Citat:
Ursprungligen postat av
LE37
Det finns väl spår på land att följa, GPS är annars en bra uppfinning.
Hur menar du då? Att köra off-track är väl en del av tjusningen med skoteråkandet vad jag förstått? Och det finns ju spår både på land och på is.spåren ser likadana ut.
Kanada är stort. Svenska inlandet är stort. Svenska fjällvärlden är stor. Dvs det finns definitivt inte mobiltäckning överallt i Sverige eller Kanada - och möjligheten att använda GPS är därför inte en självklarhet.
Så här ser täckningskartan ut i Sverige. De områden utan täckning är är till stor del områden där man kör skoter. Jag är helt säker på att det är likadant i Kanada.
http://www.tackningskollen.se/
Det finns många som skadat sig i svenska fjällvärlden som inte haft täckning och där en i sällskapet fått gå långt för att få täckning och ringa efter hjälp.
En av mina vänner kommer från en by efter en större och vältrafikerad väg. Trots det ligger de i mobilskugga. Telia har tagit bort hemtelefonin och det är mobil som gäller. För att få täckning måste de gå upp på en kulle och ringa.
Jag vet ställen efter E4 Norr som också saknar täckning. Kommer du och åker där bryts samtalet direkt. Då är vi ändå ett litet land i jämförelse med Kanada. Ändå har vi inte 100% täckning. Det är därför jag är helt säker på att de inte heller har det.