Citat:
Att politiker och Greta målar ut CO2 som något dödligt gift är väl löjligt och måste fås ifrågasättas?
Vet skolkande Greta vad kloroplaster är? Vet hon ens vad en organell är?
ATP och NADPH? Cellandning, fotosyntesen, kopplingen mellan vatten, glukos, CO2, solljus och energi?
Det är grundskolenivå.
Väldigt många processer spelar in i dessa oerhört komplexa frågor och det finns inga enkla svar eller enkla lösningar.
Jag har ofta ställt lite av dessa frågor till de främsta klimatalarmisterna jag sprungit på, de flesta vet inte ens vad en isotop eller molekyl är men de är ändå de som främst hänvisar till "vetenskapen"
Vetenskap de själva inte förstår.
Så man kan även vända på steken TS. De flesta klimatkrigare är papegojor som upprepar vad mediepersoner som Greta och diverse politiker kräks ur sig.
Att folk som TS avfärdar alla som vill ha en bred, öppen diskussion som "förnekare" är så oerhört kontraproduktivt.
Vet skolkande Greta vad kloroplaster är? Vet hon ens vad en organell är?
ATP och NADPH? Cellandning, fotosyntesen, kopplingen mellan vatten, glukos, CO2, solljus och energi?
Det är grundskolenivå.
Väldigt många processer spelar in i dessa oerhört komplexa frågor och det finns inga enkla svar eller enkla lösningar.
Jag har ofta ställt lite av dessa frågor till de främsta klimatalarmisterna jag sprungit på, de flesta vet inte ens vad en isotop eller molekyl är men de är ändå de som främst hänvisar till "vetenskapen"
Vetenskap de själva inte förstår. Så man kan även vända på steken TS. De flesta klimatkrigare är papegojor som upprepar vad mediepersoner som Greta och diverse politiker kräks ur sig.
Att folk som TS avfärdar alla som vill ha en bred, öppen diskussion som "förnekare" är så oerhört kontraproduktivt.
Det här är något intressant och faktiskt uppenbart, som ändå inte helt hade slagit mig förrän nu. Ens "grundläggande" kunskap om vetenskapen, så att säga. Det är svårt att förstå hur man tänker utan kunskap, vilket alla kan sätta sig in i genom att tänka tillbaka på senaste gången man verkligen lärde sig att förstå något.
Som tidigare deltagare av den naturvetenskapliga gymnasielinjen är de begrepp du nämner välbekanta. Även om jag nu över 10 år senare kanske inte utan repetition skulle kunna räkna ut molmassor eller vilken energi som krävs för diverse kemiska rektioner och vad deras resultat blir så är det ju en grundläggande förståelse för naturens komplexitet som man har anlagt. Just en naturvetenskap. Den är så pass grundläggande att jag sällan reflekterar över att det är något jag själv är förbehållen, vilket man lite enklare kan göra med t.ex. ens universitetskunskap eller yrkeskunskap.
Många av klimatalarmisterna är mer av den estetiska och-/eller samhällsvetenskapliga typen, och kan misstänkas sakna en faktiskt grundförståelse för naturens uppkomst och existens i sig. För dem kan det förhålla sig vara en slags "magi" som de är rädda att ifrågasätta, varför de även låter sig övertygas av illvilliga alkemister som lovar förvandla sten till guld.
Frågan är hur man ska lyckas utbilda fler medborgare istället för att spendera ytterligare tid på att debatten om att mer utbildning krävs, vilket i slutändan sällan resulterar i annat än att mer propaganda införs.