Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
Jecke, har du genomfört värnplikt med linser? Vilken utbildning? Några tips? Stötte du på problem?
Skrev det tidigare i tråden, att ja, det har jag.
Gjorde lumpen som förare/skytt stridsfordon 90.
Hatar glasögon, så jag har jämt linser så fort jag går utanför ytterdörren. Jag använde linser genom hela lumpen.
Inga egentliga problem med det, beror på hur van man är med i linser, jag sätter in och tar ut dem på en minut, så det krävs inte så mycket jobb. Jag använder vanliga månadslinser som man bara har på dagen, man kan sova med dem, blir bara lite småäckligt på morgonen när de sitter fast i näthinnan så man måste skjuta dem åt sidan så de ska lossna. Hade dem ibland inne flera dagar i sträck (baskerprovet t ex).
Att ha tjänst på ett stridsfordon hjälpte väl lite eftersom man då hade tillgång till ordentligt ljus i vagnen, lite småjobbigt att hålla på med dem på tältlådan i bara ljuset från en fotogenlampa.
Allmänna tips var som jag sa tidigare, ha en liten flaska linsvätska samt glasögon i gasmasksväskan (eller nån annanstans behändigt, tänk på att packningen inte alltid är till hands), ha linsburken i en ficka, så att du kan plocka ut dem om det behövs, ha linsburken fylld med vätska, så att allt du behöver göra är att ta fram burken, öppna den, slicka på fingrarna och nypa ut linserna. Om du behöver en spegel för att sätta in linserna, skaffa en liten smidig fickspegel, funkar dessutom bra när du ska maskera dig med färg.
Annars är det jobbigaste att få fingrarna tillräckligt rena för att man inte ska skita ner linserna.