• 1
  • 2
2020-01-23, 22:14
Medlem
Okej inte stjärna kanske men han är ung och tog pallplats idag så.

Iaf, det är den franske skidskytten fabien cludes pappa som är försvunnen i Canada.

Han ska tillsammans med andra har åkt skoter och den gick genom isen. Tyckte jag läste det var strömt där och därför dom inte hittat honom. Fy fan så hemskt, att gå genom isen och sen följa med under.

Min info är dock från en översatt fransk sida så nån med mer info får gärna skriva.
Citera
2020-01-23, 22:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Du får gärna lägga ut en länk till sidan.
Citera
2020-01-23, 22:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hittade detta i Aftonbladet:

Citat:
I går kväll gick Fabien och Florent Claudes pappa genom isen i en skoterolycka i kanadensiska Quebec. Trots det valde båda bröderna att ställa upp i dagens skidskyttedistans över 20 kilometer i Pokljuka, Slovenien. Den yngre brodern Fabien slog då till med karriärens första pallplats.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...s-forsvinnande
Citera
2020-01-23, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Hans farsa måste känna sig jävligt under isen

Ontopic: Fy fan man ska ha respekt för isarna, vi åkte mycket trimmad moped och Cross på isarna när vi var unga, ibland på väldigt tveksamma isar långt från land ren tur att det inte hände något.
Tycker dock att vuxna människor borde ha mer förnuft, varje säsong är det en eller par som kör igenom isen senast i Sverige var väl i December.
Citera
2020-01-23, 22:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37

Ontopic: Fy fan man ska ha respekt för isarna, vi åkte mycket trimmad moped och Cross på isarna när vi var unga, ibland på väldigt tveksamma isar långt från land ren tur att det inte hände något.
Tycker dock att vuxna människor borde ha mer förnuft, varje säsong är det en eller par som kör igenom isen senast i Sverige var väl i December.

Jag har förlorat vänner i skoterolyckor. Det svåra är när man kör i mörker. Även om man bestämt sig för att bara köra på land, kan det var svårt att se om det är mark man kör på eller is med ett snölager på.

När man väl förstår att det är is kan det vara för sent. Det kan vara en råk ellr tunn is beroende på strömmande vatten alternativt att vädret varit för varmt och isen inte är tillräckligt tjock.

Is är färskvara. Man ska aldrig lita på att de förhållande som gällde igår gäller idag - i synnerhet i mörker.
Citera
2020-01-23, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har förlorat vänner i skoterolyckor. Det svåra är när man kör i mörker. Även om man bestämt sig för att bara köra på land, kan det var svårt att se om det är mark man kör på eller is med ett snölager på.

När man väl förstår att det är is kan det vara för sent. Det kan vara en råk ellr tunn is beroende på strömmande vatten alternativt att vädret varit för varmt och isen inte är tillräckligt tjock.

Is är färskvara. Man ska aldrig lita på att de förhållande som gällde igår gäller idag - i synnerhet i mörker.

Det finns väl spår på land att följa, GPS är annars en bra uppfinning.
Citera
2020-01-23, 23:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det finns väl spår på land att följa, GPS är annars en bra uppfinning.

Hur menar du då? Att köra off-track är väl en del av tjusningen med skoteråkandet vad jag förstått? Och det finns ju spår både på land och på is.spåren ser likadana ut.

Kanada är stort. Svenska inlandet är stort. Svenska fjällvärlden är stor. Dvs det finns definitivt inte mobiltäckning överallt i Sverige eller Kanada - och möjligheten att använda GPS är därför inte en självklarhet.

Så här ser täckningskartan ut i Sverige. De områden utan täckning är är till stor del områden där man kör skoter. Jag är helt säker på att det är likadant i Kanada.

http://www.tackningskollen.se/

Det finns många som skadat sig i svenska fjällvärlden som inte haft täckning och där en i sällskapet fått gå långt för att få täckning och ringa efter hjälp.

En av mina vänner kommer från en by efter en större och vältrafikerad väg. Trots det ligger de i mobilskugga. Telia har tagit bort hemtelefonin och det är mobil som gäller. För att få täckning måste de gå upp på en kulle och ringa.

Jag vet ställen efter E4 Norr som också saknar täckning. Kommer du och åker där bryts samtalet direkt. Då är vi ändå ett litet land i jämförelse med Kanada. Ändå har vi inte 100% täckning. Det är därför jag är helt säker på att de inte heller har det.
Citera
2020-01-23, 23:12
Bannlyst
Citat:
Hur menar du då? Att köra off-track är väl en del av tjusningen med skoteråkandet vad jag förstått? Och det finns ju spår både på land och på is.spåren ser likadana ut.

Kanada är stort. Svenska inlandet är stort. Svenska fjällvärlden är stor. Dvs det finns definitivt inte mobiltäckning överallt i Sverige eller Kanada - och möjligheten att använda GPS är därför inte en självklarhet.

Så här ser täckningskartan ut i Sverige. De områden utan täckning är är till stor del områden där man kör skoter. Jag är helt säker på att det är likadant i Kanada.

Det finns många som skadat sig i svenska fjällvärlden som inte haft täckning och där en i sällskapet fått gå långt för att få täckning och ringa efter hjälp.

En av mina vänner kommer från en by efter en större och vältrafikerad väg. Trots det ligger de i mobilskugga. Telia har tagit bort hemtelefonin och det är mobil som gäller. För att få täckning måste de gå upp på en kulle och ringa.

Jag vet ställen efter E4 Norr som också saknar täckning. Kommer du och åker där bryts samtalet direkt. Då är vi ändå ett litet land i jämförelse med Kanada. Ändå har vi inte 100% täckning. Det är därför jag är helt säker på att de inte heller har det.

GPS!
Citera
2020-01-23, 23:23
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

GPS går inte via mobilnätet...
Citera
2020-01-23, 23:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
GPS!

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
GPS går inte via mobilnätet...

Jag menade så klart mobilens GPS. Den har ju alla till hand. Däremot har inte alla en GPS på sig.

En GPS kan man aldrig räkna med att alla har på sig med tanke på att:

1) alla som kör bil inte har på sig bilbälte.
2) alla som åker båt inte har på sig flytväst.

När vi fått dessa 2 grupper att undvika att dö pga avsaknad av bilbälte och flytväst, så kan vi kräva GPS från skoteråkarna för det borde väl vara fler som kör bil eller åker båt än skoter?
Citera
2020-01-23, 23:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Någon som hittat hur olyckan uppstått?
Citera
2020-01-23, 23:51
Avstängd
Citat:

De allra flesta som går genom isen gör det nog (utan att veta 100%) pga att de tror att isen håller och är tillräckligt tjock, inte för att de är ute och kör i mörker och inte vet om det är fastland eller is. Är ju samma med långfärdsskrinnare, många som ska ut och testa och druttar i främst i slutet av säsongen. Det bästa är att hålla sig ifrån is överhuvudtaget, men antar att det är bra skoterleder, jämt och fint, inga hinder, träd och stenar i vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in