2020-03-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?
Om du inte direkt behandlar smittade coronapatienter skulle jag inte vara för orolig.
Var noga med handhygienen vid matberedning. Tvätta händer ofta, då vi kan inte undvika den hur vi än gör. Du kan även sätta t ex apelsniner i karantän i 24 h, eller tvätta de med tvål.
Citera
Medlem
Citat:
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?

Ta dig inte i mun och ögon medans du är ute. sedan när du kommit hem så kan du ju tvätta händerna, duscha och byta kläderna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Andelen döda kommer snart att börja stiga. De först smittade har inte alla hunnit börja dö än.

Klart det kommer stiga, men det gör mörkertalet också så dödligheten sjunker troligtvis också i relation.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Det räcker väl med att man drabbas av en vanlig förkylning/feber där immunförsvaret försämras så hamnar man i riskgruppen?
Citera
2020-03-16, 13:42
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Förhållandet mellan 6 döda och EN frisk är lite anmärkningsvärt.. ingen som reagerar på de siffrorna ?
Liknande situation i Nederländerna, Schweiz, Norge, Danmark och Belgien.
Nederländerna Belgien och Norge rapporterar betydligt fler fall i allvarligt tillstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta

Nu har jag gett dig en källa. Nu, ge mig en källa på alla dina påståenden. Annars ska jag fan söka upp dig och rövknulla dig tills du inte kan skriva corona längre.
Läst du artikeln?
För det första har vi handhavande, vidare har vi olika typer av munskydd.
Sedan så är det åter igen skillnad på att skydda sig eller andra från sin egen smitta.

Slå mig en pm så kan vi se vem som gör vad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depian
Tyvärr.. men först om några veckor

Nej, du snackar skit. Vilken är din källa att immunfriska unga dör på löpande band? Jävla tönt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Hur kommer du fram till den teorin, att det ska mutera till något mycket svagare? Det kan ju mutera åt vilket håll som helst och för närvarande är det nästintill perfekt. Lång inkubationstid, smittar möjligtvis redan under inkubationstiden, smittar starkt under sjukdomstiden och ruskigt dödligt utan sjukvård. Vänta bara när viruset får fäste ordentligt i Afrika...
Det grundar jag i evolution. Alltför dödliga virus överlever inte. Ser man till historiken kan man dra slutsatsen att de flesta influensavirus som hotat mänskligheten lever vidare, men utan att vara nära så farliga som de var under en kort period. Både du och jag lär ha haft svininfluensan, som är en mycket vanlig influensatyp.

Sen har det med vetenskap, sjukvård och medvetenhet att göra också. Vaccin kan skapas och i absolut värsta fall får vi väl byta approach, sätta var och en i karantän tills smittan är kliniskt utrotad.

Därmed inte sagt att det inte, innan vi nått fram, dyker upp en dödligare mutation. Det är en risk att ta hänsyn till - men borde isåfall innebära början till slutet för sjukdomen. Kanske blir det sämre, strax innan det blir bättre.
Citera
2020-03-16, 13:43
Medlem
Tegnell: Två länder med en mer vetenskaplig linje
Även i Storbritannien har regeringen fått kritik för att inte stänga skolor och sätta landet i karantän, och statsepidemiologen Anders Tegnell har hyllat Storbritanniens strategi.

– De är förmodligen världsbäst, sa han i gårdagens Agenda.

Tegnell förnekar att flockimmunitet är en del av Folkhälsomyndighetens strategi, men säger i en intervju med Aftonbladet på måndagen att Sverige och Storbritannien liknar varandra i hanteringen av coronakrisen:

– Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder, säger han och fortsätter:

– Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Bullshit.

Kina har vart tydliga med att man inte testade barnen i början för de inte uppvisade några symptom.

Man började sedan testa barnen och då steg andelen barn från 2% till 12%.

Bullshit! Jag bor här i Kina, och har nog bättre koll på detta. De testade barnen först av alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
UK gör väl som Sverige eller har det ändrat sig?

Inte osannolikt att vissa länder faller till föga för folkopinionen, inte heller bra om det uppstår panik och bristande förtroende på bred front, dock bör man tänka på att det då är amatörerna i populationen som får ta över ansvaret för utvecklingen.
Jag kan hålla med dig i stora drag.
Dock har våra ledare tyvärr jobba ät hårt på att förbruka sitt förtroende redan innan detta.
Varför ska man i detta läge tro att Sverige vet bättre än andra länder?
I sakfrågan så kan väl minsta amatör begripa att spridningen ökar om skolan är öppen.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
I praktiken inte. Om du har en 'UV-dusch' - i stil med ett solarium fast i Spray-On-Tan-format så går det väl ganska enkelt, i teorin, men rent praktiskt vettefan om det skulle fungera. Risken för hudcancer skulle gå upp rätt rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in