2020-01-22, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Okej! Tror du vi har långt kvar eller är det bara några få år?

Jag bedriver naturligtvis ingen egen forskning. Jag förlitar mig helt på IPCC.
Först och främst beror de på hur vi agerar vad gäller koldioxidutsläpp från och med nu. Ett värstascenarie där vi inta alls begränsar utsläppen. Till scenarier där vi blir klart lyckosamma i att begränsa utsläppen.Oavsett viket är osäkerheten i utfall stora. Så det får bli en ren gissning/önskan.
Jag är till min natur optimistisk. Därför tror jag inte på domedagen.

Vad vi helt klart vet är att koldioxid orsakar uppvärmning , allt annat lika.
Vi vet att människan släpper ut en jävla massa koldioxid.
Modellerna för vad som kommer att hända är osäkra men förbättras hela tiden.

En del förnekar till och med att koldioxid förorsakar uppvärmning. De säger att ökad koldioxidhalt i atmosfären är önskvärt. Man tar sig för pannan.
Citera
2020-01-22, 07:33
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja väder har alltid varierat. Men trenden är nu mycket tydlig ! Kollla med SMHI och IPCC !
Det är lite dom att tipsa om att kolla med Expo om man vill veta allt om Sverigedemokraterna.

SMHI och IPCC är propagandister som förmedlar ett på förhand bestämt narrativ vars syfte är att frigöra politiskt spelrum på bekostnad av människors rättigheter till ägande, yttrandefrihet och rörelsefrihet.

Klimatförändringar är naturliga och cykliska. De hade inträffat även om det inte hade funnits en enda människa på hela jorden. Det skurkaktiga FNs klimatalarmistiska organ IPCC ser här chansen att avancera FNs drömmar om ökad makt genom att ropa varg. SMHI hakar på eftersom man på klassiskt svenskt vis vill vara delaktiga i vad som händer där det händer så att man kan framstå som moderna och duktiga.

Och idioter går på det. Inte sällan är det samma idioter om hyllar EU, som vurmar för mångkultur och som hyllar islam och Prideparaden på samma gång. Människor som borde befrias från rösträtt, alltså.
Citera
2020-01-22, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Finns nackdelar för alla länder. När det blir varmare kräver det omställning och anpassning. Granen som är en favorit hos skogsägarna för att de växer snabbt drabbas av granbarkborren. Vi måste satsa på mer lövträd. Skogen växer snabbare och det är en fördel särskilt en bit upp i landet kan de skörda skogen tidigare. Finns många fler problem med skador från andra insekter över hela landet.

Värmen gör att vattenytorna stiger vilket dabbar Skånekusten särskilt Skanör och Falsterbo. Ingen snö söderöver gör att det inte bli snösmältning ingen vårflod och tillrinningen av grundvatten sker inte som normalt på våren. Det rann ut i havet redan på vintern.

Att flödet minskar gör att lekmogen fisk inte kan ta sig upp i genom små vattendrag till småsjöar. Drabbar gäddor öring m.fl. Rödingen i Vättern dör ut så kanske vi får byta fisksorter så småningom. Till södra Europas Karp.

Rennäringen får problem med skare. I och för sig ger rennäringen ett nationalekonomisk underskott på grund av alla subventioner så jag tycker man ska släppa renarna fria att föröka sig bäst de kan eller bli rovdjursmat.

Ok, så för att allt det här skall ske så behöver vi se se 10 grader eller mer om året minst. Hur lång tid tror du det kommer ta?
Citera
2020-01-22, 07:50
Medlem
Ingenting, längtar efter att vi ska få medelhavsklimat
Citera
2020-01-22, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Det är lite dom att tipsa om att kolla med Expo om man vill veta allt om Sverigedemokraterna.

SMHI och IPCC är propagandister som förmedlar ett på förhand bestämt narrativ vars syfte är att frigöra politiskt spelrum på bekostnad av människors rättigheter till ägande, yttrandefrihet och rörelsefrihet.

Klimatförändringar är naturliga och cykliska. De hade inträffat även om det inte hade funnits en enda människa på hela jorden. Det skurkaktiga FNs klimatalarmistiska organ IPCC ser här chansen att avancera FNs drömmar om ökad makt genom att ropa varg. SMHI hakar på eftersom man på klassiskt svenskt vis vill vara delaktiga i vad som händer där det händer så att man kan framstå som moderna och duktiga.

Och idioter går på det. Inte sällan är det samma idioter om hyllar EU, som vurmar för mångkultur och som hyllar islam och Prideparaden på samma gång. Människor som borde befrias från rösträtt, alltså.

Det är ingen idé att diskutera med personer som inte tror på/respekterar forskning.
Konspirationsteoretiker får leva sitt eget liv. Flertalet tycker att sådana personer är löjliga !
Citera
2020-01-22, 07:55
Nej för Helv..!
Ett kallt klimat är snart det enda som skiljer oss från Beirut.
Citera
2020-01-22, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det är ingen idé att diskutera med personer som inte tror på/respekterar forskning.
Konspirationsteoretiker får leva sitt eget liv. Flertalet tycker att sådana personer är löjliga !

Du kan väl visa historiskt hur man har lyckats förutspå vad som kommer att ske med klimatet och dess effekter?
Citera
2020-01-22, 08:05
Medlem
För det första blir det inte som tropikerna även om det blir varmare. Vintermörkret kommer att finnas kvar ändå.
Men naturligtvis kommer det att bli negativa konsekvenser för Sverige om det blir varmare. Framför allt genom stigande havsnivåer och att vi påverkas av negativa konsekvenser i andra delar av världen. Det kan bli brist på mat, kaffet kan försvinna eller vad som helst.
Citera
2020-01-22, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Du kan väl visa historiskt hur man har lyckats förutspå vad som kommer att ske med klimatet och dess effekter?

Dessvärre har jag ingen kontakt med de som levde på medeltiden !

Ett mer seriöst svar. I programmet sommar redogjorde en klimatforskare för hur klimatmodellerna de hade för sådär 20 år sedan fallit ut i verkligheten. Modellerna var då osäkrare än vad de är i dag.
Men enligt de modellerna skulle somrarna i södra Europa bli varmare och torrare på sikt. Så där var de inte fel ute.

De sade dessutom att norra Sverige skulle bli varmare och mer nederbördsrikt. Kan vara ok ?

Programmet finns säkert med på SR play fortfarande.

De som förnekar klimatförändringarna tror nog mer på tomten. Det förvånar inte.
Citera
2020-01-22, 08:08
Medlem
Citat:
Det skrivs ju dagligen om att det kommer bli en katastrof för världen om temperaturen går upp, så jag är nyfiken på vad som faktiskt kommer att ske om det blir lite varmare i Sverige. Som jag ser det är det nästan enbart fördelar.

* Mildare klimat ger bättre skördar
* Fler områden kan eventuellt brukas
* Fler grödor kan odlas så man slipper transporter från andra länder(så varmt lär det aldrig bli)
* Mer betesmark frigörs

Negativt är det väl enbart div klimatflyktingar som tas upp, annars verkar det ju vara en rätt bra framtid för en nordligt land om det nu skulle öka lite i temp.

Den globala uppvärmningen är bra för Sverige.

Vi får ett behagligare klimat och bättre skördar.
Citera
2020-01-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Den globala uppvärmningen är bra för Sverige.

Vi får ett behagligare klimat och bättre skördar.

Inlägget är på lekskolenivå !
Citera
2020-01-22, 08:12
Medlem
Citat:

Man kan redan notera att vi fått ett bättre klimat. Sedan kan man diskutera hur stor del det beror på växthuseffekten men någon del har den allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in