2020-01-22, 04:02
Bannlyst
Det skrivs ju dagligen om att det kommer bli en katastrof för världen om temperaturen går upp, så jag är nyfiken på vad som faktiskt kommer att ske om det blir lite varmare i Sverige. Som jag ser det är det nästan enbart fördelar.

* Mildare klimat ger bättre skördar
* Fler områden kan eventuellt brukas
* Fler grödor kan odlas så man slipper transporter från andra länder(så varmt lär det aldrig bli)
* Mer betesmark frigörs

Negativt är det väl enbart div klimatflyktingar som tas upp, annars verkar det ju vara en rätt bra framtid för en nordligt land om det nu skulle öka lite i temp.
Citera
2020-01-22, 05:29
Medlem
SydSverige skall bli som Medelhavet som skall bli som Sahara

Jag tycker också positivt på många sätt för det ohyggligt ogästvänliga Norden

tom Ryssar tycker våra vintrar är kalla pga den friska kalla salta vinden

om vad iaf sker med klimatet så ja, varför inte bli en av de vinnande regionerna som på Bronsåldern då det fanns Vindruvor och tusentals lättklädda kvinnor med ungdomligt doftande olivoljehud

Sverige var ett Paradis i nära 1000 år för alla, inga krig ingen frös i väntan på en skrälig buss eller tvingades sitta i ett fult mijonpr. lgh sju månader om året bara för det är så kallt och inga växter trivs

våra barnbarn får återuppleva en ny gyllene era, fantastisk framtidsteknologi ung i över 100 år vara ute 12 mån om året bada när man vill Fotbolls VM ny Tennis Grand Slam ute-Gymnastik VM konserter arkitektur

"alla" vill komma hit som turister som Grekland idag , vi blir roliga personer fullt av livsglädje!
Citera
2020-01-22, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Det skrivs ju dagligen om att det kommer bli en katastrof för världen om temperaturen går upp, så jag är nyfiken på vad som faktiskt kommer att ske om det blir lite varmare i Sverige. Som jag ser det är det nästan enbart fördelar.

* Mildare klimat ger bättre skördar
* Fler områden kan eventuellt brukas
* Fler grödor kan odlas så man slipper transporter från andra länder(så varmt lär det aldrig bli)
* Mer betesmark frigörs

Negativt är det väl enbart div klimatflyktingar som tas upp, annars verkar det ju vara en rätt bra framtid för en nordligt land om det nu skulle öka lite i temp.

Relativt sett kommer nog Sverige klara sig bättre än många andra länder. Men en havsnivåhöjning på någon meter förändrar definitivt livet för bra många svenskar. Om ett av de värsta scenarierna skulle bli verklighet blir det helt katastrofala följder. Om havsströmmarna påverkas så mycket att golfströmmen ändrar riktning.Då blir det kallt som fan.
Dessutom är Sverige extremt beroende av vår omvärld. Även om man såsom ts är egoistisk så påverkas vi indirekt av tex torkan och de mycket varma somrarna som väntas i södra Europa.
Man kan läsa om allt detta på SMHI s hemsida därvde kortfattat redogör för IPCC s rapporter.
Citera
2020-01-22, 05:41
Medlem
man kommer att kunna bo lyxigt som på Rivieran redan idag, men sen kan alla göra det , kanske redan om några årtionden (?)

https://news.cision.com/se/index-res...-hamn,c2851914
Citera
2020-01-22, 05:47
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Relativt sett kommer nog Sverige klara sig bättre än många andra länder. Men en havsnivåhöjning på någon meter förändrar definitivt livet för bra många svenskar. Om ett av de värsta scenarierna skulle bli verklighet blir det helt katastrofala följder. Om havsströmmarna påverkas så mycket att golfströmmen ändrar riktning.Då blir det kallt som fan.
Dessutom är Sverige extremt beroende av vår omvärld. Även om man såsom ts är egoistisk så påverkas vi indirekt av tex torkan och de mycket varma somrarna som väntas i södra Europa.
Man kan läsa om allt detta på SMHI s hemsida därvde kortfattat redogör för IPCC s rapporter.
Men marken lyfter sig ca 1cm om året också.
Angående torkan så får väl folk engagera sig, jorden består fajtisjt till 85% av vatten och tom jag kan avsalta havsvatten till drickbart.
Inse att vi lever i en lögn
Citera
2020-01-22, 05:49
Medlem
kör fortfarande med sommardäck o njuter av den milda vintern, för mig är det win-win
Citera
2020-01-22, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Men marken lyfter sig ca 1cm om året också.
Angående torkan så får väl folk engagera sig, jorden består fajtisjt till 85% av vatten och tom jag kan avsalta havsvatten till drickbart.
Inse att vi lever i en lögn

I tex Skåne lyfter sig inte marken. Såvitt jag vet tillhör Skåne Sverige.Ja avsaltningsanläggningar kan användas.De hjälper dock inte så mycket mot 50 gradig hetta. Läs på SMHI s hemsida. Där kan man hitta enkel del matnyttigt för en klimatförnekare. Antalet sådana minskar stadigt. Allt fler ser följder av klimatförändringarna. Jag tänker på medborgare i Australien men även i Alpländerna.
Citera
2020-01-22, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
kör fortfarande med sommardäck o njuter av den milda vintern, för mig är det win-win

Ja klimatförändringen är här !
Citera
2020-01-22, 06:29
Medlem
Citat:
Ja klimatförändringen är här !

Nåja det varierar. För två vintrar sedan var det så mkt snö här i V-norrl så jag tog bilder på drivorna! ALDRIG har jag sett så mkt snö på våran gård här där jag bott i 25 år. Noterade att det var nästan 19 grader kallt i MARS! I år är det barmark och härligt och jag passar på att njuta medans det varar.
Citera
2020-01-22, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Nåja det varierar. För två vintrar sedan var det så mkt snö här i V-norrl så jag tog bilder på drivorna! ALDRIG har jag sett så mkt snö på våran gård här där jag bott i 25 år. Noterade att det var nästan 19 grader kallt i MARS! I år är det barmark och härligt och jag passar på att njuta medans det varar.

Ja väder har alltid varierat. Men trenden är nu mycket tydlig ! Kollla med SMHI och IPCC !
Citera
2020-01-22, 07:07
Medlem
Finns nackdelar för alla länder. När det blir varmare kräver det omställning och anpassning. Granen som är en favorit hos skogsägarna för att de växer snabbt drabbas av granbarkborren. Vi måste satsa på mer lövträd. Skogen växer snabbare och det är en fördel särskilt en bit upp i landet kan de skörda skogen tidigare. Finns många fler problem med skador från andra insekter över hela landet.

Värmen gör att vattenytorna stiger vilket dabbar Skånekusten särskilt Skanör och Falsterbo. Ingen snö söderöver gör att det inte bli snösmältning ingen vårflod och tillrinningen av grundvatten sker inte som normalt på våren. Det rann ut i havet redan på vintern.

Att flödet minskar gör att lekmogen fisk inte kan ta sig upp i genom små vattendrag till småsjöar. Drabbar gäddor öring m.fl. Rödingen i Vättern dör ut så kanske vi får byta fisksorter så småningom. Till södra Europas Karp.

Rennäringen får problem med skare. I och för sig ger rennäringen ett nationalekonomisk underskott på grund av alla subventioner så jag tycker man ska släppa renarna fria att föröka sig bäst de kan eller bli rovdjursmat.
Citera
2020-01-22, 07:15
Medlem
Citat:
Ja väder har alltid varierat. Men trenden är nu mycket tydlig ! Kollla med SMHI och IPCC !

Okej! Tror du vi har långt kvar eller är det bara några få år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in