Citat:
Ursprungligen postat av
Bengt-Bedrups-hatt
Borde väl röra sig om nn.
Enligt Expressen är den rånade mannen en känd adelsman och stor markägare. nn bor i de där krokarna. Dessutom är han Sveriges största privata markägare... eller var åtminstone på 1980-talet, antagligen är han det fortfarande.
När jag läste "borde väl röra sig om..." trodde jag inte direkt du skulle spekulera hejvilt i offret. Inget av vad du skriver - jantetendensen till trots - ger särskilt starkt stöd för din hypotes, eller snarare ingen alls. Du tror att den här typen av brottslingar far runt på den skånska landsbygden och vet vem han är, och att han ska öppna dörren när de ringer på? Pundarfaktorn och den allmänna dumheten i brottet tyder om något på att det rör sig om klassiska skånska tattare som inte har en aning om vad en adelsman är.
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Cui bono?
NN , en av de rikaste adelsmännen i Sverige, skulle således iscensätta sin egna kidnappning… för vad då?
Som jag förstod det var inget stulet, så just vad skulle denna 70 åring ha att vinna på detta?
1. Kidnappning (människorov) och olaga frihetsberövande är inte samma sak. Det senare åker man på om du binder fast någon i en stol eller håller dem inlåsta i sin lägenhet, utöver rån då. Det är minst 1 års fängelse för båda brotten och - läste det rubricerats som grovt rån så är det verkligen inte begåvade klubben som slagit till med kirurgisk precision; en svensson drar in 300k brutto om året, så vad de snott skulle behöva vara värt en hel del för att de ens skulle kunna gå +-0 på sin brottslighet när de torskar. Det skriker bondlurkspundare, och om allt annat framstår som efterblivet vågar jag utgå från att valet av offer varit precis lika efterblivet, dvs svensson.
2. Fetade: Du orkar inte läsa artikeln men du orkar skriva ett inlägg.
Man skickar säkert ut patruller och helikopter på den skånska landsbygden om inget stulits och allt gått värdigt till. ...