Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Absolut det kommer vi behöva men jag kan tycka att det är regeringens ansvar att se till att sådana lösningar finns om de uppmanar till att äldre ska vara hemma. Jag säger inte att regeringen ska tillhandahålla men de kan komma med rekommendationer, kanske stå för omkostnader(ev bränsle) och säga till folk att de kan skapa sådana pooler.
Tycker inte det är samhällets ansvar i första hand, förutom att informationen bör vara tydligare. De stora insatserna är inte oändliga, vi bör inte "slösa" bort dem där allmänheten kan rycka in. Det låter fel/känslokallt när jag ser det så där, men jag hoppas andemeningen iaf framgår. Sen beror det såklart på var man bor också, och alla äldre i riskzon har inte de sociala kontaktnät som yngre ofta har. Är hemvärnet engagerat någonting? Har inte sett något om det.
När Göteborg snöade in fullständigt, så åkte privatpersoner längdskidor på Avenyn, för att leverera mat till äldre och sjuka, som normalt hade hemtjänst. Vi måste ju hjälpas åt, inte sitta och vänta på att politiker ska agera.