• 1
  • 2
2020-01-22, 01:00
Medlem
Bushhunters avatar
Har fått ett jobberbjudande där, men är osäker på om jag vågar flytta dit med min familj. Kaoset verkar ha eskalerat sen 2015 i hela skåne, och jag undrar helt enkelt om det är så illa som det pratas om? Har några vänner som bor i utkanten, och dom säger att Kristianstad inte är sig likt längre, rent av riktigt farligt där med nya grupperingar med främst invandrare. Inget fel på dom flesta, men religionen dom gömmer sig bakom verkar få en hel del helt dumma i huvudet på grund av heder och rashat. Ja, det är dom som är dom riktiga rasisterna eftersom dom gärna anfaller ortborna, som råkar vara vita och svensktalande.

Någon som kan ge mig råd? https://www.expressen.se/kvallsposte...av-stort-gang/

Söker jobb som systemtekniker eller liknande, vi bor i Mölndal just nu men vill till skåne.
Citera
2020-01-22, 01:06
Medlem
TheJackets avatar
Det är mycket värre än Mölndal iaf.
Citera
2020-01-22, 04:59
Medlem
Fanndiss avatar
Jag har tidigare gått i tankar att bosätta mig i Sveriges sydligaste delstat, närmare bestämt just i Kristianstad. Mycket pga det varmare klimatet, de större utbudet vad gäller både arbeten och nöjen, de bättre komunikationerna, de kortare avstånden mellan orterna, samt närheten till Europa.

Dock har jag blivit kvar i norr, och på senare tid har jag mer och mer börjat känna mig tacksam över det, just pga den eskalerande kriminaliteten i söder.
Väninnor jag har kontakt med där nere bär pepparspay i handväskan, och är rädda att gå utomhus kvällstid. En hade besökt en kyrka och berättade för mig att det stod väktare inne i kyrkan under mässan. Själv går jag inte i kyrkan, men jag kan inte föreställa mig att det ser ut så i kyrkor här uppe.
Där jag kommer ifrån kan man fortfarande lämna ytterdörren olåst och gå en sen kvällspromenad.
Det gör man inte längre i Skåne.
Senast redigerad av Fanndis 2020-01-22 kl. 05:04.
Citera
2020-01-22, 06:27
Medlem
lyktstolpes avatar
Mycket fin stad en gång i tiden, läs innan 2012 sen börjades det byggas galleria mitt i centrum som förstörde allt, vidare flyttade butiker ut till nya shoppingcentret c4. 2017/18.

Lägg där till invandringen till staden, eftersom centrala delarna inte har något att komma med åker inga normala människor in där efter jobb. Endast är lösdrivarna och de arbetslösa.

Kristianstad var bättre förr.

Flyttade där ifrån runt 2010, när man kommer dit idag känner man inte igen det längre.

Edit, många som flyttar till Kristianstad väljer att bosätta sig i Åhus ca 15km sydöst vid kusten.

Lite som Båstad/Lomma/Höllviken.
Senast redigerad av lyktstolpe 2020-01-22 kl. 06:34.
Citera
2020-01-22, 06:38
Medlem
Finns en del kvarter i centrala Kristianstad med billigare hyresbostäder där kommunen gett lägenheter till nyanlända och socialt utsatta, med ganska förutsägbara resultat. Det pågår även lite s.k. white flight från dessa kvarter. Observera att det handlar om vissa kvarter, inte hela staden.

Finns också några hela områden som Charlottenborg, Näsby och Gamlegården som är typiska betongförorter med tillhörande problematik. Men som helhet är staden inte mer utsatt än någon annan svensk stad. Det finns gott om vanliga medelklassområden med villamattor och chipsliv.

Stadens stora problem är att kommunen samtidigt tillåtit flera handelscentrum konkurrera ut cityhandeln, i tider där internethandeln har ökat kraftigt. Cityhandeln är numera sorgligt död efter lunchtid och man undrar bara hur länge det kan pågå. Lokal efter lokal lämnas av företagare.
Citera
2020-01-22, 07:11
Medlem
Ja för fan, klart du ska åka dit. Gängen vill bara bli dina vänner och ledsaga dig utomhus. Harmlösa och trevliga. Du kommer aldrig känna dig rädd.
Citera
2020-01-22, 07:44
Medlem
katten-och-jags avatar
som andra beskriver så har den fina gammla delen av Kristianstad blivit öde, innan var det ett trevligt ställe att åka till för shopping och mat, fina gågator med butiker och restauranger och små konditorier överallt,
Tills den hemska fula betongklumpen till galleria byggdes, den förstörde den mysiga känslan.

Shopping centrumet C4 byggdes och de flesta affärer har flyttat ifrån innerstan och nu är det få butiker kvar och betongklumpen står i princip öde.

Som tjej så går man inte ut själv när det är mörkt, går bara ut med hundarna på kvällen om sambon inte kan,
Kommer jag hem på kvällen så känns det väldigt obehagligt att gå från bilen till lägenheten, då bor jag på ett relativt lungt område.

Finns bra och sämre ställen att bo på och det är en fin stad,
Citera
2020-01-22, 11:33
Medlem
Kristianstad i sig är en ganska liten stad på drygt 30k invånare, däremot bor det väldigt många i samhällena inom ett par mils avstånd från stan - Lägg till i princip alla mellan Brösarp-Hässleholm-Osby-Karlshamn åker dit för jobb, service som sjukvård, gymnasiestudier m.m. Det gör såklart att även buset från samhällena i dessa områden söker sig till Kristianstad för egna syften utöver då att stan i sig har egna miljonprogramsområden som gått ner sig mer och mer i likhet med andra liknande stadsdelar.

Men med ett sånt upptagningsområde så har du ändå rätt många pendlingsorter att välja på och de flesta av dem är helt ok - inte minst för att buset som sagt hellre söker sig till Kristianstad. Många av de högre tjänstemännen och egenföretagare som jobbar i stan bor i Åhus till exempel.

Skulle du vara riktigt orolig för att bli utsatt för brott kan jag rekommendera dig att bosätta på Ivö. Händer det något där så ringer du bara kaptenen på färjan så stannar trafiken tills polisen kommer
Citera
2020-01-25, 18:42
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2020-01-25, 20:46
Medlem
Hej tröttmössor!
Du köper ett hus i Åhus(Äspet är trevligast och har bäst strand). Sedan pendlar du med buss eller bil till arbetsplatsen i den "berikade" före detta residensstaden. När barnen kommer i gymnasieåldern har de på grund av bosättningsorten Åhus tillgodogjort sig tillräckligt med kulturellt, socialt och ekonomiskt kapital för att gå gymnasiet i Lund och därmed slippa araber och bondlurkar på de lokala gymnasierna i Kristianstad.
Ni tror kanske att jag är arrogant och drar saker till sin spets. Det gör jag emellertid inte. Jag beskriver normaltillståndet i Åhus under 2000-talet.

Mölndal är väl på det stora hela Göteborgs Solna. Det verkar obegripligt att någon som bor där ska vara rädd för att flytta till Kristianstads-trakten. Detta av anledningarna
1) Göteborg är Sveriges andra storstad och bör således vara näst minst efterbliven.
2) Göteborg är Sveriges andra storstad och har därigenom sin beskärda del av kriminalitet och "otrygghet".
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-01-25 kl. 20:51.
Citera
2020-01-26, 10:36
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Jag tycker inte man skall tro på myten om att det förekommer mer kriminalitet i Skåne än i norra Sverige. Mordiska dårar finns det även i övre Norrland.

Om man har en omotiverad skräck för att bli utsatt för våld i Kristianstad kan man ju bosätta sig en liten bit utanför staden. Med bil tar det inte många minuter innan man är ute i spenaten, där många upplever det som säkert och tryggt.
Citera
2020-01-26, 11:23
Medlem
Andelen människor med utomnordisk bakgrund i den centrala staden är kanske något större än i de jämförbara städerna Karlskrona, Halmstad, Kalmar och Växjö(fast tvek på den sistnämnda) men jag tror inte att risken för att "råka ut för något" är större i Kristianstad än en genomsnittsort i Sverige 2020.

Det största problemet med Kristianstad är snarare den totala bristen på dynamik. Det är centrum i en del av Sverige(östra Skåne/västra Blekinge) där det verkligen står helt jävla still med undantag för några stadsfester sommartid. Om du åker Öresundståget är verkligen Hässleholm någon slags magisk gräns för total mental stiltje, och Kristianstad är dess huvudstad.
Alla unga människor som arbetar med något annat än vård eller på bensinmack(typ) i Kristianstad verkar antingen dag eller veckopendla dit från Malmö/Lund.

Men för familj. Visst, kör på Åhus! Där finns det en hel del inflyttade företagare/tjänstemän/pensios från andra delar av landet som liksom bidrar med en del friskt inflöde mentalt. Du kan äta utmärkt mat på Gästis. Du kan springa i skogen och på stränderna, spela golf, tennis och titta på fåglar. En fin sommardag på Äspet med sydvindar är som sagt också svårslaget!
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-01-26 kl. 11:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in