Citat:
Ursprungligen postat av
laxen69
Låt säga att ett svart hål ligger i omloppsbana runt en stjärna och stjäl materia från den löpande.
Då skulle vi alltså inte se gasen försvinna in i hålet, utan vi skulle se den bli liggandes på händelsehorisonten.
Men skulle vi se att hålet blir större, tyngre och händelsehorisontens area öka?
Ang att SE materialet fastna på horisonten, blir detta snabbt svårt pga den allt mer extrema gravitationella rödförskjutningen, och med den även allt längre tiden mellan enskilda fotoner.
Ja, svarta hål kan växa genom att dra till sig mer massa, och då ökar horisontens yta.
Men sen måste jag erkänna direkt att jag är ute på lite djupt vatten här. Det jag verkligen förstår och har kollräknat på själv är Oppenheimers (japp, samma som ledde Manhattanprojektet för att utveckla de första atombomberna) och Snyders förenklade modell för hur ett svart hål bildas av kollapsade materia. Och enl denna är det klart, imho, att horisonten verkligen flyttar på sig när det faller in mer materia, och att den gamla horisonten då hamnar innanför den nya och alltså inte längre är observerbar öht.
Men jag har aldrig varit så insatt när det gäller kvantprocesser som Hawkingstrålning och hur det svarta hålet strålar bort, så om det känns det lite chansartat.
Det man iaf kan fundera på är om det iaf i princip skulle kunna gå att observera exakt det ögonblick då något faller igenom horisonten för ett Hawkingstrålande svart hål. Och då svarar jag försiktigt JA, om det sista materialet som föll in, baserat på vad jag förstår om Penrose-diagram för evaporerande BH. De utgående fotoner som har fastnat på horisonten hänger kvar där ändå tills både BH och horisont har strålat bort helt och hållet med en knall. Och i själva knallögonblicket släpps dessa fotoner fria.