Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-01-18, 14:50
Medlem
Tjena Flashback. Nu är det så att jag ganska nyligen fyllde 18. Och utöver mina månadsinkomster för dagliga kostnader har jag 150 000 kr som jag planerat placera på olika investeringar.

Utan tips på specifika aktier, har ni på flashback några bra tips på hur jag kan fördela pengarna på olika investeringar för att bygga upp en bra grund?

Hur hade ni gjort i mitt läge?

Tack på förhand för svar!
Citera
2020-01-18, 14:55
Medlem
Aktiemarknaden om du är långsiktig, portionera ut över tid om du är orolig för eventuella kommande börsras. Väl i marknaden, sprid riskerna.
Citera
2020-01-18, 14:57
Avstängd
bithaxs avatar
Kolla på nasdaq 100 indexfonder och leta upp en med låg avgift. Historiskt ar detta index avkastat ca 7% mer per år än S&P 500.

Ex:
https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor/16857560-amundi-nasdaq-100-ucits
Citera
2020-01-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Aktiemarknaden om du är långsiktig, portionera ut över tid om du är orolig för eventuella kommande börsras. Väl i marknaden, sprid riskerna.

Med andra ord menar du att inte slänga in allt på en gång? Och istället köpa för en del i taget alltså?
Citera
2020-01-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kolla på nasdaq 100 indexfonder och leta upp en med låg avgift. Historiskt ar detta index avkastat ca 7% mer per år än S&P 500.

Ex:
https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor/16857560-amundi-nasdaq-100-ucits

Ska ta mig en titt! tack!
Citera
2020-01-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSKLD
Med andra ord menar du att inte slänga in allt på en gång? Och istället köpa för en del i taget alltså?

Jag hävdar ingenting, men ponera att vi befinner oss på toppen, då kan det vara jobbigt att ha gått in med allt. Det är en vedertagen strategi att köpa för en del i taget, för att minska en sådan risk. Notera dock, att om vi fortsätter att stiga från denna punkt kommer du att ha gjort en sämre affär.
Citera
2020-01-18, 15:04
Medlem
Citat:
Jag hävdar ingenting, men ponera att vi befinner oss på toppen, då kan det vara jobbigt att ha gått in med allt. Det är en vedertagen strategi att köpa för en del i taget, för att minska en sådan risk. Notera dock, att om vi fortsätter att stiga från denna punkt kommer du att ha gjort en sämre affär.

Då förstår jag. Ska ha det i åtanke. Tack så mycket för tipset!
Citera
2020-01-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSKLD
Då förstår jag. Ska ha det i åtanke. Tack så mycket för tipset!

Spana in redan existerande trådar i värdepappersforumet. Det finns redan en miljon trådar som denna. Där finns mycket info att hämta.
Citera
2020-01-18, 15:08
Medlem
Citat:
Spana in redan existerande trådar i värdepappersforumet. Det finns redan en miljon trådar som denna. Där finns mycket info att hämta.

Yes det ska jag göra!
Citera
2020-01-18, 15:58
Medlem
Kolla in Rika Tillsammans! En bra sajt om sparande, riktad till nybörjare.

https://rikatillsammans.se/
Citera
2020-01-18, 16:23
Medlem
Skulle tippa på att det kommer att gå upp som vanligt till september, sen börjar det..
Själv så tänker jag gå ur med ALLT dom sista dagarna i mars..
Kolla själva runt den 28 mars så ska vi se..
Och till dig som tänker "gå in ", lycka till, när börsen står på topp..
Tipset blir att lägga dig på bankränta med garanti till 1 % ränta tills det fallit rejält, SEN kan du handla..
Senast redigerad av makumba 2020-01-18 kl. 16:25.
Citera
2020-01-18, 16:36
Medlem
idiamindadas avatar
Sprid på tre fonder, typ:

1. Avanza zero
2. Avanza Global/Amerika
3. Spiltan investmentbolag

Den sista dyr men bra. Det viktiga är att du fortsätter att pytsa in varje månad så du får med dipparna. Är du en försiktig general sätter du inte in allt ditt kapital på en gång, utan typ 10K/månad.

Mitt tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in