2006-03-23, 19:27
Medlem
Fuzzzzys avatar
Jecke, har du genomfört värnplikt med linser? Vilken utbildning? Några tips? Stötte du på problem?
Citera
2006-03-23, 19:37
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
Jecke, har du genomfört värnplikt med linser? Vilken utbildning? Några tips? Stötte du på problem?
Skrev det tidigare i tråden, att ja, det har jag.

Gjorde lumpen som förare/skytt stridsfordon 90.
Hatar glasögon, så jag har jämt linser så fort jag går utanför ytterdörren. Jag använde linser genom hela lumpen.
Inga egentliga problem med det, beror på hur van man är med i linser, jag sätter in och tar ut dem på en minut, så det krävs inte så mycket jobb. Jag använder vanliga månadslinser som man bara har på dagen, man kan sova med dem, blir bara lite småäckligt på morgonen när de sitter fast i näthinnan så man måste skjuta dem åt sidan så de ska lossna. Hade dem ibland inne flera dagar i sträck (baskerprovet t ex).

Att ha tjänst på ett stridsfordon hjälpte väl lite eftersom man då hade tillgång till ordentligt ljus i vagnen, lite småjobbigt att hålla på med dem på tältlådan i bara ljuset från en fotogenlampa.

Allmänna tips var som jag sa tidigare, ha en liten flaska linsvätska samt glasögon i gasmasksväskan (eller nån annanstans behändigt, tänk på att packningen inte alltid är till hands), ha linsburken i en ficka, så att du kan plocka ut dem om det behövs, ha linsburken fylld med vätska, så att allt du behöver göra är att ta fram burken, öppna den, slicka på fingrarna och nypa ut linserna. Om du behöver en spegel för att sätta in linserna, skaffa en liten smidig fickspegel, funkar dessutom bra när du ska maskera dig med färg.
Annars är det jobbigaste att få fingrarna tillräckligt rena för att man inte ska skita ner linserna.
Citera
2006-03-23, 20:17
Medlem
Fuzzzzys avatar
tack för alla svar!! =)
Citera
2006-03-24, 14:14
Medlem
grens avatar
En-dagslinser kanske vore ett alternativ, i kombination med glasögon alltså? Bara att ta ut och kasta när du inte vill ha dem längre och sen i med nästa par dagen efter. Inga större problem att sova med dem heller, även om det inte är hygieniskt. Enkelt att ta med sig lite sanitetsservetter också (sådana där som ligger i små fyrkantiga förpackningar, som även finns för att torka av skärmen med)

Hygieniskt är inte heller "dygnet runt-linser". Du må hitta optiker och linsföretag som rekommenderar det, men inte en enda ögonläkare. Det finns nog tjugo artiklar i olika tidningar (AB, Expressen osv) om hur farligt det är. Jag använde själv sådana och fick en kraftig infektion på hornhinnan. Jag kom då för första gången till en ögonläkare som sa till mig att hon aldrig skulle få för sig att sova med linser på, eftersom det kommer skit och annat bakom.

Vidare så blev vi starkt rekommenderade att inte ha linser i kemilabb på högskolan och hade vi det ändå, så skulle vi berätta för någon annan som hade linser, så att vi kunde ta ut linserna på varandra om något skulle gå fel. Lägger sig något mellan linsen och ögat så kan det gå mycket värre än om man bara får skit i ögat. Linsen kan smälta av t ex syror osv och när man använder ögonskölj så åker det inte bort som det ska. Det är, som tidigare beskrivet, antagligen anledningen till att linser inte är tillåtet i vissa övningar.
Citera
2006-03-24, 16:11
Medlem
Fuzzzzys avatar
jag använder dagsliner varje dag annars. Varför jag funderar på att byta till dygnet-runt är för att slippa sätta i nya linser varje dag. Och om man är ute i fält kan det bli riktigt otrevligt med jord, krut o annan skit på fingrarna. Är inte det ännu mer ohygieniskt? Intressant inlägg, har aldrig sett det på det viset.
Citera
2006-03-24, 16:41
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
En-dagslinser kanske vore ett alternativ, i kombination med glasögon alltså? Bara att ta ut och kasta när du inte vill ha dem längre och sen i med nästa par dagen efter. Inga större problem att sova med dem heller, även om det inte är hygieniskt. Enkelt att ta med sig lite sanitetsservetter också (sådana där som ligger i små fyrkantiga förpackningar, som även finns för att torka av skärmen med)
Tror inte sanitetsservetter är att rekommendera....de innehåller diverse olika reningskemikalier som nog inte är så roliga att få i ögonen, vanligt vatten är nog det bästa du kan använda i samband med linser.

Citat:
Ursprungligen postat av gren
Vidare så blev vi starkt rekommenderade att inte ha linser i kemilabb på högskolan och hade vi det ändå, så skulle vi berätta för någon annan som hade linser, så att vi kunde ta ut linserna på varandra om något skulle gå fel. Lägger sig något mellan linsen och ögat så kan det gå mycket värre än om man bara får skit i ögat. Linsen kan smälta av t ex syror osv och när man använder ögonskölj så åker det inte bort som det ska. Det är, som tidigare beskrivet, antagligen anledningen till att linser inte är tillåtet i vissa övningar.
Syror är lika farligt för ögat som för linsen, och linsen sköljs lätt ut av ögonduschen.
Den stora faran är lösningsmedel, som smälter fast linsen i hornhinnan, vilket skapar STOOORA problem (av typen laserkirurgi för att få bort den fastsmälta linsen till att börja med, sen vete fan hur de ska göra med ögat).
Citera
2006-03-24, 17:35
Medlem
Fuzzzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Tror inte sanitetsservetter är att rekommendera....de innehåller diverse olika reningskemikalier som nog inte är så roliga att få i ögonen, vanligt vatten är nog det bästa du kan använda i samband med linser.

Syror är lika farligt för ögat som för linsen, och linsen sköljs lätt ut av ögonduschen.
Den stora faran är lösningsmedel, som smälter fast linsen i hornhinnan, vilket skapar STOOORA problem (av typen laserkirurgi för att få bort den fastsmälta linsen till att börja med, sen vete fan hur de ska göra med ögat).

*ryser*
Citera
2006-03-27, 08:57
Moderator
Kyrpators avatar
Är det någon mer än jag som har tilldelats glgn skyddsmask? Det var två separata glas, monterade i plastramar, som skulle tryckas in i skyddsmaskens titthål och fästas med en expanderande stålfjäder som satt monterad på ramen. De såg ut som ett par itusågade glasögon, mer eller mindre, försedda med stålfjädrar i stället för skalmar. Eller som ett par snabel-a:n, ta mig tusan.
Det lustiga är att jag bara känner till två andra personer som har fått sådana glasögon, och ingen av oss har någon speciellt fältmässig utbildning. Men det är klart, de som tjänstgör vid staben måste ju kostas på lite.
Citera
2006-03-27, 09:32
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är det någon mer än jag som har tilldelats glgn skyddsmask?
En nära bekant som låg i Ingenjörstrupperna -93 (brogrpc tror jag) fick dessa - och fick hårda instruktioner om att förvara de väl för framtida bruk....
Var tydligen helt hopplösa, lossnade, dåligt djupseende, etc.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in