2020-03-17, 08:51
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Du tycker inte det låter hopplöst?
Karantän? Det är ju till för att just vänta ut att en infektion försvinner....
"hoppas"?...

Det är väl värsta scenariot. I bästa fall lyckas vi kontroll och koll på det och så är vi någorlunda återhämtade tidig eller sen höst.
Citera
2020-03-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jaha, nu blev jag ett rysstroll också. Du är tämligen lågbegåvad om du inte fattar att man medvetet försöker få människor smittade. Det enda rätta skulle vara att försöka kväva ihjäl smittan med karantän... och därmed skydda folk från smittan istället för att försöka ("långsamt") utsätta dem för den. Om du inte fattar detta är du störd.
Sveriges makthavare vill bevisa att de följer Hillarys väg.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
300 miljarder som staten LÅNAR och som vi alla får vara med och betala tillbaka kommande år.

Gör vi inte alls.
De sa på presskonferensen om ekonomin, att Sverige är ett rikt land och har fullt i ladorna.
Så det så. Det var igår faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Antagligen är det nldvändigt, så jag stöder det, men vi alla kommer gå betala dyrt kommande år.

Vi får nog vara glada om vi har kvar samhället överhuvudtaget...
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Absolut det kommer vi behöva men jag kan tycka att det är regeringens ansvar att se till att sådana lösningar finns om de uppmanar till att äldre ska vara hemma. Jag säger inte att regeringen ska tillhandahålla men de kan komma med rekommendationer, kanske stå för omkostnader(ev bränsle) och säga till folk att de kan skapa sådana pooler.
Tycker inte det är samhällets ansvar i första hand, förutom att informationen bör vara tydligare. De stora insatserna är inte oändliga, vi bör inte "slösa" bort dem där allmänheten kan rycka in. Det låter fel/känslokallt när jag ser det så där, men jag hoppas andemeningen iaf framgår. Sen beror det såklart på var man bor också, och alla äldre i riskzon har inte de sociala kontaktnät som yngre ofta har. Är hemvärnet engagerat någonting? Har inte sett något om det.

När Göteborg snöade in fullständigt, så åkte privatpersoner längdskidor på Avenyn, för att leverera mat till äldre och sjuka, som normalt hade hemtjänst. Vi måste ju hjälpas åt, inte sitta och vänta på att politiker ska agera.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
SVT morgonstudion intervjuade en svensk smittad tjej för nån timma sen, intressant att höra.
Börjar c,a 07,53

https://www.svtplay.se/video/24909918/morgonstudion/morgonstudion-17-mars-06-00?start=auto

Finns många individer att följa på twitter, instagram som har viruset. Dem jag följer märker knappt av några symtom.
Finns en läkare på twitter som har drabbats av det och han lägger ut riktigt bra information om hur det är att ha viruset.
https://twitter.com/yaletung
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Nej, precis. Vi sitter heller inte hemma i isolering på grund av det.
Men utsagan som görs om och om i den här tråden är att 100% (implicit) av de tillfrisknade kommer att återinfekteras automatiskt.

The UK Only Realised "In The Last Few Days" That Its Coronavirus Strategy Would "Likely Result In Hundreds of Thousands of Deaths" https://www.buzzfeed.com/amphtml/alexwickham/coronavirus-uk-strategy-deaths
Citera
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Nej precis!
Vi vet ännu för lite!

Hande I Japan med.

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/japan-coronavirus-test-positive-recover-a9404056.html
Citera
2020-03-17, 08:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Den årliga influensan är inte ett virus, det varierar år från år. Det är därför vaccinerna ibland inte funkar så bra - man har helt enkelt "gissat fel" på vilka sorter som är aktivast innevarande år. 2018 var ett sådant år, då vaccinet inte matchade de virus som faktiskt ramlade över oss.

Jo, den årliga influensan är, förstås, ett virus. Dock muterar det betydligt mer än Coronaviruset. Det är bra att Coronaviruset inte muterar så mycket. Då kan vi inom några år få fram ett vaccin som har verkan i flera år emot Covid-19.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jaha, nu blev jag ett rysstroll också. Du är tämligen lågbegåvad om du inte fattar att man medvetet försöker få människor smittade. Det enda rätta skulle vara att försöka kväva ihjäl smittan med karantän... och därmed skydda folk från smittan istället för att försöka ("långsamt") utsätta dem för den. Om du inte fattar detta är du störd.

Om man medvetet vill få folk smittade hade man inte uppmanat folk med symptom att stanna hemma, det är direkt kontraproduktivt, din logiska slutledningsförmåga är inte direkt imponerande.
Citera
Medlem
I Italien och i Holland hamnar allt fler "yngre" (alltså medelåldersmänniskor) i intensivvård pga Corona.
Hittills har man betraktat viruset särskilt farligt för de äldre och de som har en underliggande sjukdom.

Enligt Corriere della Sera är 12% av patienterna på intensivvård under 50 år gamla. Läkaren som tidningen intervjuade berättade att patientprofilen håller på att ändras från de äldre till personer mellan 40-45 år.

Även i Holland är allt fler av dem som behöver sjukhusvård yngre. Av intensivvårdspatienterna - som är ca 40-50st - är ca hälften under 50år gamla.

Man kan spekulera varför detta sker. En förklaring är att man inte längre ger intensivvård till de äldre, eftersom så få av dem kurerar sig. Men då återstår frågan: hur kommer det sig att öven medelåldersmänniskor utan underliggande sjukdom plötsligt behöver intensivvård för att kunna andas?

Kan de "långa köerna till coffée shops" i Holland vara en förklaring? Och vad är förklaringen i Italien då? (i och för sig är där procentantalet angående de yngre endast 12% i jämförelse med ca 50% i Holland)
Citera
2020-03-17, 08:54
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Min granne verkligen hostar ur sina lungor låter det som. Man bara hör att lungorna är helt råa och blodiga på insidan. Bor i en gammal skitlägenhet så borde ha smittan innan dagen är över. R.I.P mig själv.

Fy fan, kan riktigt känna ångesten du måste uppleva. Är detta i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in