor då folk plötsligt ska pilla med tfn eller göra tokiga omkörningar. Vid mitträcke så minskas iaf att mötande fordon skadas vid omkörning på andra sidan i en 2-1 fil. Då flyger bilen in i mitträcke istället.

Tragisk olycka den som skedde utanför Mariestad igår. Såg bild på de två bilarna och det såg ut som arbetsbilar.

Olycka Mariestad
Citera
2020-01-24, 11:59
Medlem
Silltunnas avatar
Tre döda.
Citera
2020-01-24, 12:04
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man inte sätter upp mitträcke på alla europavägar med hastigheter över 80 km/h. Se bara på E45 mellan Trollhättan och Karlstad. Fantastisk fin väg. Stora delar av E20 saknar mitträcke tyvärr och då sker det många frontalolyckor då folk plötsligt ska pilla med tfn eller göra tokiga omkörningar. Vid mitträcke så minskas iaf att mötande fordon skadas vid omkörning på andra sidan i en 2-1 fil. Då flyger bilen in i mitträcke istället.

Tragisk olycka den som skedde utanför Mariestad igår. Såg bild på de två bilarna och det såg ut som arbetsbilar.

Olycka Mariestad

Kostnad-nyttaanalys med ett riskperspektiv. Man beräknar frekvensen för att en person omkommer under en viss sträcka (vilket kanske är 0.05 omkomna per år/ 1 per 20 år) och sedan någon slags beräkning av vad det kostar att rusta upp sträckan med mitträcker/vajer. Sedan finner man vilka vägar i landet som har högst frekvens omkomna per år och vilka som är billigast att rusta upp för att få ner frekvensen.

Grov förenkling, men något åt det hållet. Säger inte att Trafikverket gör rätt alla gånger, men det finns faktiskt en rätt så rimlig tanke med hur, var och när man rustar upp olika vägasvsnitt.
Citera
2020-01-24, 12:13
Medlem
KuKluxKlans avatar
Världens sämsta väg mellan de två största städerna i ett västland. Helt livsfarlig att köra på.
Citera
2020-01-24, 12:18
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Verkar vara två pickuper som krockat med varandra, ganska ovanlig olycka i Sverige antar jag. Åtminstone den ena har dubbelhytt...

Enligt bild i Mariestadstidningen

Låst artikel men bilden går att se

https://www.mariestadstidningen.se/2...agen-avstangd/

Extra tragiskt, då det betyder att det är svenska, arbetande män som omkommit.
Citera
2020-01-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

E20 genom Västergötland kommer att vara mötesfri till 2025. Sträckan förbi Mariestad har byggstart 2022.
Citera
2020-01-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Exakt var small det?

Av bilden på de demolerade fordonen att döma så skedde olyckan i höjd med kurvan vid Brodderud. Har genom åren sett många vansinniga omkörningar på den sträckan.
Citera
2020-01-24, 12:49
Medlem
Tritonuss avatar
Ingen som har initialer på inblandade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto