• 2
  • 3
2020-01-18, 16:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Tråkigt att din pappa gick bort!
Däremot borde du verkligen skämmas för att du ens tänker tanken att du skulle få en massa pengar och sen fortsätta leva på soc!! Tanken med försörjningsstöd är att de som inte kan försörja sig har rätt till det! Har du pengar på banken kan du försörja dig själv!
Plåster på sorgen för att du har förlorat en förälder.. SUCK! Det finns folk som inte ärver/får en spänn efter sina föräldrar!
Skärpning!!!

När min make gick bort så drog soc varenda öre av omställningspensionen, men det togs ingen hänsyn till att jag fortfarande betalade för en del saker efter honom som vi hade bidragit till gemensamt (vilket det är meningen att omställningspensionen ska hjälpa till med).
Citera
2020-01-18, 17:23
Medlem
Sonny00s avatar
Om TS öppnar ett nytt konto i en annan bank så kommer Soc inte att få vetskap om pengarna. Välj ett konto utan ränta så kommer inget heller att synas i deklarationen. Folksam kommer att fråga TS vilket konto pengarna ska sättas in på.

Nej, det är ingen skatt på utfallande belopp från en livförsäkring.

Om det är moraliskt korrekt avstår jag från att kommentera. Jag tycker inte att den frågan är relevant för trådens ämne.
Citera
2020-01-18, 17:28
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Prata med en jurist istället. Om pengarna är testamenterade till dig (via din fars livförsäkring) så lär du få skatta, och självklart så får soc reda på detta.

Det handlar inte om testamenterade pengar och även om det gjorde det så är arvsskatten avskaffad sedan länge. Pengar från livförsäkring beskattas inte heller.
Senast redigerad av Sonny00 2020-01-18 kl. 18:02.
Citera
2020-01-19, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
När min make gick bort så drog soc varenda öre av omställningspensionen, men det togs ingen hänsyn till att jag fortfarande betalade för en del saker efter honom som vi hade bidragit till gemensamt (vilket det är meningen att omställningspensionen ska hjälpa till med).

Jag har inte en aning om vad omställningspension är eller innebär, så därför kan jag inte yttra mig om det!

Tråden gäller väl ändå att försöka fortsätta uppbära försörjningsstöd samtidigt som TS kommer att få pengar pga en förälders bortgång?!

Tycker du verkligen att det låter rimligt??
Citera
2020-01-19, 01:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag har inte en aning om vad omställningspension är eller innebär, så därför kan jag inte yttra mig om det!

Tråden gäller väl ändå att försöka fortsätta uppbära försörjningsstöd samtidigt som TS kommer att få pengar pga en förälders bortgång?!

Tycker du verkligen att det låter rimligt??

Omställningspension är en summa pengar dom den efterlevande maken/makan får under 1 år för att klara omställningen från att ha 2 inkomster till att bara ha en för att tex kunna avsluta/minska ner dyrare abonnemang och liknande (som inte var några problem att ha råd med när man var 2 men är för dyra ensam).

Det var helt sonika en beskrivning av hur hårda Soc är med ev pengar i samband med ett dödsfall tom pengar som är syftade att ge den efterlevande maken/makan lite extra under första året och att TS INTE ska kunna smita undan.
Citera
2020-01-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Folk verkar inte förstår vad TS skriver, det handlar om försäkringspengar från livsförsäkring...
Inte några pengar hans farsa äger som har testamenterats bort.

Livsförsäkring är inget du kan testamentera heller, har själv prövat. Dom blir utbetalda till maka, har du inte det så går dom till barn, har du inte det så går dom till syskon.

Soc kommer inte kräva återbetalning.
Så du menar att "soc" fortsätter betala ut pengar för det livsnödvändiga till en person som fått en massa pengar från en försäkring? Man får väl knappt äga en Friggebod om man går på "soc"?
Citera
2020-01-19, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Så du menar att "soc" fortsätter betala ut pengar för det livsnödvändiga till en person som fått en massa pengar från en försäkring? Man får väl knappt äga en Friggebod om man går på "soc"?

Nej det skrev jag aldrig? Men om du hade läst nån sida längre fram så skulle du se att jag påpeka just det. Att självklart får man inga pengar så länge man har pengar.
Citera
2020-01-19, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Nej det skrev jag aldrig? Men om du hade läst nån sida längre fram så skulle du se att jag påpeka just det. Att självklart får man inga pengar så länge man har pengar.
Okej. Orkar inte plöja tråden, men då är vi överens.
Citera
2020-01-25, 12:17
Medlem
Citat:
Tråkigt att din pappa gick bort!
Däremot borde du verkligen skämmas för att du ens tänker tanken att du skulle få en massa pengar och sen fortsätta leva på soc!! Tanken med försörjningsstöd är att de som inte kan försörja sig har rätt till det! Har du pengar på banken kan du försörja dig själv!
Plåster på sorgen för att du har förlorat en förälder.. SUCK! Det finns folk som inte ärver/får en spänn efter sina föräldrar!
Skärpning!!!

Jag har inte tänkt leva på soc, jag söker jobb för fullt och jag försöker slå mig in i filmbranschen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in