• 1
  • 2
2020-01-23, 22:09
Medlem
Hej jag behöver veta ungefär hur mycket Klorin jag ska blanda med vatten för att säkert kunna använda det i en sprayflaska för att desinficera ytor dagligen i hemmet.

Har hört att Klorin har dåligt shelf-life, oxiderar det snabbare när det är utblandat så att man vill göra en ny batch varje dag?

Något mer jag bör tänka på, förutom att inte göra klorgas?

Tack
Citera
2020-01-23, 22:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vad för sorts sprayflaska ska du använda?

förmodligen för starkt för dina behov
https://www.clasohlson.com/se/M%C3%B.../p/Pr319616000
Citera
2020-01-23, 22:18
Medlem
Hittade nått.... 0,5 dl / 1l vatten till rengöring, 1dl / 1l vatten till badrum o 2 dl/1l vatten för decificering...
Citera
2020-01-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad för sorts sprayflaska ska du använda?

förmodligen för starkt för dina behov
https://www.clasohlson.com/se/M%C3%B.../p/Pr319616000

Jag köpte en blomspruta och en flaska Klorin. Syftet är att döda bakterier och virus.
Citera
2020-01-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Hej jag behöver veta ungefär hur mycket Klorin jag ska blanda med vatten för att säkert kunna använda det i en sprayflaska för att desinficera ytor dagligen i hemmet.

Har hört att Klorin har dåligt shelf-life, oxiderar det snabbare när det är utblandat så att man vill göra en ny batch varje dag?

Något mer jag bör tänka på, förutom att inte göra klorgas?

Tack

Varför använda klorin? Luktar ju så förjävligt.
Använd 70%-ig etanol istället. 59kr flaskan så Clas Ohlson eller så hittar du det säkerligen på närmsta mack. T-Röd heter det om du inte visste det sedan innan. Om den luktar konstigt så kan du köpa 96%ig sprit i utlandet som inte är denaturerad.
Om T-röden inte är utspädd utan ren etanol så bör du späda ut den till 70% annars avdunstar den för snabbt för att ha bakterie- och virusdödande effekt. Det tar ca 15-20 sekunder för mikroorganismerna att dö, så torka inte av direkt.
Här är formeln för hur du räknar ut hur du ska späda ut: Koncentration1*Volym1 = Koncentration2*Volym2.
Den håller även extremt länge, förmodligen längre än dig. Såvida den är i en försluten flaska.
Citera
2020-01-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backafort
Hittade nått.... 0,5 dl / 1l vatten till rengöring, 1dl / 1l vatten till badrum o 2 dl/1l vatten för decificering...

Okej tackar!
Citera
2020-01-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Varför använda klorin? Luktar ju så förjävligt.
Använd 70%-ig etanol istället. 59kr flaskan så Clas Ohlson eller så hittar du det säkerligen på närmsta mack. T-Röd heter det om du inte visste det sedan innan. Om den luktar konstigt så kan du köpa 96%ig sprit i utlandet som inte är denaturerad.
Om T-röden inte är utspädd utan ren etanol så bör du späda ut den till 70% annars avdunstar den för snabbt för att ha bakterie- och virusdödande effekt. Det tar ca 15-20 sekunder för mikroorganismerna att dö, så torka inte av direkt.
Här är formeln för hur du räknar ut hur du ska späda ut: Koncentration1*Volym1 = Koncentration2*Volym2.
Den håller även extremt länge, förmodligen längre än dig. Såvida den är i en försluten flaska.

Nu bleker ju iof Klorin men finns det ingen risk att T-Röd löser upp färg och sådant på tex möbler?

Tack för ditt svar.
Citera
2020-01-23, 22:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag köpte en blomspruta och en flaska Klorin. Syftet är att döda bakterier och virus.
50 spänn på att din blomspruta håller 1 dag max 2 dagar...klorin är elakt mot bla stålfjädrar.
Citera
2020-01-23, 22:32
Medlem
Citat:
Nu bleker ju iof Klorin men finns det ingen risk att T-Röd löser upp färg och sådant på tex möbler?

Tack för ditt svar.

Etanol löser opolära och polära molekyler, ungefär som vatten med såpa i.
Aceton skulle jag absolut inte använda då det är ett riktigt starkt lösningsmedel. Bra att ha hemma om man råkar få superlim på fingrarna dock.

Men du kan ju testa under möbeln innan du går loss helt?
Citera
2020-01-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
50 spänn på att din blomspruta håller 1 dag max 2 dagar...klorin är elakt mot bla stålfjädrar.

Ajfan, då kanske Macathos förslag är rätt väg att gå. Den blandningen lär väl funka i en blomspruta?

Kan åtminstone använda Klorinet för att desinficera vatten i nödläge. Eller bleka ett par jeans och fixa tuppkam igen hehe.
Citera
2020-01-23, 22:36
Medlem
sommarlovs avatar
Jag skulle inte vilja andas in en aerosol av klorin!
Kom ihåg att aldrig blanda någon annan kemikalie i klorin!
Citera
2020-01-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Etanol löser opolära och polära molekyler, ungefär som vatten med såpa i.
Aceton skulle jag absolut inte använda då det är ett riktigt starkt lösningsmedel. Bra att ha hemma om man råkar få superlim på fingrarna dock.

Men du kan ju testa under möbeln innan du går loss helt?

Haha nej Aceton luktar ju fränt också. Jag beställde faktiskt en flaska Klorin och två flaskor T-Röd igår. Tanken var dock att ha till spritkök men jag går väl köpa en flaska till då!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in