2020-03-16, 13:36
Medlem
6/1043.....0,6% döda hitintills i Sverige, betydligt lägre än många andra länder å då är det nog många fler som har corona eftersom inte alla testas....nåt bra kanske vi gör?
Citera
2020-03-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Så alla skall lyda ditt råd att INTE tvätta händerna längre? eller vad menar du med ditt inlägg?

Det kan inte skada att göra det och hjälpa individfall (framförallt folk som inte är sociala). Det kommer däremot inte stoppa ett utbrott om det är luftburet virus...För då är spridningen i relation till social gemenskap.

Så individfall ja, att lösa hela problemet - nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns inget förkylningsvaccin. Du blandar ihop det med influensavaccin. Corona är dessutom inget av de två utan tillhör Coronafamiljen som SARS och MERS som man efter mer än ett decennium inte har vare sig vaccin eller direktverkande medicin mot.
Det finns förkylningsvaccin. Jag blandar inte ihop det med influensa.

Problemet är att det finns åtminstone 160 olika identifierade förkylningsvirus, så att vaccinera sig mot ett förkylningsvirus minskar inte risken att bli förkyld nämnvärt. Jag skrev ju det här i mitt första inlägg, varför måste jag upprepa mig?
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Hämeen Sanomat: Finland stänger skolorna tillsvidare
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/16/hameen-sanomat-finland-stanger-skolorna-tillsvidare

Du kanske ska läsa det du postar innan du postar. Där står:

Citat:
Enligt tidningen Hämeen Sanomats uppgifter kommer regeringen att meddela att skolorna stängs i hela landet.

Presskonferens kl. 16 som jag skrev.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Är vi helt ensamma i värld nu där skolan inte är en grogrund för smitta?
Förväntar mig att Tegnell går ut och fördömer denna verkningslösa åtgärd snarast.

UK gör väl som Sverige eller har det ändrat sig?

Inte osannolikt att vissa länder faller till föga för folkopinionen, inte heller bra om det uppstår panik och bristande förtroende på bred front, dock bör man tänka på att det då är amatörerna i populationen som får ta över ansvaret för utvecklingen.
Citera
Medlem
Tror ni att yngre personer med normalt immunförsvar också kommer stryka med snart?
Citera
2020-03-16, 13:38
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ju fortare man kommer igenom detta desto bättre. Med Tegnells mordiska strategi så kan det ta ett år innan vi får gruppimmunitet, så det lär bli rent djävulskt jobbigt för de flesta.
I andra länder där man satsar på att få stopp på spridningen kan man nog vara igenom det värsta inom någon månad. I Kina och Sydkorea har man nästan fått stopp på det och även i Italien börjar åtgärderna ha effekt.

Finns fortfarande inga belägg för immunitet............
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Män har fler ACE2 receptorer än kvinnor. SARS-CoV-2 binder till dessa. Ju fler celler som kommer i kontakt med viruset ju större virusmängd råkar individen ut för

Tack!

Så att fler män blir sjuka kan alltså vara en kombo av detta:

Genetik = Fler receptorer för viruset att binda sig till.
Livsstil = Röker mer
Beteende = Sämre på att tvätta händerna.

Plus säkert några fler faktorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det kan också vara så enkelt att de dör tidigare i sjukdomsförloppet. Yngre kanske klarar några veckor till innan också de drunknar i sitt eget slem.
Vem vet idag?
Sjukdomen är ny och de som med bestämdhet vet hur den uppför sig ljuger. Antingen medvetet eller omedvetet.

Lol du försöker få det att låta som att alla som får Corona dör. Så är verkligen inte fallet. Långt ifrån. Coronautbrottet har pågått sedan December. 98% av alla som dör är 50+ oftast med bakomliggande sjukdomar. Oftast bra mycket äldre än så. Majoriteten får lindriga symtom.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag sa redan när det här coronaeländet inleddes att det kommer att bli värre i Europa och då i synnerhet i Sverige än i Kina och övriga Östasien. Detta p.g.a. dalt, velande och styrande som inte vågar fatta beslut.

Förebyggande av COVID-19 funkar inte i PK-demokratier utan effektivast i diktaturer där man direkt kan ta obehagliga beslut.
Citera
Medlem
Sydkorea har ju en helt snedfördelad köns- och åldersbalans bland sina infekterade.

Kön
Män 3 136 fall 41 döda (38,4%) (CFR 1.31%)
Kvinnor 5 026 fall 34 döda (61,6%) (CFR 0,68%)

Ålder
80 år eller äldre 263 fall 25 döda (3,2%) (CFR 9,51%)
71-79 år 525 fall 28 döda (6,4%) (CFR 5,33%)
61-70 år 1 012 fall 14 döda (12,4%) (CFR 1,38%)
51-60 år 1 568 fall 6 döda (19,2%) (CFR 0,38%)
41-50 år 1 141 fall 1 död (14%) (CFR 0,09%)
31-40 år 842 fall 1 död (10,3%) (CFR 0,12%)
21-30 år 2 301 fall 0 döda (28,2%) (CFR 0%)
11-20 år 427 fall 0 döda (5,2%) (CFR 0%)
0-10 år 83 fall 0 döda (1%) (CFR 0%)

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a30402000000&bid=0030

Sydkorea har egentligen en mycket snabbt åldrande befolkning. Det är inte ett tvärsnitt av befolkning som smittats. Den där sekten i Daegu verkar väldigt populär bland unga kvinnor.

Citat:
South Korea faces the problem of a rapidly aging population. In fact, the speed of aging in Korea is unprecedented in human history,[13] 18 years to double aging population from 7 – 14% (least number of years),[14] overtaking even Japan. Statistics support this observation, the percentage of elderly aged 65 and above, has sharply risen from 3.3% in 1955 to 10.7% in 2009.[15] The shape of its population has changed from a pyramid in the 1990s, with more young people and fewer old people, to a diamond shape in 2010, with less young people and a large proportion of middle-age individuals.[16]

There are several implications and issues associated with an aging population. A rapidly aging population is likely to have several negative implications on the labour force. In particular, experts predict that this might lead to a shrinking of the labour force. As an increasing proportion of people enter their 50s and 60s, they either choose to retire or are forced to retire by their companies. As such, there would be a decrease in the percentage of economically active people in the population. Also, with rapid aging, it is highly likely that there would be an imbalance in the young-old percentage of the workforce. This might lead to a lack of vibrancy and innovation in the labour force, since it is helmed mainly by the middle-age workers. Data shows that while there are fewer young people in society, the percentage of economically active population, made up of people ages 15 – 64, has gone up by 20% from 55.5% to 72.5%.[15] This shows that the labour force is indeed largely made up of middle-aged workers.

Due to the very low birth rate, South Korea is predicted to enter a Russian Cross pattern once the large generation born in the 1960s starts to die off, with potentially decades of population decline.

Since 2016, the number of elderly people (+65 years old) outnumbered children (0 - 14 years) and the country became an "aged society". People older than 65 make up more than 14% of the total population.[18]

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_South_Korea#Aging_population
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in