2020-01-19, 18:23
Medlem
Köpte en trezor förut men tyckte det kändes krångligt att ha med sig den överallt och så.

Har tyckt tex localbitcoin och sånt varit bra då man bara har email och lösenord samt google 2fac. Dock är ju risken att desa sidor fryser ens konto villet har hänt mig 1 gång.

Tyckte jag läste att även tex binance kunde låsa konton och aldrig ge tillbaka coinsen. Så finns det nåt alternativ egentligen om man inte vill ha med sig usb sticka eller liknande?
Mobilen har man ju alltid med sig iaf.
Citera
2020-01-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Köpte en trezor förut men tyckte det kändes krångligt att ha med sig den överallt och så.

Har tyckt tex localbitcoin och sånt varit bra då man bara har email och lösenord samt google 2fac. Dock är ju risken att desa sidor fryser ens konto villet har hänt mig 1 gång.

Tyckte jag läste att även tex binance kunde låsa konton och aldrig ge tillbaka coinsen. Så finns det nåt alternativ egentligen om man inte vill ha med sig usb sticka eller liknande?
Mobilen har man ju alltid med sig iaf.

Varför måste du ha med dig din trezor överallt?
Du SKA ha dina bitcoins på en USB Wallet och inte liggandes på någon exchange som kan bli hackad (hänt flera gånger).
Slarvar du bort din trezor kan du fortfarande få tillbaka dina coins genom dessa random ord du ska ha skrivit ner på ett säkert ställe. Alltså bullet proof
Citera
2020-01-19, 18:32
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ledger Nano s is the shit, gör jobbet utmärkt o tryggt
Citera
2020-01-19, 18:46
Medlem
SvenskHODLers avatar
Hårdvaruplånbok som Trezor, Ledger eller Cold Card är det säkraste. Det näst säkraste är att lagra på en mobil-wallet eller desktop-wallet (typ Electrum) skyddat av ett lösenord och backup-seed på papper. Att lagra större summor på exchanges, online-wallets eller andra onlinetjänster är extremt riskabelt.
Citera
2020-01-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Hårdvaruplånbok som Trezor, Ledger eller Cold Card är det säkraste. Det näst säkraste är att lagra på en mobil-wallet eller desktop-wallet (typ Electrum) skyddat av ett lösenord och backup-seed på papper. Att lagra större summor på exchanges, online-wallets eller andra onlinetjänster är extremt riskabelt.

Electrum går ju knappast att lita på med tanke på att 70% av nätverket blev övertaget och till stor del fortfarande är för många som inte har uppdaterat än.
Riktigt pinsam bugg av utvecklarna.
Citera
2020-01-20, 10:59
Avslutad
Nu finns det ju en sägning "Not your keys, not your bitcoins". Men det finns ju stora risker med Cold storage också. Man kan tappa bort sina nycklar på massor av olika sätt.

Jag kanske svär i kyrkan men Coinbase, som ändå är hårt reglerat i USA känns rätt säkert också. Visst, inte dina nycklar när du har dina BTC där, men du tar bort flera av riskerna att ha nycklarna "i madrassen".

Litar man på att banker har hela ens förmögenhet, så ser jag inte det stora problemet med att ha sina Bitcoins hos tex Coinbase.
Citera
2020-01-20, 11:17
Medlem
"ser jag inte det stora problemet med att ha sina Bitcoins hos tex Coinbase. "

Mjah dom största hacks är ju insider jobs så om jag hade många coins så inte i nå online wallet
Citera
2020-01-21, 21:01
Medlem
Guzs avatar
Pappersplånbok i bankfack känns hyfsat tryggt för krypto man inte tänker röra på ett tag.
Citera
2020-01-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nu finns det ju en sägning "Not your keys, not your bitcoins". Men det finns ju stora risker med Cold storage också. Man kan tappa bort sina nycklar på massor av olika sätt.

Jag kanske svär i kyrkan men Coinbase, som ändå är hårt reglerat i USA känns rätt säkert också. Visst, inte dina nycklar när du har dina BTC där, men du tar bort flera av riskerna att ha nycklarna "i madrassen".

Litar man på att banker har hela ens förmögenhet, så ser jag inte det stora problemet med att ha sina Bitcoins hos tex Coinbase.

Fattar inte riktigt. Om jag har mina nyklar och tex coinbase blir hackat och hackarna tar mina btc. Kan jag få tillbaka bitcoin en med min privata nyckel?
Citera
2020-01-22, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Fattar inte riktigt. Om jag har mina nyklar och tex coinbase blir hackat och hackarna tar mina btc. Kan jag få tillbaka bitcoin en med min privata nyckel?
Om du har dina BTC hos coinbase (på en coinbase address), så har dom nycklarna inte du.

Om du flyttar dina BTC till en address som bara du har nycklarna till, så är det "dina". Hence "Not your keys, not your bitcoins".
Senast redigerad av se_där... 2020-01-22 kl. 13:04.
Citera
2020-01-22, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Pappersplånbok i bankfack känns hyfsat tryggt för krypto man inte tänker röra på ett tag.
Jo, men det finns massor av exempel på där staten gått in och lagt beslag på bankfack, Kanske inte i Sverige, men ändå något att överväga.

Bankfack är inte heller särskilt säkert vid en krigs invasion.

Man kan alltid memorera sin seed phrase. Inte jättesvårt, men då får man undvika att råka ut för skallskador som kan orsaka minnesförlust...
Senast redigerad av se_där... 2020-01-22 kl. 13:04.
Citera
2020-01-22, 15:18
Medlem
Vad händer om tex mycelium appen går i konkurs? Kan jag inte använda min privata nyckel då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in