2020-01-21, 07:26
Medlem
Hej!
Jag har arbetat på min arbetsplats sedan juni 2018, först heltid över sommaren som sedan övergått till en timanställning under höst och vinter. Jag kommer nu byta till en annan tjänst inom samma arbetsplats fast bli fast anställd på heltid. Jag har under min anställning fått semesterersättning och jag har haft en timlön.
Nu till min fråga, på mitt lönespec står det att jag har 16 semesterdagar, betalda så vitt jag förstår. Jag har alltid trott att semesterersättning är istället för betald semester.

Kan någon förklara hur det hänger ihop? Har jag rätt att ta ut betald semester i sommar?
Citera
2020-01-21, 07:30
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Du har väl rätt att ta ut 16 dagar, men det behöver inte innebära att det är en betald sådan
Citera
2020-01-21, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emlan41
Hej!
Jag har arbetat på min arbetsplats sedan juni 2018, först heltid över sommaren som sedan övergått till en timanställning under höst och vinter. Jag kommer nu byta till en annan tjänst inom samma arbetsplats fast bli fast anställd på heltid. Jag har under min anställning fått semesterersättning och jag har haft en timlön.
Nu till min fråga, på mitt lönespec står det att jag har 16 semesterdagar, betalda så vitt jag förstår. Jag har alltid trott att semesterersättning är istället för betald semester.

Kan någon förklara hur det hänger ihop? Har jag rätt att ta ut betald semester i sommar?
Semesterersättning är ett tillägg som betalas ut när du tar ut semester.
Det är inte i stället för semester.
Om du fått semesterersättning utbetald borde det bero på att du haft semester, stämmer det?
Ja du borde kunna ta ut 16 dagar i sommar.
Citera
2020-01-21, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Om du fått semesterersättning utbetald borde det bero på att du haft semester, stämmer det?

Nej, jag har inte tagit ut någon semester.
Citera
2020-01-21, 07:54
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte tagit ut någon semester.
Då är det något som inte stämmer. Du har lagstadgad rätt till semesterersättning (lönetillägg vid uttag av semester). Men den betalas bara ut om du verkligen tar semester. Sedan kan du förstås ha lokala villkor som är bättre än vad lagen kräver. Men konstigt att kalla det senestertillägg när det namnet är upptaget. Vidare kan semester betalas ut som lön, men bara om du själv ber om det eller om du sparat väldigt mycket, vanligtvis mer än 40 dagar.
Citera
2020-01-21, 07:59
Medlem
Citat:
Hej!

Såg nu att jag skrivit juni 2018, det är fel. Blev anställd juni 2019.
Citera
2020-01-21, 08:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Såg nu att jag skrivit juni 2018, det är fel. Blev anställd juni 2019.

Då är det dagar du fått ihop hittills, semesteråret löper från 1 april till sista mars och man arbetar ihop strax över 2 dagar i månaden så det låter rimligt. Huruvida dessa är betalda eller inte beror på om du löpande fått ut semesterersättningen på lönen eller inte (timmisar brukar ibland få det upplägget).
Citera
2020-01-21, 08:09
Medlem
Citat:
Då är det något som inte stämmer. Du har lagstadgad rätt till semesterersättning (lönetillägg vid uttag av semester). Men den betalas bara ut om du verkligen tar semester. Sedan kan du förstås ha lokala villkor som är bättre än vad lagen kräver. Men konstigt att kalla det senestertillägg när det namnet är upptaget. Vidare kan semester betalas ut som lön, men bara om du själv ber om det eller om du sparat väldigt mycket, vanligtvis mer än 40 dagar.

Om man är timanställd tror jag man får semesterersättning vid löneutbetalning. Semesterdagar får man inte.
Varför TS har semesterdagar på lönespecen är nog bäst att fråga lönekontoret om.
Citera
2020-01-21, 08:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om man är timanställd tror jag man får semesterersättning vid löneutbetalning. Semesterdagar får man inte.
Varför TS har semesterdagar på lönespecen är nog bäst att fråga lönekontoret om.

Det varierar, på mitt jobb behandlas timmisarna precis som tillsvidare eftersom extremt ofta blir dessa tillsvidare.. Dvs de får semesterersättningen undanlagd och samlar dagar till semester enligt semesterlagen oavsett anställningsform.
Citera
2020-01-21, 08:45
Medlem
Citat:
Nej det stämmer inte.
Semesterersättning är en summa som betalas ut på lönen istället för att man tjänar in semester. Det brukar ligga på runt 13% men det skiljer sig säkert lite beroende på bransch. Det är väldigt vanligt att timanställda får det innan de blir tillsvidareanställda.

Jag tror som ovan att du ha rätt till 16 obetalda semesterdagar. Ibland kan det dock vara så att arbetsgivaren ger dig betalda semesterdagar som du ”betalar av” under en 5-årsperiod. Dvs när du jobbat i 5 år så är du kvitt din semesterskuld. Detta är särskilt vanligt bland tjänstemän.

Men hör med din arbetsgivare vad som gäller. Vi kan omöjligt spekulera i vad som gäller på just din arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in