2020-03-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
FHM påstår att smittspridningen inte är så omfattande. Ljuger de? Även om jag inte har så mycket till övers för FHM så väljer jag att tro på dem vad gäller detta. Men obs! så fort FHM fick en "handfull" smittade gick de över till en ny strategi, dvs att de inte skulle testa alla snuviga som kommit hem från riskområden, utan de fick gå i självkarantän hemma. Tror att den strategin varit på plats innan FHM berättade om det, att bedöma av att det vara beskedet till hemkomna utlandsresenärer som ringde till sjukvårdsupplysningen.

Tegnell sa till skidåkarna att det inte var någon fara att åka till italienska alperna. Hur dum får man vara som statsepidemiolog? Trodde han att det inte fanns någon risk att italienarna åkte till alperna också för att jobba och åka skidor då hemorten hamnat i karantän? Räckte bara att kolla hur det gick i Kina pga deras semestertid och åkande. Viruset spred sig som fan. Strax efter Tegnels ingen fara dök det upp britter från italienska alperna som fått viruset. Hemkarantän och ungarnas skolor stängde. Kan man då lita på Tegnell som expert. Nej.

Att stoppa flyg från Iran var bra. Men om man jämför med vad olika länder gjorde i Kina så hämtade de sina medborgare i samlad trupp i olika flygningar. Enligt olika rapporter fick inte sjuka följa med. Fast jag vet inte om det stämde. Sedan sattes de hemkommande i karantän i två veckor i alla fall i USA.

Vi lät SAS flyga hem sjuklingarna och riskera kabinpersonalen tills Danmark satte ned foten. Nu har jag hört om bara en flyganställd som blivit smittad, men de kanske mörkar. Det ligger i flygindustrins intresse att mörka siffrorna. Och även FHMs intresse att dölja om deras strategi sket sig.

Det är det faktum att folk tror på dem som gör dem så farliga...

FHM har inte haft ett rätt sen hela den här historien började... och med tanke på att de baserar sina handlingar på antalet smittade, samtidigt som de inte vill veta antalet smittade så är det bara total syntax error för hela slanten.

WHO tog sin goda tid på sig att deklarera detta som en pandemi, något de borde ha gjort betydligt tidigare iom att smittan fanns och spred sig i godan ro över hela världen. De fick i alla fall fingrarna ur röven tids nog... för sent... men de fick ut dem... FHM har inte bara fingrarna uppkörda i röven, de kämpar med vett och vilja för att få in båda händerna samtidigt...

Det här viruset är inte så farligt för de som är förberedda och möter Olle i grinden... för de som väljer att ignorera viruset däremot kommer det att komma en käftsmäll av episka proportioner.

Det som gör viruset så lurigt är att det, till skillnad från filmerna, inte har ett förlopp där du går från levande till död på en dag utan här har du ett virus som verkar långsamt, närmare en månad från smitta till död/återhämtning. Det utdragna förloppet verkar folk ha extremt svårt att ta in.

Den kritiska fasen verkar vara ett par dagar... men är det MÅNGA samtidigt sjuka så kommer prognosen för många av dem att vara väldigt dålig...

Sverige började på allvar drabbas för ca 2 veckor sen. Än så länge hänger sjukvården med, om än nätt och jämt, men jag skulle ändå uppskatta att vi har mellan 5-20 döda den här veckan. Det är nästa vecka som blir "intressant"... för då torr jag att hela helvetet kommer att braka lös.
Citera
2020-03-16, 11:30
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sjukt att folk inte fattar vad som pågår och att det är fejk på något sätt!

Samma attityd såg jag på twitter nyligen,

En läkare som heter Igal Rosenstein kritiserade Tegnell och sa
https://twitter.com/IgalRosenstein/status/1239070816677105664

Då kommer en vänsterpartist som heter Martin Forsman och påstår att läkaren inte ens skulle finnas!
https://twitter.com/martinBDforsman/status/1239105717895933952

Ja det var ju inte svårt att googla fram den läkaren. Modigt av Igal att gå emot PK-apparaten!
Citera
2020-03-16, 11:31
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om du tittar på antalet smittade så är det en väldigt liten del av befolkningen ännu.
Så en annan strategi är att isolera bort viruset.
Det är inte lätt men att säga att det inte finns andra vägar är inte sant.

Att isolera viruset är den enda lösningen som finns.
Citera
2020-03-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Återigen, titta på vad forskningen påvisar. En artikel påvisar inget. Vad säger att något av detta är sant ens? Du vet om att journalister intervjuar sig själva? Har du inte lärt dig källkritik i skolan?

De smittar lika bra om inte mer precis som du själv gör.

Varför skulle det vara på något annat vis?

Är de aliens eller precis som du homosapiens av samma kött och blod med spott och slemhinnor precis som du där det snoras och droppas och hostas precis som du.
Citera
2020-03-16, 11:32
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Viruset försvinner visst ur kroppen. Titta på antalet recovered. Ökar för varje dag. Det kan dock sitta i i ungefär 3 veckor i genomsnitt.

Grollaren jag vet att du inte har några onda avsikter med dina inlägg men ett tips: titta inte på skumma sidor med "experter" utan lyssna på vad WHO, och myndigheter säger. Det florerar så mycket rykten.

Hade jag lyssnat på myndigheter och WHO så hade jag inte kunnat förutse det jag ser idag.
Idiotin flödar från dessa stollar, WHO har fått kritik, och väldigt hård sådan. Att Kina har mörkat stod som rubrik på aftonbladet idag.
Ett av de "rykten" jag pratade om då, var den kinesiska läkaren som larmade om viruset. Idag är det en erkänt sann uppgift.
Fakenews är inte meddelanden som läcker från länder utan yttrandefrihet. Fakenews är uppgifter om att vaccinet snart är klart, kodynga hjälper mot Corona, Smittan kommer inte till Sverige, Sveriges beredskap är god.
Citera
2020-03-16, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Eftersom Syrien är ockuperat av många främmande stater med "hjältar" som reser fram o tillbaka över gränsen som den vore en svängdörr.
Kommer Syrien bli den största smittohärden i bärlden eftersom det varken finns statstik över smittade eller preventiv sjukvård att tala om?
Statistiken från Turkiet är nog inte särskilt pålitlig. Inte från några arabländer.
Citera
Medlem
En kontrollerad förlopp används i flertal brancher, man låter något fortsätta under strykt övervakning. Vad det gäller Corona så till den grad att sjukvården ligger på bristningsgränsen dock ej över. Brandförsvaret använder sig ofta av kontrollerad förlopp. Inget konstigt.

Att du inte begriper dig på det utesluter inte det faktum att det är fullt möjligt att tillämpa metoden på Corona.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skitsnack. Vad har du för källa på det?

Igår rapporterade Sydkorea in 6 000 nya test. 74 nya positiva. Endast en dryg procent av testen är nu positiva eftersom det klingar av nu.

Totalt har man utfört 275 000 test. 8 000 är varit positiva. Alltså 3%.

Och totalt endast 75 dödsfall i Sydkorea.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a20501000000&bid=0015&list_no=366559& act=view

Imponerande siffror...

Där snackar vi om politiker i ordets rätta bemärkelse !
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Vi har ju utan vaccin inget val än att låta folk bli smittade, men, men vi kan göra det utdraget så att vården och samhället inte belastas av så många blir sjuka samtidigt
Hur tänker du nu? OM regeringen vidtar åtgärder som nästan alla länder i europa har gjort, och med bra resultat så borde regeringen göra likadant. Sedan är det oundvikligt att börja testa bredare än vad som görs idag, resultatet blir att man kommer hitta fler smittade, vilket gör det svårare för smittan att spridas vidare. Då räknar jag in de personer som uppvisar lätta symptom eller inga alls, dom kanske har umgåtts med någon som har Corona, eller att smittan funnits på deras arbetsplats, föreningslokal el liknande.

Citat:
Och om vi drar ut på det kanske ett vaccin och/eller ett botemedel kommer att finnas. Så vi ska inte ha bråttom att låta folk bli smittade. För då har vi verkligen inte fler som kan jobba heller.
Hur ska du kunna styra ett virus i sin spridning utan ingripande åtgärder av regeringen?
Hittills har dom inte vidtagit några åtgärder förutom ett förbud mot folksamlingar större än 500 personer, slutat räkna antalet smittade, minskat gruppen över vilka som skall testas samt en uppmaning till svenska folket att tvätta händerna!
Ett vaccin kommer att ta upp till ett år att få fram(se länk), så du menar att det är bättre att låta viruset sprida sig fram tills dess? hur skall det bli möjligt att kontrollera spridningen fram tills dess ett vaccin finns klart för användning?
https://www.forbes.com/sites/leahrosenbaum/2020/02/20/when-will-there-be-a-vaccine-for-the-new-coronavirus-everything-you-need-to-know/
Du menar nog att vi i Sverige skall uppnå flockimmunitet? som det ser ut idag finns det inget som talar för att man blir immun om man blivit sjuk i Corona. Däremot finns det rapporter om människor som blivit smittade igen av Corona. (se länk nedan)
https://twitter.com/rntk____/status/1233611214871097344?s=21

Citat:
Vi har att välja att avstå från kontakt med andra och inte jobba eller att lika många eller fler blir sjuka och inte kan jobba.
EN 14-dagars karantän för landet skulle sannolikt betyda att smittan inte sprids i samma fart som tidigare? Man måste stänga ner ordentligt och få folk att hålla sig hemma under denna tid.
Eller är det bättre att folk som är smittade går till jobbet och smittar arbetskamraterna som sedan för smittan vidare?
Det finns som sagt inget som tyder på immunitet för de som varit sjuka i Corona, det betyder att vi kan blir smittade igen och återigen sprida smittan vidare. För mig är valet mellan att sitta i karantän (vilket jag gör idag) eller låta smittan sprida sig okontrollerat enkelt, karantän!
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Finns den informationen tillgänglig eller är den hemligstämplad precis som tillgång till vårdkapacitet kanske?

http://www.cidrap.umn.edu/covid-19
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonklerDanske
Herlev sjukhus stormat/överfallet och rånat på sprit och masker.

Lär väl inte vara ”svenskar” pga gränskontrollen

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/maskerede-maend-stormede-akutmodtagelsen-paa-herlev-hospital/8049942

Bara en tidsfråga innan det händer samma i Sverige.
Citera
2020-03-16, 11:34
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Jag önskar ingenting.

Det jag däremot känner avsky för är alarmister.

Ni har förstorat detta till MAX.

Verkligheten = Multisjuka gamla dör.

Flashback alarmister = JAG HÖRDE EN BEBIS DÖ, MÄN BLIR INFERTILA, MAN FÖRLORAR LUNGKAPACITET PERMANENT. DÖDLIGHETEN LIGGER PÅ 10%!!! 15-20% HAMNAR PÅ IVA!!!!

Förstår ni inte hur efterblivna ni låter?

Fast det är ju bevisat att inga bebisar dött, män blir inte fertila. Finns ännu inga vetenskapliga underlag för detta. Dem som säger detta är bakom flötet. Men ja du kan få permanenta skador på lungor och andra organ OM du varit intensivvårdad eller i kritiskt tillstånd och tillfrisknat från detta.

Det är 5% som verkar hamna på IVA, 15-20% kan jag inte läsa mig till någonstans. Däremot kan upp till 10% kan behöva någon form av sjukhusvård och andningshjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in