2020-01-17, 23:08
Medlem
Fick idag ett brev från Folksam att ett misstag begåtts. Min pappa dog 2011, och nu insåg Folksam tydligen att jag ska få pengarna plus 9 års ränta. Jag lever dessutom på soc, kommer pengarna synas i något skatte protokoll eller kan jag överföra de till min brorsa som också kommer få utan att soc får veta?
Citera
2020-01-17, 23:16
Medlem
Du vill väl göra rätt för dig och skatta pengarna du levt på oss andra för? eller är du en parasit?
Citera
2020-01-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemony88
Fick idag ett brev från Folksam att ett misstag begåtts. Min pappa dog 2011, och nu insåg Folksam tydligen att jag ska få pengarna plus 9 års ränta. Jag lever dessutom på soc, kommer pengarna synas i något skatte protokoll eller kan jag överföra de till min brorsa som också kommer få utan att soc får veta?

Prata med en jurist istället. Om pengarna är testamenterade till dig (via din fars livförsäkring) så lär du få skatta, och självklart så får soc reda på detta.
Senast redigerad av joeykiller 2020-01-17 kl. 23:20.
Citera
2020-01-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sambucca
Du vill väl göra rätt för dig och skatta pengarna du levt på oss andra för? eller är du en parasit?

Det är klart, men det här pengarna är väl ändå lite plåster på såren, även om jag helst vill ha pappa tillbaka?
Citera
2020-01-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sambucca

Spelar ingen roll. Pengarna hamnar i hans ägo.. soc kommer att få veta. Oklart om det hjälper att upprätta ett gåvobrev och ge bort pengarna till hans bror. I och med det så behöver hans bror inte ens ge tillbaka dom och han kan bli knullad i arslet.
Citera
2020-01-17, 23:23
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Risken är att du får betala tillbaka pengarna du fått av soc/skattebetalarna!
Citera
2020-01-17, 23:25
Medlem
Självklart ska du skippa försörjningsstöd nu. Känns väl skönt att, om inte kunna stå på egna ben än, iaf kunna stå på föräldrarnas ben. Snart kanske du tom. kan stå på egna ben.
Hur gammal är du egentligen? Väx upp.
Citera
2020-01-17, 23:46
Medlem
Vid varje ansökan om försörjningsstöd måste du bifoga ett kontoutdrag, eller hur?

Där måste du ju själv förstå att din plan med brorsan spricker?!

Och hur långt bak i tiden kräver de kontoutdrag? Tre månader.

Alltså; när du får pengarna från FB så behåller du motsvarande försörjningsstöd x3 på ditt konto, för över resterande till brorsan och väntar tre månader med att lämna in en ny ansökan till Soc.

Problem löst.
Citera
2020-01-17, 23:49
Medlem
Sereenas avatar
Soc får veta att du får pengar, och kommer dra av eller kräva återbetalning.
Citera
2020-01-18, 00:05
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Soc får veta att du får pengar, och kommer dra av eller kräva återbetalning.

Jag är inte så säker på det. Vet en som fick nästan 400 tusen i arv av en avlägsen släkting. Än har inte soc hört av sig. Märkligt.
Citera
2020-01-18, 00:25
Medlem
Nackdelen är väl att ifall de nystar i det om 5år så är det bidragsbrott och 5år av försörjningsstöd ska tillbaka
Och då lär väl dina cash va slut om du lever på Soc.
Citera
2020-01-18, 01:09
Medlem
Folk verkar inte förstår vad TS skriver, det handlar om försäkringspengar från livsförsäkring...
Inte några pengar hans farsa äger som har testamenterats bort.

Livsförsäkring är inget du kan testamentera heller, har själv prövat. Dom blir utbetalda till maka, har du inte det så går dom till barn, har du inte det så går dom till syskon.

Soc kommer inte kräva återbetalning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in