2020-01-22, 07:23
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Kaffe är en löneförmån. Är det betalkaffe och håller en undermålig kvalitet så är det bättre att byta jobb till ett med bättre kaffe. Viktigt att ta upp på intervjun redan - fråga vad de ha för kaffemaskiner, vilka bönor de använder och vem leverantören är, samt hur ofta maskinerna servas.

Vi har gratis frukt och kaffe, men om någon skulle fråga efter det på intervjun så skulle jag bli väldigt skeptisk.
Citera
2020-01-22, 07:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Large, läsk och allt sådant är fortfarande gratis. Dock så tog man bort den industriella juicepressen vid nyåret med hänvisning till miljön, vi pressar tydligen 500kg i veckan. Jag å andra sidan tror att det var en cost cut.
Citera
2020-01-22, 07:29
Medlem
dwgs avatar
Kaffemaskin går varm här på jobbet, aldrig hört talas om att folk måste betala på andra arbetsplatser.

Maskinen tillverkar 15 sorter typ, första koppen tagen strax dags för den andra.
Kan bli mot 10 koppar dagligen beroende vad man gör, är det faktureringdag så går maskinen varm
Citera
2020-01-22, 07:30
Medlem
På mitt jobb har det ställts in en kaffeautomat som vi får dricka obegränsat ur, ett aber är dock att jag och alla arbetar ute i fält så det antal koppar jag tar på jobbet är ca 1-2 per månad.
Löjligt att det då kallas för förmån.
Har hört om människor, inte på min arbetsplats i dag utan andra arbetsplatser som tagit med sig termos och fyllt på och tagit med hem!!!
Får ju också friskvårdsbidrag men jag vill inte åka nånstans när ledig utan njuta min bostad. Stressigt nog på jobbet och udda arbetstider.
Citera
2020-01-22, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är alltid tillgängligt. Det är upp till var och en att hantera det på ett ansvarsfullt sätt.
Men det normativa är väl att man tar det som en AW, men visst händer det att man ser folk sitta med en burk bakom skärmen framåt slutet på dagen. Jag tror jag på alla dessa år bara bar sett någon "ta en öl till lunchen" ett par tre gånger så att säga. En av gångerna var jag själv, efter en särdeles pissig och det-där-gick-ju-rakt-åt-helvete aktivitet under natten.
Ok, det kan ju inte vara i Sverige du jobbar. Kanske Frankrike, hört att de kan smutta på lite vin arbetstid men är inte helt säker om det stämmer utan hörsägen. Låter ju inte så seriöst direkt.
Citera
2020-01-22, 07:32
Hur mycket som helst. Fast kaffebönorna är kanske inte av högsta kvalitet. Väldigt oljiga. Har en Jura kaffemaskin😋 hemma. Skillnaden är som mellan en Big Mac som varit länge på uppvärmning och en nyflippad burgare från Max.
Citera
2020-01-22, 07:38
Medlem
8xxSeriess avatar
Har en klassisk bryggare på arbetsplatsen, fast modell större, laddad med gevalia. Fri tillgång Finns även en stor uppsättning té om man nu hellre vill ha det. Blir inte så värst mycket drucket ändå, trots att det blir många tillfällen, ofta tar jag bara en halv kopp. På morgonen däremot är det i regel två koppar rakt av.

Betala för kaffet på arbetsplatsen tycker jag är rentav snålt av arbetsgivaren. Personaltrivsel borde vara prioriterat över att snåla in småpengar. Kaffe kan givetvis kosta stora pengar på en större arbetsplats men utslaget på antal arbetare kan det inte röra sig om några större summor i förhållande till trivsel det gynnar till. Sen kan det ju givetvis missbrukas om folk hela tiden hittar ursäkter för att gå och ta kaffe varvid arbetstid förloras, men det är snarare en fråga om arbetsmoral.

Tror även många företag sitter på dyra abonnemang för hyra av kaffemaskiner vilket kanske leder till att arbetarna till slut får betala för skiten själva.
Citera
2020-01-22, 07:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskimomannen
Ok, det kan ju inte vara i Sverige du jobbar. Kanske Frankrike, hört att de kan smutta på lite vin arbetstid men är inte helt säker om det stämmer utan hörsägen. Låter ju inte så seriöst direkt.

Jodå, jag är baserad i en av våra största svenska städer tillsammans med strax över etthundra kollegor. I övrigt har vi kontor i nåt dussin länder.

Det var ungefär likadant på de förra två ställena.

Nej, huvudkontoret är inte i Sverige. Men ja, vi har överlag bra förmåner. Maxat friskvårdsbidrag, och utöver det delade gymkort (med andra ord, jobbet har avtal med en kedja så vi har några opersonliga kort. Perfekt att checka ut ett kort när man vill ta ett lunch-pass). Tvättmaskiner på jobbet och för damerna så är tamponger/bindor och tillochmed lite bas-smink tillgängligt.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-01-22 kl. 07:45.
Citera
2020-01-22, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Kaffe, the, chips, läsk, jordnötter, öl, vin, proteinbars, godis... Bara att plocka.

Sist jag betalade / hade en gräns på sånt på en arbetsplats var nog... Eh.. Tidigt nittiotal?

Eller vänta, nåt ställe hade väl det gamla klassiska "kaffe/the gratis, men betala något för läsk"

Det stavas te .

Får dricka hur mycket vi vill, men det är ganska sunkigt så försöker undvika.
Senast redigerad av OriginalBiceps 2020-01-22 kl. 07:50.
Citera
2020-01-22, 07:41
Medlem
Har jobbat på över dussinet arbetsplatser. Obegränsat gratis kaffe på alla, förutom en kommunal skola som ville ha 2-3 kronor efter 1a koppen. Väldigt varierande kvalitet, förra jobbet gav kaffet sur mage och smakade bränd tjära i eftersmaken.
Nuvarande jobbet har en fin liten bordsmaskin som maler bönorna och gör perfekt kaffe varje gång, tar dock 45 sekunder eller så, så det är tur att vi inte är fler än 20-30 på jobbet.
Citera
2020-01-22, 07:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Det stava te . .

Eller thé

Jag vet faktiskt inte om det där var mitt fel eller autocorrect.oavsett så har du rätt i sak.
Citera
2020-01-22, 07:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Finns ingen gräns.
Däremot är det väl inget toppenkaffe, så det är väl ingen som frivilligt överkonsumerar.

Man pratar om att börja ta betalt för kaffet, då många andra förser sig med kaffe.
Det är hantverkare, väktare, och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in